بهاره خسروی ـ خبرنگار: «مینا حسین‌زاده‌» از همسایه‌های موفق و خوش ایده ما در هنر خیاطی ساکن خیابان شهیدان است.

خیاطی

مینا با سن و سال کمی که دارد، دارای ۶ مدرک معتبر فنی حرفه‌ای در شاخه‌های تخصصی نازک‌دوزی زنانه، دوخت لباس شب و عروس، دوخت لباس بچگانه و ضخیم‌دوزی، دوخت شلوار و پیراهن مردانه است. این بانوی ۱۹ ساله به‌عنوان جوان‌ترین عضو انجمن «طراحان مد و لباس» ایران مشغول فعالیت است. طراحی و ثبت لباس ایرانی ویژه ایام سوگواری ماه محرم با عنوان «سرو»، یکی از ابتکارهای این جوان خلاق است. به تازگی این همسایه خوش ایده ما با شعار «از ایده تا پدیده» و همچنین اشتغالزایی میان بانوان سرپرست خانوار، کارگاه کوچک خیاطی را در محله زنجان راه‌اندازی کرده است. در این گزارش سری به این کارگاه زدیم و با هنرمند هم‌محله‌ای ما درباره ویژگی‌های مدهای ایرانی گفت‌وگو کردیم.

  • موفقیت، فقط حضور در دانشگاه نیست
    گاهی وقت‌ها گمان می‌کنیم با رفتن به دانشگاه و چند کلاس درس خواندن، همه موفقیت‌های فردی و اجتماعی مورد نیاز در زندگی را تضمین می‌کنیم. اما موفقیت‌های «مینا حسین‌زاده‌» هنرمند خیاط هم‌محله‌ای ما عکس این را ثابت می‌کند. مینا با وجود داشتن معدل بالا و امکان تحصیل در بهترین دبیرستان‌ها برای انتخاب رشته‌ای به قول معروف نان و آبدار در دانشگاه به پیشنهاد پدرش راهی هنرستان می‌شود و در رشته خیاطی ادامه تحصیل می‌دهد. همین انتخاب، چراغ راه موفقیت‌های این دختر جوان می‌شود. مینا در این‌باره می‌گوید: «از هنر خیاطی سر رشته‌ای نداشتم. اما از دوران کودکی کار نقاشی و طراحی را انجام می‌دادم. پدرم پیشنهاد تحصیل و فعالیت را در رشته خیاطی داد. در آغاز این هنر برایم گنگ و نامفهوم بود. برای همین با ثبت‌نام در یک آموزشگاه خیاطی برای نخستین بار وارد دنیای پارچه، نخ و طرح شدم. البته از حق نگذریم مربیان دلسوزی سر راهم قرار گرفتند و با روش آموزش و متدهای خلاقانه‌شان به این هنر علاقه‌مند شدم.»

از ایده تا پدیده
اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، ‌ ترویج مدهای ایرانی ‌ـ اسلامی، یکی از مهم‌ترین اهداف این طراح جوان برای کارآفرینی در بازار تولیدات ایرانی است. حسین‌زاده این روزها با شعار «از ایده تا پدیده» برای مشتریانش بدون الگوبرداری از ژورنال‌های خارجی، لباس‌های کاملاً ایرانی طراحی می‌کند. او درباره این سبک جدیدکاری توضیح می‌دهد: «بیشتر طراحی لباس‌های موجود در بازار، کپی‌برداری از ژورنال‌های خارجی است. مدل‌هایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ و نوع پوشش بانوان ایرانی ندارد. برای انتخاب و دوخت یک لباس مناسب باید خلاقیت و ابتکار داشت. رنگ چهره، نوع پوشش، ژنتیک اندامی بانوان ایرانی متفاوت از بانوان اروپایی است. به همین دلیل باید رنگ و لباسی برای بازار ارائه شود که قابل استفاده باشد. »  به گفته او مهم‌ترین ویژگی طرح‌ها و رنگ‌های ایرانی، وجود عنصر آرامش است. چیزی که این روزها در بازار ایرانی رو به خاموشی است و اغلب طراحی مدها به سمت و سوی نمونه‌ها و الگوهای خارجی می‌رود. حسین‌زاده اضافه می‌کند: «به تازگی اروپاییان طراحی کراوات‌هایشان از طرح‌های اسلیمی ما استفاده می‌کنند. چیزی که در طراحی‌های خودمان کمتر به آن توجه می‌شود. یکی از جالب‌ترین موضوع طرح‌های ایرانی، داستانی بودن آنها است. درواقع در پشت بسیاری از طراح‌های ایرانی قصه و ماجرای پندآموز اخلاقی نهفته است.»

  • ثبت ملی لباس محرمی «سرو»
    طراحی لباس ملی ایرانی برای بانوان با عنوان «سرو» به مناسبت عزاداری ایام ماه محرم، از دیگر هنرهای این طراح جوان مدهای ایرانی است. مینا با اشاره به این موفقیت می‌گوید: «سرو نماد استقامت و پایداری است. این موضوع دستمایه خوبی شد تا ۲ سال پیش، برای شرکت در نمایشگاه «تولیدات ملی» در تالار وحدت، یک لباس ویژه بانوان با عنوان سرو طراحی کردم. طراحی آن نزدیک به ۲ ماه طول کشید و تلاش کردم با استفاده از طرح و رنگ مناسب، نماد استواری زن ایرانی را در قالب این لباس نشان دهم. خوشبختانه این طرح به ثبت ملی هم رسید.»

  • واحد درسی آموزش مهارت زندگی
    جوان‌ترین عضو انجمن طراحان مد و لباس ایران، بر این باور است خیاطی از آن گونه هنرهای فردی است که باید همه افراد در حد دوختن یک دکمه برای پیراهن یا کوک ساده از آن سر رشته داشته باشند. اما متأسفانه این روزها به دلیل بعضی تبلیغات اشتباه، این هنر میان مردم به‌ویژه دختران جوان مهجور مانده است. حسین‌زاده در ادامه اضافه می‌کند: «یادگیری مهارت و هنر در کنار تحصیلات آکادمیک، برای هر فردی لازم است. چراکه در بسیاری مواقع به کمک همین حرفه‌آموزی می‌توان در زندگی به درآمدزایی و خودکفایی رسید. متأسفانه در آموزش و پرورش، درس هنر و رشته‌هایی مانند خیاطی، چندان جدی گرفته نمی‌شود. خانواده‌ها اغلب فرزندانشان را برای تحصیل در رشته‌های نظری تشویق می‌کنند. اما بد نیست در سیستم آموزشی‌ وزارت آموزش و پرورش، واحد درسی «مهارت زندگی» نیز گنجانده و آموزش درس هنر جدی گرفته شود.
کد خبر 453952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha