پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر سابق تایلند پس از 17 ماه تبعید به کشورش بازگشت

به گزارش بی بی سی، تاکسین شیناواترا که پس از ورود به تایلند به مدت کوتاهی تحت بازداشت پلیس قرار گرفته بود، با مراجعه به دادگاه عالی تایلند و پرداخت وثیقه، آزادی خود را به دست آورد. گفته می‌شود تعدادی از مقامات دولت کنونی تایلند و هزاران نفر از طرفداران شنیاواترا نیز در فرودگاه به استقبال وی آمده بودند.

شیناواترا پیشتر در هواپیمایی که او را از هنگ کنگ به مقصد تایلند می‌برد،  گفته بود:از اتهاماتی که به دلایل سیاسی علیه من در زمینه فساد مالی اقامه شده‌اند، رفع اتهام خواهم کرد.شیناواترا افزوده بود: من باید از خود وآبروی خویش که به دلیل وقوع کودتا دچار خدشه شده است، اعاده حیثیت کنم.

Former Thai prime minister Thaksin Shinawatra waves to the press outside the Supreme Court in Bangkok on February 28.

شیناواترا در ادامه گفته بود که قصد دارد در آرامش و به عنوان یک شهروند عادی در تایلند زندگی کند و در صدد انتقام گیری از از سران کودتایی که منجر به برکناری وی پس از 5 سال زمامداری شد، نیست.

تاکسین شنیاواترا در سپتامبر 2006 بر اثر وقوع کودتا از قدرت برکنار و به تبعید رفته بود.[نظامیان قدرت را در تایلند به دست گرفتند]

فعالیت حزب وی موسوم به تای راک تای نیز پس از کودتا ممنوع اعلام شده بود. دولت کودتا شیناواترا را نیز 5 سال از فعالیت سیاسی محروم کرده بود.

با این حال تعداد زیادی از طرفداران شیناواترا حزب قدرت مردم را تشکیل دادند و توانستند با این حزب در انتخابات پارلمانی ماه دسامبر 2007 به پیروزی برسند.[پیروزی حامیان تاکسین در انتخابات پارلمانی تایلند]

پس از پیروزی حزب قدرت مردم، تاکسین شیناواترا در 25 دسامبر 2007 از احتمال بازگشت به کشورش تایلند خبر داده بود.[احتمال بازگشت شیناواترا به تایلند]

Thailand's former prime minister Thaksin Shinawatra bows down to kiss the ground upon arriving at Bangkok international airport on February 28.

تاکسین اما در واکنش به نگزانی مخالفانش از احتمال اعمال نفوذ وی در عرصه سیاسی در گفت و گو با بی بی سی گفت:من از سیاست کناره گرفته و بازنشسته شده‌ام. شیناواترا افزود:تصور می‌کنم در طول دوران حیاتم کار‌های بسیاری برای کشورم انجام داده‌ام و دیگر قصد ندارم در عرصه سیاسی حضور پیدا کنم.

 1600 میلیون دلار از حساب‌های متعلق به شیناواترا در تایلند مسدود شده‌اند که به گفته شیناواترا به خانواده‌اش تعلق دارند و وی قصد دارد این میزان سرمایه را مجددا باز پس بگیرد.

او که مالک باشگاه منچستر سیتی انگلیس نیز است، در سخنانی درباره این باشگاه انگلیسی گفت:به دلیل وجود سرمایه خانوادگی من در باشگاه  منچستر سیتی باید برای موفقیت این باشگاه تلاش کنیم.

کد خبر 45410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز