شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

نسا خلخالی-  ارومیه – خبرنگار: ارومیه با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از شهرهای هنردوست کشور مطرح است. این شهر همواره میزبان کنسرت‌های بزرگ از خواننده‌های نامی و برگزاری تئاترهای جالب توجه است.

تالار مرکزی ارومیه معطل تامین اعتبار

اما این شهرستان هنردوست سال‌هاست از نبود تالار و فضای مناسب برای برگزاری این قبیل برنامه‌های فرهنگی رنج می‌برد. تالار شمس تنها سالن استاندارد برگزاری برنامه‌های فرهنگی است که به دلیل کوچک بودن فضا ظرفیت مورد نیاز برای برگزاری کنسرت و تئاترهای بزرگ با مهمانان مختلف را ندارد به همین دلیل اکثر برنامه‌های فرهنگی ارومیه در تالارهای عروسی برگزار می‌شوند.

مناسب نبودن سالن و به‌ویژه سیستم‌های صوتی هم باعث نارضایتی برگزارکنندگان و دوستداران حوزه‌های فرهنگی در ارومیه می‌شود. چشم امید همه اهالی فرهنگ و هنر به ساخت تالار مرکزی ارومیه است که ۱۲ سال قبل کلید خورده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. طی این سال‌ها زمان‌های مختلفی برای اتمام و افتتاح این پروژه اعلام شده است و آخرین زمان اعلامی هم هفته دولت امسال بود. اما با گذشت هفته دولت طی روزهای اخیر باز هم تالار مرکزی ارومیه از افتتاح جا ماند.  

  • در انتظار انتخاب پیمانکار 

مسئول امور فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی درباره تالار مرکزی ارومیه اظهار می‌کند: پروژه ساخت این تالار در سال ۸۶ کلنگ‌زنی شد و باید در سال ۹۰ به اتمام می‌رسید اما کمبود اعتبارات باعث طولانی شدن مراحل ساخت این پروژه شد. طبق قرارداد تالار مرکزی ارومیه شامل یک سالن موسیقی به ظرفیت ٥٠٠ نفر و یک سالن تئاتر به ظرفیت هزار نفر است. «یدالله عباسی» با بیان این‌که اتمام این پروژه ۸ سال از موعد مقرر به تعویق افتاده است، اظهار می‌کند: روند اجرایی تالار مرکزی ارومیه در حال انجام است و ابنیه و تاسیسات کاملاً آماده و تحویل داده شده‌اند. اما با توجه به این‌که برای ساخت ابنیه و تاسیسات و فضای داخلی سالن‌ها ۲ پیمانکار متفاوت مورد نیاز است، اکنون به دنبال پیمانکار برای ساخت سالن‌ها هستیم.

وی بیان می‌کند: تاکنون ۲ مرحله مزایده برای انتخاب پیمانکار برگزار شده است اما به دلیل برخی مشکلات در مسائل اعتبارسنجی هنوز موفق به انتخاب پیمانکار و تحویل پروژه به وی نشده‌ایم.  عباسی درباره زمان تعیین‌شده برای اتمام ساخت این پروژه عنوان می‌کند: در زمان کلنگ‌زنی زمان مورد نیاز برای ساخت تالار مرکزی ارومیه ۴ سال تعیین شده بود اما به دلیل دیرکرد در تزریق اعتبارات، پروژه چندین سال به تعویق افتاده است. تاکنون برای ساخت تالار مرکزی ارومیه ۴۰میلیارد تومان هزینه شده است و برای اتمام آن ۳۰ میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است.

مسئول امور فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی ادامه می‌دهد: تنها مشکل موجود در این پروژه تامین نشدن اعتبارات است، به طوری که به جای تامین اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی که مبلغ قرارداد این پروژه است سالانه مبلغی نزدیک به یک میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده می‌شد و همین امر باعث عقب افتادن ساخت این پروژه شده است.

  • سرعت اجرا خوب است، پول نیست 

عباسی به گران شدن مصالح ساختمانی طی این ۱۲ سال اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ ارز، قیمت مصالح مورد نیاز این پروژه فرهنگی هم چند برابر و میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام تالار مرکزی افزایش یافته است.  وی درباره سرعت کار اجرای پروژه هم بیان می‌کند: سرعت عملیات اجرایی در این مدت از سوی پیمانکار قابل قبول بوده است و اگر اعتبارات به موقع تامین می‌شدند در همان ۴ سال اولیه این تالار به بهره‌برداری می‌رسید.  

مسئول امور فنی اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی تاکید می‌کند: اگر همین امروز اعتبارات تامین شود می‌توانیم این پروژه را تا دهه فجر به اتمام برسانیم و شاهد بهره‌برداری از آن باشیم. اما اگر اعتبارات تخصیص نیابند می‌توان هفته دولت سال آینده را برای افتتاح این پروژه تعیین کرد.  عباسی اعتبار را مهم‌ترین عامل پیشبرد پروژه‌های استانی عنوان می‌کند و می‌گوید: تالار مرکزی ارومیه یک پروژه ملی است و تامین اعتبارات آن بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است. از این بابت کاری از دست ما برنمی‌آید و باید منتظر تزریق اعتبارات باشیم.  

  • پروژه تالار مرکزی ارومیه راکد مانده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم بیان می‌کند: برای اتمام عملیات اجرایی تالار مرکزی ارومیه مبلغی افزون بر ۳۰ میلیارد تومان مورد نیاز است که به دلیل تامین نشدن این اعتبارات پروژه راکد مانده است.   «ناصر خدایاری» ادامه می‌دهد: بالا رفتن قیمت ارز و نفت یکی از عوامل بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی و کمبود اعتبارات شده و اکنون که قیمت ارز و نفت بالا رفته است، هزینه بیشتری برای اتمام ساخت این پروژه مورد نیاز است.  وی بر لزوم اتمام این پروژه در ۶ سال گذشته تاکید می‌کند و می‌گوید: دیرکرد در ساخت پروژه‌های عمرانی مساوی با بالارفتن مبلغ قرارداد و متضرر شدن دولت است؛ پس دولت باید با تامین اعتبار هرچه سریع‌تر به اتمام پروژه‌های عمرانی کمک و از ضرر جلوگیری کند.  

  • نمی‌توان زمانی برای افتتاح تعیین کرد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با ابراز تاسف از افتتاح نشدن این پروژه در هفته دولت عنوان می‌کند: این پروژه باید همان ۶ سال قبل که قیمت مصالح ساختمانی پایین‌تر بود به افتتاح می‌رسید اما اکنون پس از گذشته ۱۲ سال از کلنگ‌زنی هنوز هم برای بهره‌برداری آماده نیست و این جای تاسف دارد. خدایاری تاکید می‌کند: با توجه به گران شدن هر روزه نرخ ارز بنده نمی‌توانم زمانی را برای افتتاح تالار مرکزی ارومیه تعیین کنم. این مسئول میزان پیشرفت این پروژه را ۷۰ درصدی اعلام می‌کند و از آماده نبودن سالن‌های این تالار خبر می‌دهد.  

  • زمان طولانی برای احداث پروژه‌های فرهنگی 

۱۲ سال پیش در ارومیه کلنگ پروژه ملی تالار مرکزی به زمین زده شد و قرار شد این پروژه در عرض سه‌چهار سال به اتمام برسد و در اختیار مردم ارومیه قرار گیرد. ولی امروز وعده افتتاح این پروژه مهم محقق نشده است و آمادگی ارائه خدمات به شهروندان این شهر را ندارد. ارومیه شهری فرهنگی بااصالتی کهن است و داشتن زمینه‌های مناسب برای معرفی این فرهنگ در ارومیه بسیار مهم و ارزشمند است ولی طولانی شدن پروسه احداث چنین پروژه‌های فرهنگی در ارومیه و آذربایجان غربی به یک رسم غیرعادی تبدیل‌ شده و سابقه‌ای طولانی دارد. پروژه‌ای که تا به امروز هزینه هنگفتی برای دولت داشته و اگر در زمان مقرر خود با بودجه تخصیص‌یافته به اتمام می‌رسید، بودجه‌های اضافه‌ای که بعداً برای این پروژه در نظر گرفته‌شد می‌توانست در پروژه‌ای دیگر ثمربخش باشد و پروژه نیمه‌تمام دیگری به پایان برسد.

کد خبر 454144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha