همشهری آنلاین: محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جدا از حیات ظاهری امام موسی صدر، نیازمند حیات فکری امام موسی صدر و تکثیر اندیشه‌ها و رفتار ایشان هستیم.

محسن اسماعيلي

به گزارش مهر، محسن اسماعیلی، پژوهشگر مسائل دینی و استاد دانشگاه تهران، در ویژه‌برنامه مصیر شبکه چهار سیما همزمان با چهل و یکمین سال‌روز ربوده‌ شدن امام موسی صدر، در ابتدا درباره علت توجه خود به بعد دینی و عالم دینی بودن امام موسی صدر گفت: در نظر علما یک مفهومی وجود دارد به‌نام حجاب معاصرت؛ یعنی ما به‌ علت همزمانی با برخی افراد آن‌ها را کم‌تر می‌شناسیم. یک حجابی هم داریم به‌نام حجاب شهرت؛ به این معنا که معمولاً تنها یک بعد از شخصیت افراد مشهور برجسته می‌شود و سایر ابعاد شخصیتی آن‌ها دیده نمی‌شود. امام موسی صدر دچار هر دو حجاب هستند. به دلیل آنکه اقدامات اجتماعی و اقتصادی ایشان ملموس‌تر است به این توجه نشده است که ایشان در مباحث علمی دینی بسیار توانمند و عالم هستند. اگر با افرادی که هم‌درس امام موسی صدر بوده‌اند، صحبت کنید متوجه توانمند بودن، تلاشگر بودن و عالم بودن ایشان می‌شوید.

اسماعیلی اضافه کرد: آنچه در آثار ایشان قابل توجه است چند ویژگی است. اول صراحت کلام ایشان است که بدون تقیه و در لفافه‌گویی‌ها نظرات خود را بیان می‌کنند. دوم صداقت کلام امام موسی صدر است. سوم زبان سلیس و روان ایشان است که برای خواننده بسیار دلنشین است. چهارمین ویژگی آثار ایشان عمق و اتقان مطالب است که مخاطب را به تفکر و تامل وا می‌دارد.

استاد دانشگاه تهران درباره نگاه امام موسی صدر به دین، گفت: نگاه متفاوت امام صدر به دین، کاربردی دانستن آن و فاصله گرفتن از نگاه انتزاعی مرسوم نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در اندیشه ایشان و لزوم پرداختن به آن است. در نظر امام موسی صدر، دین در وهله اول باید در این دنیا اثرگذار باشد. دینی که نتواند دنیای ما را اصلاح کند نمی‌تواند آخرت ما را هم اصلاح کند. زندگی متدیانه باید فرق کند. امام موسی صدر مثال‌هایی بسار جزئی در آثار خود دارد. ایشان می‌پرسند اثر دین در رفت و آمد ما کجاست؟ دین در اقتصاد، در تربیت و … کجاست؟ در نگاه امام موسی صدر دین امر انتزاعی نیست، بلکه کارکردی است. در واقع دین در خدمت انسان‌هاست و نه انسان در خدمت ادیان.

اسماعیلی بیان کرد: علاوه بر نگاه متفاوت امام صدر به دین، نوع دعوت ایشان به دین علی‌الخصوص در جذب جوانان حائز اهمیت بسیاری است. عالم دین با مبلغ دین متفاوت است. زبان تبلیغ دین زبان نرم و تعقل است و نه زبان تحکم. زبان تبلیغی ایشان را در خاطرات ایشان و در موقعیت‌های گوناگون می‌توانیم ببینیم. لحن مبلغ دینی باید پیامبرانه باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: از دیگر مولفه‌های مهم در حوزه دین‌شناسی امام صدر می‌توان به اصالت کرامت و آزادی در انتخاب دین اشاره کرد. امام موسی صدر انتخاب دین را بر پایه دو اصل کرامت و آزادی می‌داند. انسان باید در انتخاب دین آزادانه عمل کند. ایشان آنچه را درست می‌داند تحمیل نمی‌کند و به دنبال اقناع است. در اقناع نمی‌توانیم از روش یک طرفه استفاده کنیم. امام موسی صدر معتقد به گفت‌وگو و رسیدن به اشتراک نظر است. امام موسی صدر معتقد است جنس تعلیم دین، تربیتی است و نه آموزشی یعنی فرد را قدم به قدم با خود همراه می‌کنیم.

اسماعیلی در ادامه سخنانش گفت: امام موسی صدر معتقد است ساختن یک جامعه متدین کاربردی‌تر از ساختن فرد متدین است. ایشان سعی می‌کند نهادهای اجتماعی را دیندار کند. اگر نهادها دیندار نباشند افراد هم از دیندار بودن خارج می‌شوند.

به اعتقاد محسن اسماعیلی، در دین‌شناسی امام موسی صدر شاهد مشخص کردن نسبت روحانی با جامعه و وظایف او هستیم. طبق آیات قرآن مشارکت اجتماعی برای اقامه عدل و قسط است. برای مثال اگر روابط مالی جامعه در نظام بانکی درست و متدینانه نباشد، افراد جامعه چطور در مسائل مالی متدین باقی بمانند؟

وی در این قسمت درباره لباس روحانیت و کارکرد حوزه علمیه، گفت: در اقوال و رفتار امام موسی صدر می‌توانیم نظر ایشان را متوجه بشویم. امام موسی صدر رسالت حوزه علمیه را رسالت پیامبرگونه می‌داند و معتقد است عالم دینی باید همان کاری که پیامبران انجام می‌دادند را انجام دهد. روحانیت باید با مردم برای مردم باشد. برای همراه کردن افراد نیازمند هستیم که آن‌ها احساس همدلی کنند. هدایت دو گونه است یا نشان دادن طریق است و رها کردن فرد هدایت‌شونده یا همراهی کردن فرد هدایت‌شونده تا انتهای طریق. هدایت یک روحانی و پیامبر از نوع دوم است. فرد رها نمی‌شود. لباس روحانیت، لباس خدمت است و نه تمایز و تفاخر. هدایت هم از راه خدمت محقق می‌شوند. یک روحانی به‌محض پوشیدن لباس اعلام عمومی می‎‌کند که من در خدمت شما هستم.

عضو سابق شورای نگهبان در پایان سخنانش گفت: جدا از حیات ظاهری امام موسی صدر، نیازمند حیات فکری امام موسی صدر و تکثیر اندیشه‌ها و رفتار ایشان هستیم.

کد خبر 454234
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha