فرشاد شیرزادی-خبرنگار:بچه‌ها وقتی موتورسیکلت هوندا ۱۳۰۰ او را می‌بینند با اشتیاق به سوی او می‌آیند.

امام جماعت

چند تن از بچه‌های محله تهرانپارس از او تقاضا دارند که آنها را سوار موتور کند. او با طیب خاطر پاسخ بچه‌ها را می‌دهد و بعد سر فرصت به ما می‌گوید: «سخنوری من به اندازه استادانم خوب نیست و به همین دلیل با جودو و موتورسیکلت بچه‌ها را به سوی مسجد جذب و آنها را به دیانت دعوت می‌کنم.» اما همه ما می‌دانیم که او شکسته نفسی می‌کند و در سخنوری هم ید بیضایی دارد. حجت‌الاسلام «رضا گوهری» امام جماعت مسجدجامع امام جعفر صادق(ع) در فلکه سوم تهرانپارس است. این گزارش ماحصل گفت‌وگو و محله‌گردی ما با این فعال امور دینی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام رضا گوهری با اشاره به یکی از بچه‌های خیابان ۲۰۸ غربی تهرانپارس می‌گوید: «وقتی این کودک ۱۰ ساله را می‌بینم یاد کودکی خودم می‌افتم. به قول مذهبی‌ها به هیچ صراطی مستقیم نیست! عاشق موتورسواری است و هیچ چیز را با شیطنت‌بازی عوض نمی‌کند. من هم در کودکی تا زمانی که قدٌم به موتور نمی‌رسید، سکویی پیدا می‌کردم. روی سکو می‌ایستادم و با هندل موتور را روشن می‌کردم. به نوعی تجسم کودکی خود را در وجود او می‌بینم. وقتی مرا می‌بیند می‌دود تا به من برسد. می‌گوید: «من محافظ و بادیگارد حاج آقا گوهری‌ام.» پدر و مادرش نیز او را به من سپرده‌اند و توصیه دارند که مراقب او باشم و او را راهنمایی کنم. باور کنید عین خودم است. از بچگی از دیوار راست بالا می‌رفتم و این حقیقت را بدون هیچ‌گونه مبالغه‌ای با شما در میان می‌گذارم. پدرم کوهنورد بود و من از او آموخته بودم که چگونه از دیوار راست بالا بروم!»

از سبزوار تا تهران
در دفتر کار حاج آقا گوهری بیش از ۶۰، ۷۰ گلدان آپارتمانی در انواع مختلف وجود دارد. می‌گوید: «هر روز صبح برای گیاهان موسیقی می‌گذارم. خودم از موسیقی سنتی و صدای استادان موسیقی سنتی انرژی می‌گیرم. خیلی موسیقی را دوست دارم و معتقدم که صدا و نوای هنر در روح آدمی تأثیر خاصی دارد.» حجت‌الاسلام گوهری متولد محله «جعفرآباد» سبزوار است؛ محله‌ای کم‌برخوردار و فقیرنشین. می‌گوید: «من از چنین محله‌ای برخاستم. هنوز که هنوز است وقتی بچه‌محل‌های قدیمی چهره مرا در قاب تلویزیون می‌بینند، باورشان نمی‌شود که من درس طلبگی خوانده‌ام. یک‌بار یکی از همسایه‌های قدیمی‌مان با من تلفنی تماس گرفت و گفت دیشب در تلویزیـــون روحانی‌ای را دیدم که شبیه تو بود. من اما با اندکی چاشنی مزاح به او گفتم: «احتمالاً پسر عمویم بوده است!»

سنتور می‌زدم
امام جماعت مسجدجامع امام جعفر صادق(ع) می‌گوید: «تا پیش از دوران طلبگی سنتور می‌زدم. با عشق هم این کار را می‌کردم. باور کنید که آداب خاصی برای خود قائل بودم و حتی با وضو مضراب‌ها را به دست می‌گرفتم و می‌نواختم. هنوز که هنوز است بچه‌محل‌ها باورشان نمی‌شود که من لباس طلبگی پوشیده‌ام. زمانی که خواستم درس بخوانم تحقیقات کردند و شرط ادامه تحصیلم آن بود که سنتور را کنار بگذارم. من هم همین کار را انجام دادم و درس را برگزیدم.»

مادرم سنتورم را شکست
حجت‌الاسلام گوهری تعریف می‌کند: «وقتی نوجوان بودم سنتور به دست به خانه آمدم. مادرم  سنتورم را به کوچه پرتاب کرد. هر ۷۲ سیم سنتور پاره شد و سنتورم شکست. او گفت نمی‌توانی در این خانه ‌آلات موسیقی بیاوری. من اما به سنتور زدنم تا پیش از دوران طلبگی ادامه دادم. همه این کارها را به قول معروف مخفیانه انجام می‌دادم.»

تخفیف مسجد برای ورزشکاران

مسجد امام جعفر صادق(ع) امکانات دیگری را هم در اختیار نمازگزاران قرار می‌دهد. گوهری دفتر بزرگی را به ما نشان می‌دهد که فهرست نمازگزاران را در خود دارد و می‌گوید: «این نمازگزارانی را که می‌بینید، عضو مسجد ما هستند.» سر و کله چند نفر در پیرایش مردانه نزدیک مسجد از پشت شیشه پیداست. او ادامه می‌دهد: «نیمی از هزینه اصلاح موی سر و صورت را برای نمازگزاران مسجد ما متقبل می‌شود. همچنین با باشگاه بدنسازی سر کوچه نیز قراردادی امضا کرده‌ایم که اگر نمازگزاران و جوانان مسجد ما بخواهند در باشگاه بدنسازی ثبت‌نام کنند، نیمی از هزینه را مسجد بپردازد.»

امکانات ورزشی کم است

از گوهری درباره امکانات ورزشی شرق تهران سؤال می‌کنم. بدون مکث و معطلی می‌گوید: «با توجه به وسعت منطقه ۴ امکانات کم است. شاید به همین دلیل باشد که ما بخشی از مسجد را تبدیل به باشگاه کرده‌ایم. پیامبر اکرم(ص) نیز همه کارهای حکومتی و دینی و مردمی را در مسجد انجام می‌دادند. امام(ره) نیز می‌گفتند مسجد باید سنگر باشد. آرزو دارم روزی را ببینم که همه مساجد چنین قابلیت‌هایی داشته باشند.

نخستین مسجد
به گفته حجت‌الاسلام گوهری، مسجد امام جعفر صادق(ع) نخستین مسجدی است که دفتر حضور و غیاب دارد. او می‌گوید: «اگر کسی همواره منظم باشد و دوست آسمانی هم به مسجد بیاورد، به او جایزه می‌دهیم. جوایز ما از ماشین لباسشویی و تلویزیون گرفته تا دوچرخه و یخچال را شامل می‌شود. همچنین اگر شخص دوم دوست دیگری را به مسجد بیاورد، به دلیل اینکه به واسطه شخص اول پای یک نفر دیگر هم به مسجد باز شده، امتیاز و در نهایت جایزه خواهد برد.»

باشگاه در مسجد
حجت‌الاسلام گوهری می‌گوید: «ما بخشی از مسجد را تبدیل به باشگاه جودو کرده‌ایم. در مسجد و روی تشک هر فوت و فنی که بلد باشم به بچه‌ها یاد می‌دهم. آنها به گفته آزاده جنگ تحمیلی و کسی که من سال‌هاست مدیون او هستم، یعنی جناب سلامی، نماز صبح را روی تشک می‌خوانند.» او ادامه می‌دهد: «مغازه‌ای جنب مسجد بود که جزو اموال غیرمنقول مسجد به شمار می‌رفت. ما این مغازه را که ماهی ۵ میلیون تومان اجاره به ما می‌داد، به باشگاه تبدیل کرده‌ایم. در حقیقت با این کار نشان داده‌ایم که دنبال کار غیرانتفاعی واقعی هستیم.»

روحانی واقعی باید به روز باشد
حجت‌الاسلام گوهری که به قول خودش درس زندگی را از حاج علی طوسی آموخته است، می‌گوید: «روحانی واقعی باید به علم روز مجهز باشد. در یک کلام باید به روز و به قول فرنگی‌ها «آپ تو دیت» باشد. امروز تفریحات بچه‌ها به جز فضای مجازی، سرعت است. باید آنها را دریافت و با روش‌های مختلف آنها را از آپارتمان‌ها بیرون کشید و به سمت و سوی مسجد و دین برد. در حال حاضر به همین شیوه مسجد ما ۹ طلبه نمونه کشوری را در خود جای داده است. پیامبر اعظم(ص) نیز در جایی می‌فرمایند که با فرزندانتان با زبان زمانتان صحبت کنید. به قول مولانا چون سر و کار تو با کودک فتاد/ هم زبان کودکی باید گشاد!»

۱۵۰ خانواده را تحت پوشش قرار داده‌ایم
گوهری ادامه می‌دهد: «در حال حاضر ۱۵۰ خانواده بدسرپرست را تحت پوشش قرار داده‌ایم. اطلاعات آنها به شکل محرمانه در مسجد وجود دارد و ما به اعضای این خانواده‌ها به لحاظ مالی کمک می‌کنیم. اغلب این کمک‌ها نیز از سوی خود مردم شکل گرفته و جمع شده است.» حجت‌الاسلام گوهری نفسی تازه می‌کند و می‌گوید: «با همه احترامی که برای سالمندان قائلم، معتقدم که مسجد باید متعلق به جوانان باشد. هیچ‌کس در مسجد ما جا ‌نماز پهن شده ندارد. حتی اگر کودکی که به سن تکلیف نرسیده است، زودتر از دیگران به نماز برسد، در صف اول نماز خواهد خواند. » در یک کلام معتقدم که مسجد باید سنگر اول محله باشد.»

رضا گوهری
تولد: ۱۳۵۶
ویژگی: امام جماعت مسجدـ استاد جودوـ قهرمان موتورسواری‌ـ رئیس اداره اوقاف جنوب غرب تهران

کد خبر 453760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha