مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

راضیه شعبانی-  البرز- خبرنگار: در میان ٥ رشته‌ای که به المپیک ٢٠٢٠ اضافه شدند، کاراته برای ورزش ایران یک خبر خوشحال‌کننده بود. در سال‌های اخیر کاراته ایران پیشرفت چشمگیری داشته و حتی سکوی جهانی را هم تجربه کرده است.

جای خالی باشگاه‌های مجهز کاراته در کرج

برای این رشته تازه‌المپیکی‌شده، گام اول گرفتن سهمیه المپیک خواهد بود که باید دید تا چه حد موفقیت در آن به دست می‌آید و بعد از آن رسیدن به سکوی المپیک در اولین دوره حضور می‌تواند رویای دست‌یافتنی ایران باشد.  البرز استعدادهای ویژه‌ای در این رشته دارد و حتی با پیش‌بینی ورزشکاران و کارشناسان، ورزشکاران آن می‌توانند درصورت حضور در المپیک مقام‌آوری کنند، اما «امیرمحمد بختیاری»، نوجوان ١٩ ساله البرزی که موفق به کسب بیش از ٢٠ مقام ملی و بین‌المللی شده است، از ناتوانی مالی البرز در اعزام ورزشکاران به مسابقات می‌گوید. گفت‌وگوی همشهری با این ورزشکار را می‌خوانید.

  • چطور با رشته کاراته آشنا شدید؟

از کودکی علاقه بسیاری به ورزش داشتم و همیشه جنب‌وجوش زیادی هم داشتم تا این‌که خانواده‌ام تصمیم گرفتند برای تخلیه انرژی، من را در یکی از رشته‌های رزمی ثبت‌نام کنند و به همین خاطر یک روز کامل را برای دیدن تمرینات رشته‌های رزمی و انتخاب یکی از آنها سپری کردیم و درنهایت رشته کاراته را انتخاب کردم. به مرور زمان وقتی تاثیرات این ورزش را در افزایش تمرکز و فعالیت‌های روزمره‌ام دیدم، نسبت به ادامه فعالیتم به صورت حرفه‌ای، حساس شدم و تاکنون هر روز ارتباط بیشتری با کاراته برقرار می‌کنم.

  •  تا به حال از ادامه فعالیت در ورزش خسته شده‌اید؟

برخی اوقات بعد از تمرینات سختی که داریم از نظر جسمی به‌شدت خسته می‌شوم، اما با این حال نه‌تنها از لحاظ روحی هیچ‌گونه خستگی احساس نمی‌کنم، بلکه برای ادامه مسیری که انتخاب کرده‌ام، مصمم‌تر هم می‌شوم.

  •  تا به حال چه عناوینی کسب کرده‌اید؟

با توجه به این‌که از ٨ سالگی وارد این رشته شدم و علاقه بسیاری هم به فعالیت ورزشی داشتم، در مسابقات با انگیزه بالایی رقابت می‌کردم و خوشبختانه موفق به کسب عناوینی هم شده‌ام که از نمونه‌های آنها می‌توان به مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی در سال ٩٦، مدال طلای مسابقات بین‌المللی جام پایتخت در مهر ٩٧، مدال طلای مسابقات جام فجر و مدال طلای مسابقات آسیایی در سال ٩٧ اشاره کرد. همچنین در سال گذشته هم موفق به کسب عنوان فنی‌ترین مبارز شدم.

  • برای ادامه فعالیت در این رشته چه دغدغه‌ای دارید؟

اکنون این رشته در المپیک توکیو به صورت آزمایشی است و نه‌تنها من، بلکه تمامی ورزشکاران این رشته مشتاق هستند که کاراته در المپیک ماندگار شده و به صورت دائمی در توکیو، ورزشکاران حضور یابند.

  • به نظر شما بزرگ‌ترین معضل این ورزش در استان چیست؟

اگر بخواهیم از دیدگاه قهرمانی به این رشته نگاه کنیم، متاسفانه با کمبود امکانات روبه‌رو می‌شویم که در صدر آن کمبود باشگاه دیده می‌شود. اکنون تنها یک باشگاه تقریبا مجهز در کرج وجود دارد که از تمامی نقاط استان برای فعالیت حرفه‌ای در این رشته به این باشگاه مراجعه می‌کنند؛ این درصورتی است که با افزایش امکانات می‌توانیم شاهد جذب بیشتر علاقه‌مندان و پرورش ورزشکاران مستعد و قهرمان باشیم.

  • به نظر شما تجلیل از قهرمانان این رشته در حد ارزش تلاش ورزشکاران آن است؟

ابتدا باید گفت که حمایتی صورت می‌گیرد یا خیر که در واقع در پاسخ باید اشاره کرد که حمایت ویژه‌ای از ورزشکاران و حتی قهرمانان نمی‌شود و تنها برخی اوقات و تنها در مراسم سالانه از قهرمانان تجلیل می‌کنند.

  • به نظر شما چه موانعی می‌تواند از پیشرفت ورزشکاران جلوگیری کند؟

با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی، کمبود بودجه و حامی مالی به‌ویژه در رشته کاراته پررنگ‌تر از سایر مواقع است، تا جایی که این موضوع باعث شد رده‌های پایه این رشته امسال امکان حضور در مسابقات آسیایی اندونزی را نداشته باشند که به دنبال همین امر هم تبعات بسیاری برای اعزام بزرگسالان برای کسب سهمیه المپیک، پیش آمد. درواقع همین مسائلی که در ظاهر کوچک و کم‌اهمیت به شمار می‌روند، آینده کاراته را رقم می‌زنند و درصورت کم‌توجهی به آن با آینده درخشانی روبه‌رو نخواهیم بود.

  • چه مشکلاتی در کاراته وجود دارد؟

مشکلات در مسابقات این رشته بسیار زیاد و چشمگیر است؛ به عنوان مثال هم می‌توان به مشکلات داوری اشاره کرد که برای رفع آن می‌توان از ویدئوچک استفاده کرد.

  • چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

چشم‌انداز من در این رشته تلاش کردن و صبور بودن است تا بتوانم نتیجه زحماتم را به‌خوبی بگیرم و این موضوع هم نیاز به تلاش مستمر و تمرکز بالا دارد که امیدوارم به همه آنها برسم.

  • انتظار از مسئولان

امیرمحمد بختیار:باشگاهی که اکنون در آن تمرین می‌کنیم (شهدای کلاک) در طول این سال‌ها افتخارات و عناوین زیادی در کشور برای استان و در سطح بین‌المللی برای ایران کسب کرده و فکر می‌کنم امکاناتی که اکنون داریم مطلوب نیست و این توقع را تمام ورزشکاران این باشگاه دارند که امکانات و توجه بیشتری به آنها شود و به همین منظور انگیزه آنها دوچندان می‌شود، زیرا این باشگاه قهرمانان بسیاری دارد که حتی با همین امکانات هم با جان و دل تمرین می‌کنند و این نشان می‌دهد که درصورت توجه به آنها نتایج بهتری در مسابقات کسب خواهد شد. از پدر و مادرم که همیشه با دلسوزی فراوان از من حمایت کرده‌اند و آرزوی موفقیت من را داشته‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم در آینده با نتایج خوبی که کسب می‌کنم پاسخگوی زحمات آنهاباشم.

  • کارنامه هیات کاراته البرز 

ورزش البرز به دلیل نبود حمایت مالی در سال‌های اخیر در تمام سطوح متحمل زیان‌های بسیاری شده است، به طوری که تمام هیات‌های ورزشی از وضعیت موجود گلایه دارند، اما با این وجود تعدادی از هیات‌های ورزشی با تمام مشکلاتی که دارند، به دلیل مدیران موفق و کارآمد موفقیت‌های بسیاری به دست آورده‌اند. به گزارش همشهری، نایب‌رئیس هیات کاراته استان با اشاره به شرایط موجود برای کاراته‌کاها گفت: خوشبختانه ورزشکاران کاراته‌کای استان از عملکرد خوبی برخوردارند. «آزاده بهزاد» افزود: کاراته‌کاهای البرز نشان دادند که این ورزش از ظرفیت و توانایی بالایی برای سرمایه‌گذاری و کسب نتایج مطلوب در بخش بانوان و آقایان برخوردار است.

به گفته وی، هیات کاراته استان البرز ۶ سال پیاپی به عنوان هیات برتر استان و در سال ۹۴ به عنوان برترین هیات ورزشی کشور از سوی فدراسیون کاراته و وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد که در این انتخاب عوامل بسیاری نظیر میزبانی البرز از مسابقات کشوری، مدال‌آوری، حضور در تیم‌های ملی، استعدادیابی و توجه به رده‌های پایه دخیل بود که هیات کاراته البرز با کسب بیشترین امتیاز و بهترین عملکرد موفق به کسب این رتبه شد. وی گفت: اکنون هیات کاراته استان در تلاش است تا با ارائه برخی خدمات به ورزشکاران از آنها در راستای پیشرفت و هموار کردن مسیر آن، حمایت کرده و موثر واقع شود.

نایب‌رئیس هیات کاراته البرز همچنین با اشاره به شرایط تمرینی قهرمانان استان، گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شد، مدت‌هاست که در سالن نشاط واقع در ورزشگاه انقلاب کرج، محلی به عنوان خانه کاراته استان برای تمرین ورزشکاران این رشته درنظر گرفته شده است. وی ادامه داد: تمامی قهرمانان شهرستان‌های البرز با مراجعه به این محل می‌توانند از آن برای تمرینات خود استفاده کنند. نایب‌رئیس هیات کاراته البرز اضافه کرد: اکنون نیز قهرمانان استان در سالن و در سئانس‌های مشخص به تمرین می‌پردازند. وی افزود: با توجه به این‌که کاراته از ورزش‌های المپیکی محسوب می‌شود و البرز هم از قهرمانان بسیاری برخوردار است، در حد امکان، در ارائه خدمات به آنها و کسب نتایج مطلوب تلاش خواهیم کرد.

کد خبر 454314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha