همشهری آنلاین: اشتباه یک شرکت داروسازی در اسپانیا که باعث شده است دست‌کم ۲۰ نوزاد دچار «نشان گرگ نما» شوند و از همه بخش‌های بدنشان مو رشد کند، خشم عمومی را برانگیخته است.

hypertricosis

به گزارش تلگراف به این نوزادان شربتی برای درمان ریفلاکس داده می‌شود که قرار بود حاوی داروی امپرازول باشد. اما اشتباه در برچسب‌زنی دارو در شرکت داروسازی باعث شد این نوزادان یک داروی تحریک‌کننده رشد مو برای درمان طاسی به نام ماینوکسیدیل دریافت کنند و درنتیجه دچار رشد غیرطبیعی مو در بدن شوند.

برخی از والدین که با ترس شاهد رویش موهای تیره در بدن نوزادانشان بوده‌اند، مقامات بهداشتی اسپانیا را به واکنش کند به این موضوع و ارائه ندادن حمایت و اطلاعات به بیماران متهم کرده‌اند.

ماریا لوئیزا کارسدو، وزیر بهداشت اسپانیا دراین‌باره گفت: «داروی ماینوکسیدیل در شیشه‌هایی که برچسب امپرازول داشته‌اند، قرار داده شده است.» او گفت که بسته‌های دارویی با برچسب نادرست از گردش خارج شده‌اند و شرکت داروسازی فارما کیمیکا سور در شهر مالاگا تا زمان معلوم شدن نتیجه تحقیقات درباره این اشتباه تعطیل شده است.

اما این هفته رئیس سازمان داروها و فراورده‌های بهداشتی اسپانیا (AEMPS) پذیرفت که این سازمان در ماه مه (اردیبهشت) از نخستین موارد رشد غیرطبیعی مو در نوزادانی که این شربت را می‌خوردند، خبردار شده بود.

اما تازه در ماه ژوئیه (تیر) بود که اشتباه در برچسب دارو نهایتاً شناسایی شد و کارخانه سازنده تعطیل و محموله‌های داروی اشتباهی از بازار خارج شد.

آمایا مادر یکی از نوزادان مبتلا گفت: «چرا آزمایش یک دارو باید بیش از دو ماه طول بکشد.»

او به کانال ۳ تلویزیون اسپانیا گفت که از کمک نکردن مقامات بهداشتی به بیماران و تماس نگرفتن با آن‌ها درباره این اشتباه دارویی بسیار خشمگین است.

مقامات بهداشتی اسپانیا می‌گوید این موهای اضافی به تدریج خواهد ریخت. اما وکلای بیماران می‌گویند ماینوکسیدیل یک داروی گشادکننده عروقی هم هست و می‌تواند بر اندام‌های حیاتی مانند قلب، کلیه و کبد تأثیر بگذارد. سازمان ناظر دارویی اسپانیا می‌گوید این دارو هیچ‌گاه با چنین مقادیری برای نوزادان تجویز نشده است. سن نوزادان مبتلا از چند هفته تا دو سال بوده است.

کد خبر 453996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha