ساراجعفرزاده ـ خبرنگار: منطقه ۸ در میان اهالی ورزش به‌عنوان مهد رشته بدمینتون نامیده می‌شود

رشته بدمینتون

چون در این سال‌ها قهرمانان زیادی از این منطقه برخاسته‌اند و شاهد این موضوع نیز کسب قهرمانی جمعی از دختران منطقه در این اواخر است که ما را راهی خیابان کرمان و مجموعه ورزشی فاطمه‌الزهرا(س) کرده تا با «آمنه میرزایی» مربی باسابقه هیئت ورزش شمال شرق و شاگردانش همراه شویم و ساعاتی را با آنها سپری کنیم. مربی‌ای که به اعتقاد دختران، وجود او کمک کرده تا سریع‌تر به موفقیت برسند.

  • موفقیت با امکانات محدود
    پیدا کردن مجموعه ورزشی فاطمه‌الزهرا(س) در خیابان کرمان خیلی سخت نیست. بعد از طی مسافت کوتاهی در سمت چپ خیابان چشم‌مان به این مجموعه ورزشی قدیمی می‌افتد. وارد حیاط کوچکی می‌شویم که چندان هم شبیه محوطه ورزشی نیست. پس از گذر از در نسبتاً کوچک‌تری به سالن‌های تمرین مجموعه می‌رویم یکی از نکات قابل توجه ازدحام جمعیتی است که‌ تردد را در راهرو این مجموعه دشوار می‌کند. در سمت راست سالن هم آب سردکنی قرار دارد که ورزشکاران مجبورند صف بایستند تا گلویی تازه کنند. سالن تمرین هم سوله‌ای است که شباهت چندانی به سالن ورزشی ندارد. در هر گوشه تعدادی از دختران مشغول انجام ورزش در رشته‌های مختلف ایروبیک و والیبال و... هستند. اینجا رختکن ندارد و دختران از گوشه‌های زمین برای تعویض لباس‌هایشان استفاده می‌کنند و حتی صندلی برای نشستن هم وجود ندارد. «آمنه میرزایی» مربی هیئت بدمینتون شمال‌شرق دراین‌باره می‌گوید: «در این منطقه مجموعه ورزشی مختص رشته بدمینتون یا آکادمی بدمینتون نداریم ولی همه مجموعه ورزشی‌های منطقه ۸ امکانات اولیه تمرین بدمینتون را دارند. ورزشکاران در سالن‌های چند منظوره با تور و زمین نامناسب تمرین می‌کنند و این موضوع از لحاظ کیفی روی ورزشکار تأثیرگذار است ولی مانعی برای موفقیتشان محسوب نمی‌شود. اکنون من شاگردانی دارم که در مسابقات برون‌مرزی شرکت می‌کنند و موفق هستند.» او می‌افزاید: «تمام ورزشکارانی که با من بدمینتون را آغاز کرده‌اند ابتدا از محله‌ها شناسایی شده‌ و بعد پله پله پیش رفته‌اند. در میان مقام‌آوران رشته بدمینتون نام ورزشکاران منطقه ۸ و شمال‌شرق بیشتر دیده می‌شود.»
  • آرزوی رسیدن به المپیک
    موفقیت در رشته‌های ورزشی نیازمند مؤلفه‌هایی است که همگی در کنار هم باعث موفقیت و پیشرفت یک ورزشکار می‌شود. موفقیت صرفاً با بهترین امکانات حاصل نمی‌شود و از طرفی امکانات در موفقیت فرد بی‌تأثیر نیست. «پرنیان یزدانی» ۱۳ ساله و ورزشکار رشته بدمینتون دراین‌باره می‌گوید: «حدود ۴ سال پیش وارد این رشته شدم و در ابتدای مسیر، چیز زیادی از این رشته نمی‌دانستم اما کم‌کم به این رشته علاقه‌مند شدم و آرزو دارم روزی به المپیک برسم.» او می‌افزاید: «در این ۴ سال مقام زیادی از جمله مقام سوم مسابقات جوانان زیر ۱۷ سال، مقام دوم مسابقات تیمی دانش‌آموزان کشوری، مقام سوم مسابقات انتخابی برون‌مرزی و مقام اول مسابقات انتخابی تهران را کسب کردم. بدمینتون رشته‌ای است که بیشتر از فعالیت بدنی به تمرکز و تفکر نیاز دارد البته وجود امکانات هم در موفقیت فرد تأثیر دارد. در حال حاضر منطقه ۸ سالن‌ اختصاصی برای رشته بدمینتون ندارد و امکانات درحد تمرین معمولی است.»
  • جای خالی روان‌شناس در تیم
    شاید در نگاه اول خیلی ایده‌آل به نظر برسد که در تیم‌های ورزشی یک روان‌شناس هم حضور داشته باشد و در تک تک مسابقات ورزشکاران را از لحاظ روحی حمایت کند اما با نگاهی به کارنامه تیم‌ها و ورزشکاران موفق متوجه تأثیر حضور یک روان‌شناس می‌شویم. «میترا عظیمی» ورزشکار ۲۰ ساله که مقام‌های مختلفی از جمله مقام قهرمانی مسابقات استان تهران را در کارنامه ورزشی خود دارد، دراین‌باره می‌گوید: «موفقیت‌های من و ورزشکاران دیگر، مرهون زحمات مربی تیم است. اما خوب است مسئولان تمام بار تیم را روی دوش یک مربی نگذارند و در کنار او یک روان‌شناس هم بیاورند تا تیم را از لحاظ روحی و روانی حمایت کند. بارها ورزشکاران نونهال و نوجوان را دیده‌ام که با یکبار باخت در مسابقات انگیزه خود را از دست داده‌اند و قادر به ادامه ورزش نبوده‌اند که در چنین شرایطی حضور یک مشاور و روان‌شناس در مجموعه‌ها واقعاً ضروری است.»
  • سالن را تجهیز کنید
    وضعیت مجموعه ورزشی فاطمه‌الزهرا(س) مطلوب نیست و در این شرایط باز هم قهرمان‌های ورزشی به تمرین خود ادامه می‌دهند و امیدوارند تا به رشته بدمینتون بیشتر توجه شود. «مانیا یکرنگ خانی» ۱۳ ساله که از ۶ سال پیش بدمینتون بازی می‌کند، می‌گوید: «در مسابقات تیمی آموزش و پرورش شهر خمین موفق به کسب مقام‌های اول و دوم مسابقات لیگ دسته ۲ تهران و کشوری شده‌ام. از مسئولان ورزش می‌خواهم به ما دختران ورزشکار که نسبت به آینده ورزشی منطقه حساس هستیم و هر سال با کسب مقام‌های خوب منطقه را سربلند می‌کنیم، نگاه ویژه‌تری داشته و با حمایت همه جانبه از ما آینده ورزشی منطقه را تضمین کنند. کافی است فقط یکبار آنها از نزدیک اینجا بیایند و ببینند که در چه شرایطی تمرین می‌کنیم. آن وقت است که متوجه مشکلات و کمبودهای سالن‌های ورزشی می‌شوند.»
کد خبر 453768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha