همشهری آنلاین: دولت نیوزیلند در پی حادثه تروریستی کرایست چرچ علیه مسلمانان که ۵۱ نفر کشته برجای گذاشت، با اجرای برنامه خرید اسلحه، موفق شد در۶ ماه گذشته بیش از ۱۵ هزار قبضه اسلحه از مردم این کشور را به ارزش ۳۲ میلیون دلار نیوزیلند خریداری کند.

نيوزلند اسلحه

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش امروز، سه‌شنبه ۱۲ شهریور، رسانه‌های نیوزیلندی برآوردها نشان می‌دهد که صرفا بیش از۱۵ هزار قبضه اسلحه و ۶۴ هزار قطعه آنها با طرح جدید دولت صرفا جمع آوری شده و این بدان معنی است که تاکنون کمتر از ۱۰ درصد سلاح‌های ممنوعه تحویل داده شده است. براساس مهلت ارائه شده از سوی دولت نیوزیلند، صاحبان سلاح در این کشور تا روز ۲۰ دسامبر(۲۹ آذر سال جاری) فرصت دارند تا سلاح‌های ممنوعه را به دولت بفروشند و در پایان این فرصت با جرایم مالی روبه رو می‌شوند.

براساس طرح خرید اسلحه توسط دولت نیوزیلند، صاحبان اسلحه می‌توانند با تحویل آن به مراکز دولتی بین ۲۵ تا ۹۵ درصد قیمت خرید اسلحه را دریافت کنند.

روز ۱۵ مارس سال میلادی جاری ( ۲۵ اسفند ماه سال) ۱۳۹۷، یک تروریست مرد با سلاح نظامی به دو مسجد در نیوزیلند حمله کرد و جان ۵۱ نمازگزار را گرفت و قریب به ۵۰ تن دیگر را مجروح ساخت.

«برنتون ترنت» متهم ۲۸ ساله این حمله تروریستی، دارای تابعیت استرالیاست که به جرم کشتار و مجروح ساختن ده‌ها نفر از مسلمانان در زندان به ‌سر می‌برد.

" جسیندا آردرن" نخست وزیر نیوزیلند که کشورش مدت‌ها پس از حادثه کرایست چرچ در سطح هشدار بالای امنیتی (ترور) به سر می‌برد، از ۱۵ مارس، به عنوان "روز تاریک تاریخ کشورش" یاد کرده و برای مقابله با طرح‌های تروریستی و حملات خشونت بار دو طرح "ممنوعیت حمل و نگهداری اسلحه" و "عفو عمومی و خرید اسلحه خانگی" را در این کشور به موقع اجرا گذاشته است.

سازمان ملل متحد نیز حادثه تروریستی حمله به ۲ مسجد در نیوزیلند را اقدامی اسلام هراسانه، تروریستی و نژادپرستانه دانست و آن را محکوم کرد.

کد خبر 453833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha