شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۵
۰ نفر

نسا خلخالی-  ارومیه – خبرنگار : ارومیه یکی از قطب‌های کشاورزی است و به همین دلیل، معیشت درصد بالایی از جمعیت این استان به کشاورزی وابسته است.

۵۰ هزار تن میوه پوسید

بر این اساس، شهرهای استان نیازی به محصولات کشاورزی ندارند، چراکه ۷۰ درصد از جمعیت این منطقه خودشان تولیدکننده‌اند و بیشتر میوه‌های تولیدی این شهرستان باید صادر شوند تا کشاورزان بتوانند سودی به دست بیاورند و از این طریق امرار معاش کنند. طی روزهای گذشته، تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی پخش شده‌اند که حکایت از انباشت چند تن میوه هسته‌دار در کنار جاده‌ها و خراب شدنشان است. این یادآور روزهای سخت باغدارانی است که سیبشان را کنار جاده تلنبار کرده بودند و حالا این امر برای دیگر محصولات استان رخ داده است.

  • زحماتی که هدر می‌رود

یکی از کشاورزان ارومیه می‌گوید: در طول سال زراعی، برای به بار آمدن هر یک از این میوه‌ها از جان مایه گذاشته‌ام‌ و مبلغ زیادی بابت کود و نهاده و کارگر هزینه کرده‌ام. میوه‌های ما کشاورزان سرمایه زندگی‌مان و حاصل دسترنج چندین ماه عرق ریختنمان است تا بتوانیم روزی حلال به دست آوریم. اکنون با فروش نرفتن میوه‌هایمان شاهد از دست رفتن تمام زحمت‌هایمان هستیم. «جلیل پاکزاد» ادامه می‌دهد: به امید به فروش رفتن میوه‌هایمان آنها را با زحمت و پرداخت هزینه بالای کارگر و جعبه چیدیم و کنار جاده‌ها جمع کردیم، اما به دلیل به فروش نرفتنشان میوه‌ها به‌کلی گندیده شده‌اند و حتی نمی‌توان آنها را به عنوان غذا به دام‌ها داد.

  • تعیین قیمت خارج از انصاف

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان ارومیه می‌گوید: امسال شاهد کاهش صادرات هستیم، به طوری که در ۲ هفته گذشته میزان صادرات به حداقل رسیده و همین باعث خراب شدن میوه‌ها شده است. «کیامرز عبدالله‌زاده کهریز» ادامه می‌دهد: نه‌تنها صادرات میوه‌های هسته‌دار بسیار کم است، بلکه از طرفی کارخانجات نیز میوه‌های هسته‌دار را با قیمت‌های غیرمنصفانه‌ای خریداری می‌کنند. به همین دلیل، دست کشاورزان به‌کلی بسته است و تنها چاره برایشان استفاده از میوه‌های باقی‌مانده نیمه‌خراب برای تغذیه دام‌هاست.

وی اظهار می‌کند: امسال میزان تولیدات میوه‌های هسته‌دار بالا رفته است، اما این افزایش تولیدات نه‌تنها به نفع کشاورزان نیست، بلکه به ضررشان است، چراکه بازار تازه‌خوری به‌کلی اشباع شده و با توجه به این‌که صادرات نیز کاهش یافته است، تنها راه فروش میوه‌ها به کارخانه‌های تولید کمپوت و کنسانتره بود که این راه نیز با قیمت پایین پیشنهادی کارخانه‌ها به رویشان بسته شده است.

این مسئول تاکید می‌کند: کارخانه‌ها میوه‌ها را به قیمت هر کیلوگرم ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند، در حالی که متوسط هزینه تولید هر یک کیلوگرم میوه بالای ۱۵۰۰ تومان است و این قیمت خرید کارخانه‌ها دور از انصاف است، چراکه میوه‌ها را به قیمت بسیار پایین از ما خریداری می‌کنند و با فراوری آنها و صادراتشان با دلار درآمد زیادی به دست می‌آورند و تنها جیب کشاورز خالی می‌ماند. عبدالله‌زاده درباره این‌که آیا فروش میوه‌ها به کارخانه‌ها با همین قیمت پایین بهتر از استفاده آنها به عنوان غذای دام نیست اظهار می‌کند: با توجه به هزینه بالای حمل ‌و نقل و کارگر ریختن میوه‌ها جلو دام به‌صرفه‌تر است. وی میزان هزینه حمل و نقل بار با وانت به کارخانه‌ها را که اغلب بیش از ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر از باغ‌ها فاصله دارند نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان و هزینه روزانه هر کارگر را ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: علاوه بر این هزینه‌ها، برای بسته‌بندی و انتقال میوه‌ها نیز از جعبه‌های هشت‌کیلویی ۴۵۰۰ تومانی استفاده می‌شود که در صورت استفاده از میوه‌ها برای غذای دام، این هزینه‌ها حذف می‌شوند.

  • تعرفه بالای گمرک

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان ارومیه درباره علت کاهش صادرات می‌گوید: کشور عراق هر سال خریدار میوه‌های هسته‌دار ارومیه بود که امسال تعرفه گمرکی برای هر کیلوگرم میوه را ۴ هزار تومان برای ایرانیان تعیین کرده است و هیچ کشاورزی نمی‌تواند این مبلغ را پرداخت کند. عبدالله‌زاده با اشاره به این‌که این تعرفه تنها مشمول ایرانیان است و تعرفه گمرکی ترکیه پایین‌تر تعیین شده تاکید می‌کند: به نظر بنده، تنها روادید سیاسی علت این امر است، چراکه کیفیت میوه‌های تولیدی ما بیشتر از ترکیه است. البته به طور کلی، امسال تولیدات میوه‌های هسته‌دار خود کشور عراق نیز افزایش یافته و به همین دلیل، نسبت به سال‌های گذشته میوه کمتری از سایر کشورها وارد می‌کند.

وی درباره فیلم و عکس‌های منتشرشده از میوه‌های خراب‌شده کنار جاده‌ها بیان می‌کند: در ۲ هفته گذشته، بیش از ۴ هزار تن از هلوهای تولیدی کشاورزان ارومیه‌ای خراب شده‌اند و این تنها شامل هلو نمی‌شود، بلکه امسال نزدیک به ۵۰ هزار تن از میوه‌های هسته‌دار دیگر هم خراب شده‌اند. این مسئول با تاکید بر این‌که تنها امید کشاورزان صادرات است اظهار می‌کند: از مسئولان می‌خواهیم که با کشور عراق وارد مذاکره شوند تا با کاهش تعرفه گمرک بتوانیم شاهد افزایش صادرات باشیم.

  • لزوم حذف قانون پیمان‌سپاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش تولیدات میوه‌های هسته‌دار می‌گوید: امسال صادرات میوه‌های هسته‌دار کاهش یافته است و صادرکنندگان استان بابت پیمان‌سپاری ارزی و نقل و انتقال ارز دچار مشکلاتی شده‌اند که با رایزنی سعی در حذف قانون پیمان‌سپاری داریم.
«رسول جلیلی» درباره مفهوم پیمان‌سپاری بیان می‌کند: طبق قانون صادرات، خریداران با وجود مبادله با ارز خارجی باید ارز داخلی وارد سامانه نیما کنند که همین موضوع باعث کاهش تمایل خریداران به خرید از صادرکنندگان ایرانی شده است. وی افزایش تعرفه گمرک عراق را یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات عنوان می‌کند و می‌افزاید: از مسئولان کشوری می‌خواهیم با حذف پیمان‌سپاری و رایزنی با کشور عراق برای کاهش تعرفه گمرک، میوه‌های هسته‌دار استان را از خراب شدن نجات دهند.

کد خبر 454310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha