مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۳
۰ نفر

مریم ساحلی - انزلی-خبرنگار:  شهر ساحلی بندر انزلی در هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری کارگاه کارگردانی با حضور استادان برجسته ملی و بین‌المللی بود.

کارگاه کارگردانی

تلاش برای فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی ارزشمند به‌ ویژه در سال‌های اخیر از سوی انجمن سینمای جوانان انزلی ستودنی است. رئیس انجمن سینمای جوانان انزلی به همشهری گفت: کارگاه کارگردانی با حضور «کلمنتین ادروین» و «محمد گذرآبادی»، مدرسان بین‌المللی و ملی از ۹ تا ۱۵ شهریور در بندر انزلی برگزار شد. «زهره زمانی» بیان کرد: هدف از برگزاری این کارگاه، فراهم کردن یک فضای آموزشی مطلوب و بهره‌مند شدن هنرجویان از دانش و تجارب این مدرسان بوده است. در واقع تلاش کردیم تا توسط خانم ادروین، جدیدترین متدهای آموزشی کارگاه‌های اروپا در انزلی پیاده شود. البته پیش از این هم برای اولین بار در ایران با دعوت از مدرس برجسته عکاسی «یوری مچیتف»، کارگاه ۳ روزه عکاسی در انزلی برپا کرده بودیم. این دومین برنامه بزرگ بود که در این عرصه برگزار شد.

این فیلمساز اظهار کرد: خوشبختانه اعلام فراخوان ثبت‌نام برای حضور در این کارگاه با استقبال بسیاری از سوی علاقه‌مندان حتی از شهرهایی همچون تهران، آبادان و اصفهان مواجه شد. وی بهره‌مندی هنرجویان از اطلاعات و دانش روز دنیا را انگیزه انجمن سینمای جوان انزلی برای دعوت از استادان خارجی با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات اقتصادی دانست و گفت: با دعوت از این مدرسان تلاش می‌کنیم تا هنرجویان از آموزه‌های جدید برخوردار شوند و نگرشی جهانی پیدا کنند. همچنین در عرصه فیلم کوتاه، کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی به دیدگاهی نو دست یابند. این مسئول ادامه داد: در برگزاری این کارگاه ما دشواری‌ها را پشت سر گذاشتیم و با حمایت بعضی از دوستان و بخشی از شهریه‌ای که از شرکت‌کنندگان در کارگاه دریافت کردیم، موفق به تهیه بلیت سفر مدرس خارجی شدیم.

زمانی با تشکر از ۲ حامی مالی این کارگاه یادآور شد: کارگاه اگر قرار بود در تهران یا شهر دیگری برگزار شود، برای آن بیش از ۳ میلیون تومان شهریه تعیین می‌شد، اما ما برای این‌که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، هنرجویان شهرستانی بتوانند در این کارگاه حضور پیدا کنند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان را به عنوان شهریه در نظر گرفتیم. البته برای هنرجویان سینمای جوانان انزلی تخفیف ویژه هم وجود داشت.

  •  تولید اثر با موضوع تالاب

 در حاشیه برگزاری کارگاه، «نیلوفر موسوی» از اعضای تیم اجرایی به همشهری گفت: محل برگزاری کارگاه در محل جدید سینمای جوانان انزلی بود، اما بعضی کلاس‌ها نیز خارج از آن، به عنوان مثال در مرکز بازدید از تالاب و شیلات برگزار شد؛ چراکه قرار است شرکت‌کنندگان در این کارگاه با امکاناتی که انجمن سینمای جوان در اختیارشان قرار می‌دهد، به تولید اثر با موضوع تالاب انزلی بپردازند. وی به رضایت شرکت‌کنندگان و تعامل خوبی که با مدرس‌ها داشتند و همچنین برنامه‌ریزی دقیق و مناسب اشاره کرد و افزود: برگزاری این کارگاه‌ها برای هنرجویان شهرستانی بسیار ارزشمند است و فرصتی مناسب برای ارتقای دانش و تبادل تجارب محسوب می‌شود.

  • نگاهی به نقش ادبیات در سینما

«چرا باید سینماگران ادبیات بخوانند» عنوان کارگاهی بود که در کنار کارگاه کارگردانی در روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریور از سوی انجمن سینمای جوانان انزلی با دعوت از «سید فرزام حسینی» و «احمد رضا توسلی» در این شهر برگزار شد. در این کارگاه علاوه بر فیلمسازان تعدادی از داستان‌نویسان انزلی نیز حضور داشتند. «آرمین ابراهیمی» یکی از برگزارکنندگان کارگاه «چرا باید سینماگران ادبیات بخوانند» گفت: در این ۲ روز تلاش شد تا به ظرفیت‌های ادبیات غرب و ادبیات ایران برای بهره‌مند شدن از آن در سینما و همچنین روایت و تنوع روایت‌ها پرداخته شود. در واقع برای هنرجویان توضیح داده شد که با تکیه بر فرم‌های روایی از کلیشه‌ها در فیلمسازی رها شوند.

  • آشنایی با مدرسان کارگاه

«محمد گذرآبادی» مترجم، نویسنده و مدرس فیلمنامه‌نویسی است. «کلمنتین ادروین»، مستندساز، تهیه‌کننده و مدرس چندین کارگاه بین‌المللی و یک فیلمساز موفق محسوب می‌شود که در هلند یک شرکت فیلمسازی را مدیریت می‌کند.

کد خبر 454147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha