همشهری‌آنلاین: سرپرست شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو گفت: طبق برنامه‌ ارسال شده به شورای شهر اسلامی شهر تهران بایستی در سال ۱۳۹۸، ۱۳ پروژه انجام شود اما ۷ پروژه باید به طور قطعی انجام شود.

مجتمع ایستگاهی مترو هوم پیج

سرپرست شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران، فعالیت‌های این شرکت در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ را تشریح کرد.

مصطفی سفندارمذ در گفت‌وگو با شهرنوشت، در مورد نحوه ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران، گفت: شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران و حومه براساس مصوبه ۱۹۷ شورای اسلامی شهر تهران (دوره اول) و با توجه به موافقت وزیر وقت کشور طی ابلاغیه شماره ۱۴۵/۱/۳/۳۷ در سال ۱۳۸۲، به منظور فراهم آوردن بستر مناسب جهت استفاده از توان مدیریتی و سرمایه‌های بخش‌های مختلف داخلی و خارجی و با هدف ساماندهی اراضی اطراف ایستگاه‌های مترو، کاهش سفرهای زاید شهری و تأمین بخشی از هزینه‌های توسعه خطوط و ایستگاه‌ها در خردادماه سال ۱۳۸۵ تأسیس شد.

او ادامه داد: براساس مصوبه مورخ ۱۳۸۹/۰۴/۲۲ شورای شهر تهران با موضوع ساماندهی وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران باید کلیه سهام شرکت مجتمع‌های ایستگاهی ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ، به بخش خصوصی واگذار شود؛ در نهایت در سال ۱۳۹۱ شرکت تعلیق و به فعالیت آن خاتمه داده شد. در سال ۱۳۹۴ با پیگیری‌های صورت گرفته، شرکت مجتمع‌های ایستگاهی در دوره چهارم شورای شهر ابقا شد. اما به علت مشکلات حقوقی و چند سال رهاشدگی، ارکان شرکت (مجمع عمومی، هیئت مدیره، صاحبان سهام، صاحبان امضای مجاز) تشکیل نشد.  

سفندارمذ عنوان کرد: در صورت تشکیل ارکان، شرکت می‌توانست مطابق قانون تجارت و در چهارچوب وظایف و ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغیه‌ شهرداری تهران به فعالیت بپردازد. در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا خرداد ماه ۱۳۹۷ پیگیری جدی برای معضلات و مشکلات حقوقی شرکت انجام نشد.

سرپرست شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران با تأکید براین‌که با حضور مدیریت شهری جدید در شهرداری تهران، بحث TOD مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: یکی از شرکت‌هایی که قبل از دوران تعلیق در آن راستا حرکت داشت، شرکت مجتمع‌های ایستگاهی بود. اراده و توان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر احیای دوباره شرکت بود. در همین راستا، خردادماه سال ۱۳۹۷ توافقنامه‌ای میان معاونت مالی و اقتصاد شهری وقت و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای فعالیت شرکت صورت گرفت. تا قبل از این توافقنامه تنها اسم شرکت بود و مدیران عامل، مدیران عامل قانونی نبودند یعنی هیئت مدیره‌ای وجود نداشت. برای ثبت شرکت روند اداری انجام شد اما روند قانونی به علت مشکلات و موانع قانونی انجام نشد.

سفندارمذ با بیان این‌که در خردادماه سال ۱۳۹۷، پیگیری جدی برای حل مشکلات حقوقی شرکت مجتمع‌های ایستگاهی انجام شد، تصریح کرد: بعد از این اقدامات قرار شد شرکت در حوزه مأموریتی خود فرصت‌های سرمایه گذاری را شناسایی و ظرفیت‌ها را اولویت بندی کند و بر آن اساس برای پروژه‌ها پیگیری جدی انجام دهد تا پس از واگذاری به بخش خصوصی تبدیل به منابع برای شهرداری تهران شود.

او افزود: تا به همین امروز یعنی در دور جدید فعالیت شرکت منابعی از این محل احصاء نشده‌است.  شرکت در دور اول فعالیت (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱) حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خطوط مترو تأمین کرد. از محل پروژه‌هایی که شرکت مجتمع‌های ایستگاهی در مقطع اول فعالیت بدون واگذاری اجرا کرد و این سرمایه‌ها توسط شرکت مترو و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به سازمان املاک واگذار شد (برخی از واگذاری‌ها توسط سازمان املاک شهرداری تهران اتفاق افتاد) حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای شهرداری تهران حاصل شد. از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در دوم فعالیت، شرکت پروژه جدیدی اجرا نکرد و به همین منظور منابعی از این طریق حاصل نشد.

به گفته‌ سرپرست شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو، در دور اول فعالیت این شرکت ۳۰ پروژه تعریف و واگذاری آن‌ها به بخش‌های خصوصی و نیمه خصوصی انجام شد اما درحال حاضر ۱۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

سفندارمذ با بیان این‌که در سال ۹۷، از بین زمین‌های شناسایی شده ۱۳ پروژه اولویت یک شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۷ پروژه در الویت یک-یک قرار گرفتند، عنوان کرد: پروژه هایی که درصد تحقق اجرایی بالاتری داشتند در قالب برنامه در انتهای سال ۹۷ به شورای شهر تهران ارائه شدند. طبق برنامه‌ ارسال شده به شورای شهر اسلامی شهر تهران باید در سال ۱۳۹۸، ۱۳ پروژه انجام شود اما ۷ پروژه باید به طور قطعی انجام شود.

او در پایان گفت: از ابتدای سال تنها پروانه ساخت یک پروژه در منطقه ۲ صادر شده است. باید دیگر پروانه‌های ساخت در اختیار شرکت مجتمع‌های ایستگاهی باشد تا بتوان با سرمایه ‌ذار مذاکره کرد و تشریفات مزایده در قالب قانونی را انجام داد اما همچنان پروانه‌ی ساختی در اختیار نداریم.

کد خبر 454248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha