همشهری آنلاین: حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان موفق شد در انتخابات دو ایالت بالاترین آرای خود از زمان تاسیس حزب کسب کند. پیامدهای افزایش محبوبیت راست‌گرایان چیست؟

پیامد افزایش آرای راست‌گرایان افراطی در انتخابات آلمان چیست؟

افزایش رای شهروندان آلمانی به این حزب در حالی است که حزب چپ آلمان، دی لینکه، با شکست سنگینی در انتخابات یکشنبه در ایالت زاکسن روبرو شد. دی لینکه تنها ده و یک دهم درصد آرا را به دست آورد و به نسبت انتخابات پیشین این ایالت حدود ۸.۸ دهم درصد آرا خود را از دست داد.

با وجود پیروزی حزب سنتی و محافظه کار دموکرات مسیحی، حزب متبوع آنگلا مرکل، در ایالت مهم زاکسن افزایش محبوبیت حزب آلترنانیو برای آلمان قابل توجه است. این حزب توانست در این ایالت در جایگاه دوم قرار بگیرد. پیامدهای افزایش محبوبیت راست‌های افراطی در آلمان چه خواهد بود؟

  • پایان ائتلاف دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی در قدرت؟

هرچند روز یکشنبه دو حزب سنتی، دموکرات مسیحی ها و سوسیال دموکرات ها، به ترتیب در ایالت زاکسن و براندنبورگ موفق به کسب جایگاه اول شدند، اما دیگر نمی توان به ائتلاف مشهور این دو حزب، گروکو GroKo، برای انتخابات پیش رو دل بست چرا که راست های افراطی و دیگر احزاب مخالف ساختارهای قدرتمند سیاسی، اجازه این کار را نخواهند داد.

با وجود پیروزی در این دو ایالت، دو حزب اصلی صحنه سیاست آلمان در دهه‌های اخیر با کاهش چشمگیر آره مواجه شدند. سوسیال دموکرات ها در انتخابات ایالت زاکسن تنها ۷.۷ درصد آرا را بدست آوردند. این عدد پایین ترین آرایی است که این حزب از زمان تاسیس، ۱۳۰ سال پیش، در انتخابات ایالتی بدست می آورد. مارتین دلیگ ، نامزد اصلی حزب سوسیال دموکرات در ایالت زاکسن به خبرنگاران گفت: «ممکن است بدترین نتیجه را رقم زده باشیم اما جالبترین حزب در این منطقه هستیم.» با وجود شوخی نامزد اصلی حزب سوسیال دموکرات، کمتر کسی از اعضای دولت به این شکست تاریخی می خندد.

  • حزب آلترناتیو برای آلمان، نشان داد که از همیشه برای کسب به قدرت نزدیک تر است

در حال حاضر تمام احزابی که در پارلمان فدرال آلمان حضور دارند از ائتلاف با این حزب پوپولیستی، آلترناتیو برای آلمان، امتناع می کنند. سوال اینجاست اگر این حزب هم چنان به نتیجه های مانند روز یکشنبه ادامه دهد، تا چه زمانی این امتناع و بی محلی احزاب دیگر ادامه پیداخواهد کرد.

حزب آلترناتیو برای آلمان در دو ایالت زاکسن و براندنبورگ در مجموع یک چهارم آرا را بدست آورده است و این آرا ترکیب احزاب ائتلافی را پیچیده می کند.

به عنوان مثال، در ایالت زاکسن، دموکرات مسیحی ها باید در ائتلاف با سوسیال دموکرات ها و سبزهای آلمان کنترل این ایالت را بطور کامل حفظ کنند. در براندنبورگ، سبزها احتمالا به سوسیال دموکرات ها و حزب چپ، دی لینکه، برای ائتلاف بپیوندند.

این ائتلاف ها در حالی رخ می دهند که اختلافات ایدئولوژیکی شدیدی بین آنها وجود دارد.

مثلا در براندنبورگ، سبزها و حزب چپ آلمان کاملا نظرات متفاوتی درباره ادامه و یا پایان کار معادن زغال سنگ دارند. هم چنین امتناع احزاب دیگر برای ائتلاف با پوپولیست ها حس قربانی شدن این حزب را در آلمان تقویت می کند و بی تردید کمک زیادی برای پیروزی این حزب در انتخابات پیش رو خواهد کرد.

همزمان برخی از سیاستمداران محافظه کار و راست‌گرای آلمان سعی می کنند تا سیاست های راست گرایان افراطی را پیاده کنند. به عنوان مثال، میشائیل کرچمر، نامزد اصلی و رهبر پیروز انتخابات یکشنبه از حزب دموکرات مسیحی در ایالت زاکسن، بر خلاف تصمیم حزب متبوع خود، در طول تبلیغات انتخاباتی مخالفت خود با تحریم روسیه از سوی غرب را بارها تکرار کرد. او حتی برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به سن پترزبورگ سفر کرد. رهبران حزب آلترناتیو برای آلمان نزدیک ترین متحد دولت روسیه در آلمان هستند و به این ترتیب می توان گفت دست کم می توانیم شاهد ائتلاف دموکرات مسیحی ها با پوپولیست های آلمان در برخی از ایالات باشیم.

  • آلمان هم چنان سرزمینی دوپاره است

این موضوع را انتخابات اخیر به درستی نشان می‌دهد. سی سال پس از اتحاد دو آلمان، به نظرمی‌رسد که دو بخش شرقی و غربی این کشور کاملا برخی از جهت‌گیری های پیش از اتحاد را حفظ کرده اند. یکی از دلایل مهم آن بی شک، بیکاری و عدم رشد اقتصادی در بخش شرقی آلمان به نسبت قسمت غربی آن است.

در سه دهه اخیر بیش از ۳.۵ میلیون جوان آلمانی از شرق به غرب کشور مهاجرت کرده اند. اغلب مهاجرت ها در روستاها و شهرهای کوچک در شرق آلمان روی داده است. جایی که آلترناتیو برای آلمان در انتخابات اخیر بیشترین رای را ثبت کرده است.

همزمان ترس و واهمه از هجوم پناهجویان غیرقانونی که از سال ۲۰۱۵ افزایش یافته، مهم ترین بهانه را بدست رهبران پوپولیست ها برای جمع کردن رای داده است. نتیجه آرا کاملا این موضوع را ثابت می کند. حزب راست گرایان افراطی در تمامی انتخابات اخیر ایالتی در غرب آلمان نتوانسته بیش از ۱۰ درصد آرا کسب کند در حالی که این عدد در ایالت زاکسن از ۲۸ درصد تجاوز می کند.

  • عدم پیروزی گسترده سبزها با وجود پیش بینی‌ها

حزب سبزها، حامیان محیط زیست، که معمولا در انتخابات یک دهه اخیر آلمان نتایج درخشانی کسب کرده اند، موفق نشدند در انتخابات ایالتی اخیر در شرق کشور بدرخشند.

نتایج کسب شده توسط سبزها در دو ایالت کمتر از پیش بینی ها بود. نظرسنجی ها نشان می داد که سبزها در ایالت براندنبورگ ۱۴ درصد و در زاکسن ۱۰ درصد آرا را از آن خود کنند اما نهایتا این حزب به ترتیب به ۱۰.۸ و ۸.۶ درصد آرا در دو ایالت دست یافت. به این ترتیب برخلاف تصورات و نظر برخی کارشناسان بعید است به این زودی «موج سبز» در شرق آلمان تبدیل به یک سونامی شود.

  • پایان سیاست دوقطبی در آلمان

شرق و غرب آلمان شاید تنها در یک نقطه با هم اشتراک دارند: شکست و چندپارگی ساختارهای سنتی قدرت و سیاست در این کشور.

رهبران آلمان پس از جنگ دوم جهانی تصمیم گرفتند تنها اجازه ورود احزابی که بیش از ۵ درصد آرا را کسب می کنند را به پارلمان فدرال بدهند. آنها قصد داشتند با این کار جلوی تعدد ده ها حزب در پارلمان کشور را بگیرند تا مشکلات پیش از به قدرت رسیدن نازی ها و فجایع ناشی از آن تکرار نشود. در همین راستا هم در بخش اعظم تاریخ آلمان پس از جنگ می‌بینیم که قدرت پارلمانی در اختیار دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی قرارداشت. اما به قدرت رسیدن احزابی چون آلترناتیو برای آلمان باعث شده است تا بازی انتقال قدرت و ائتلاف بین سوسیال دموکرات ها و دموکرات مسیحیان به خطر بیفتد.

هر چند با قدرت گرفتن حزب آلترناتیو برای آلمان در چشم انداز سیاسی این کشور، به نظر نمی‌رسد در آینده‌ای نزدیک دموکراسی در این کشور به خطر بیفتد اما نتایج انتخابات روز یکشنبه یک پیامد مهم دارد ساختارهای سیاسی این کشور در حال چندپاره شدن است.

خبرگزاری دولتی آلمان

کد خبر 453734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha