مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
۰ نفر

کوروش کائی - چرداول - خبرنگار: بخش هلیلان از توابع شهرستان چرداول از جمله مناطق محروم استان ایلام به شمار می‌رود.

ایستگاه پمپاژ آب هليلان

جمیعت این منطقه به دلیل کم‌آبی و افزایش مهاجرت به شهرها هر سال در حال کاهش است. زمین‌های کشاورزی منطقه هلیلان سال‌هاست در انتظار آب به سر می‌برند. طرح ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند هلیلان ۷ سال پیش کلنگ‌زنی شد، اما حالا در بلاتکلیفی به سر می‌برد. اراضی دیم که مردم سال‌هاست در بی‌آبی و با کمبود بارش آنها را کشت می‌کنند، نتوانسته‌اند منبع درآمدی برای ماندگاری مردم روستاهای منطقه هلیلان باشند. کشاورزان دشت هلیلان همچنان پس از سال‌ها برای دیدن حاصلخیزی زمین‌هایشان منتظر بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ هستند، اما بودجه اختصاص یافته به این طرح آن‌قدر کم بوده که با گذشت ۷ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

  • گلایه مردم از مسئولان

یکی از اهالی هلیلان در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: کشاورزی محور اصلی توسعه هلیلان است، اما متاسفانه مسئولان به آن توجهی نشان نمی‌دهند. «هدایت قیطاسی» بیان می‌کند: جوانان این منطقه به دلیل بیکاری به شهرها مهاجرت کرده‌اند، در حالی که اگر ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند هلیلان تکمیل شود، آنها در اراضی کشاورزی به کار مشغول می‌شوند. وی می‌افزاید: اهالی این منطقه چندین سال است که منتظر راه‌اندازی این ایستگاه پمپاژ هستند و همچنان اراضی خود را به صورت دیم می‌کارند. تولید محصولات دیم ناچیز است و علاوه بر آن، دیم‌کاری به نزولات جوی نیاز دارد. قیطاسی می‌گوید: طی چند سال اخیر کمبود بارندگی در این منطقه و خشکسالی‌های پی در پی موجب شده است کشاورزان همین تولید ناچیز را نداشته باشند و متضرر شوند.

  • اعتبارات ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کافی نیست

فرماندار چرداول در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: امسال اعتبارات برای ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند از طریق شهرستان اختصاص یافته است، ولی این اعتبارات کافی نیست. «مراد یگانه» می‌گوید: برای این طرح حتما باید از منابع جهاد کشاورزی و اعتبارات ملی استفاده شود ووی با اشاره به این‌که در صورت تزریق اعتبارات فاز اول این طرح در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه می‌دهد: فاز اول این طرح، آب‌رسانی به ۱۲۰۰ هکتار زمین است.

  • شکوفایی بخش کشاورزی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز به همشهری می‌گوید: تکمیل فاز اول ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند به ۱۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. «اسماعیل گوهری» می‌افزاید: عمده هزینه‌ها مربوط به فاز اول این طرح است و قطعا در آینده می‌تواند به شکوفایی بخش کشاورزی منطقه منجر شود. وی بیان می‌کند: با ساخت ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند، طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی منطقه نیز اجرایی و ۶۰ تا ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

  • انتقال آب رودخانه سیمره به اراضی

نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: یکی از خواسته‌های بحق مردم هلیلان، تسریع پروژه‌های پمپاژ داجیوند و بیجنوند است. «سلام امینی» ادامه می‌دهد: از طریق جهاد کشاورزی پیگیر تسریع این پروژه‌ها و اجرایی شدن هرچه سریع‌تر آنها خواهم بود. وی اظهار می‌کند: انتقال آب رودخانه سیمره و استفاده از روش‌های جدید آبیاری برای شکوفایی کشاورزی و زیرساخت‌های منطقه هلیلان ضروری است و تلاش می‌کنیم اعتبارات بیشتری برای ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند جذب شود.

  • افزایش تولید محصولات به آب وابسته است 

طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان چرداول، در حال حاضر ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در منطقه هلیلان وجود دارد که ۱۹ هزار هکتار آن به صورت دیم کشت می‌شود. سالانه بیش از ۱۰۰ تن محصول در این شهرستان تولید می‌شود و بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند می‌تواند سقف تولیدات آن را ۲ برابر کند. کلزا، گندم، جو و... عمده محصولات این منطقه هستند. با توجه به حاصلخیز بودن اراضی کشاورزی، وجود ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند - علاوه بر رونق تولید - می‌تواند جوانان زیادی را در منطقه صاحب شغل کند.

کد خبر 453812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha