دولت می‌خواهد در دو سال باقی‌مانده از عمرش ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در زمین‌های دولتی احداث کند و با قیمتی متعادل‌تر از بازار به متقاضیان واجدالشرایط بفروشد.

مسكن

از این تعداد واحد مسکونی، ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید ساخته می‌شود و شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن نیز هرکدام ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای هدف می‌سازند.

به گزارش همشهری اولویت واگذاری ۴۰۰ هزار واحد مسکن ساخته شده در طرح اقدام ملی با کسانی است که خانه‌اولی محسوب می‌شوند و فرم «ج» آنها سبز است؛ یعنی کسانی که هنوز از امکانات دولتی اعم از زمین و وام بانکی برای خانه‌دار شدن استفاده نکرده‌اند. البته همین افراد هم باید برای خانه‌دار شدن از طریق طرح اقدام ملی صبور باشند تا اولاً سازوکار ثبت‌نام از سوی ادارات راه و شهرسازی هر شهرستان مشخص و ابلاغ شود و دوما پروژه‌های مسکونی کلنگ خورده به درصدی از پیشرفت برسند تا برآورد هزینه و قیمت آنها امکان‌پذیر شود.

  • شانس دوباره برای خانه‌اولی‌ها

در دو سال گذشته که میانگین قیمت مسکن ۳ برابر شد و رؤیای خانه‌دار شدن دار برای بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط به یک آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل کرد، خانه‌اولی‌های سپرده‌گذار در صندوق مسکن یکم بیشتر از همه بدشانسی آوردند چراکه آنها به امید دریافت وام ارزان‌قیمت، حداقل یک سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کردند و وقتی نوبت دریافت وامشان رسید که در سایه پرش نرخ ارز، قدرت خریدشان به یک‌سوم زمان سپرده‌گذاری رسیده بود.

حالا اما، نشانه‌هایی از یک شانس جدید برای این گروه دیده می‌شود که می‌تواند خانه‌دار شدن آنها را تا حدودی تسهیل کند. طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، آن دسته از خانه‌اولی‌ها که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند نیز می‌توانند از امتیاز وام خود برای خرید خانه‌های ساخته شده در طرح اقدام ملی استفاده کنند و به‌جای پرداخت اقساط ۱۸ درصدی تسهیلات اختصاص یافته به این پروژه‌ها، اقساط همان وام مسکن یکم خود را بپردازند که از ۶ درصد برای بافت فرسوده تا ۸ درصد برای سایر مناطق شهری متغیر است.

فعلاً تفاهم‌نامه با بانک مسکن منعقد شده که بر اساس آن متقاضیان دریافت تسهیلات از صندوق پست انداز یکم می‌توانند وام خود را در اختیار ساخت خانه در طرح اقدام ملی قرار دهند و از این مسیر در اولویت فروش این واحدها قرار گیرند. البته به‌جز بنیاد مسکن که برای ۱۰۰ هزار واحد تحت تعهد خود در حال راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام است، هنوز جزییات مربوط ۳۰۰ هزار واحد باقی‌مانده از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر نشده و قرار است پس از مشخص شدن شرایط و جزئیات، ضمن اطلاع‌رسانی جامع نسبت به ثبت‌نام از متقاضیان اقدام شود.

  • جزئیات ثبت نام برای مسکن ملی بنیاد

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طرح «اقدام ملی تأمین مسکن»، مدیریت احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از این برنامه را در برخی شهرهای کشور با اولویت شهرهای با جمعیت کمتر از صد هزار نفر بر عهده گرفته و شرایط اصلی برای متقاضیان را نیز اعلام کرده است. بنیاد مسکن، فعلاً با راه‌اندازی آزمایشی سامانه آباد به نشانی abad.bonyadmaskan.ir نسبت به ثبت‌نام متقاضیان طرح اقدام ملی در استان کرمان اقدام کرده و قرار است پس از اتمام دوره آزمایشی، ثبت‌نام از متقاضیان در سایر شهرهای تحت پوشش نیز آغاز شود.

نکته قابل‌توجه در مورد ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تحت مدیریت بنیاد مسکن این است که در این طرح برای شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، شیراز، کرمان، کرج، کرمانشاه، مشهد، همدان، یزد و تمامی شهرهای جدید سهمیه‌ای منظور نشده است. هزینه ثبت‌نام در سامانه آباد بنیاد مسکن، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و این مبلغ قابل‌استرداد نیست ضمن اینکه متقاضیان در شهرهای هدف باید توانایی احراز شروط کلی را به شرح زیر داشته باشند:

۱. متقاضی و افراد تحت تکفل از تاریخ ۱۳۸۴/۰۱/۰۱ فاقد مسکن ملکی بوده و قبلاً از امکانات دولتی و نهادهای عمومی، زمین، مسکن یا تسهیلات دریافت نکرده باشند. (فرم «ج» متقاضی سبز باشد).

۲. متقاضی متأهل یا سرپرست خانوار باشد.

۳. زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن مشمول طرح خواهند بود.

۴. متقاضی در ۵ سال اخیر در شهر موردتقاضا دارای سابقه سکونت باشد.

۵. متقاضی شرایط لازم برای دریافت تسهیلات بانکی را داشته باشد.

۶. متقاضی توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (به‌غیراز تسهیلات بانک) را داشته باشد.

۷. متقاضی امکان سپرده‌گذاری ۳۰ میلیون تومانی در بانک مسکن به‌منظور اطمینان از توانایی او در تأمین هزینه‌های ساخت مسکن را داشته باشد.

*متقاضیان خرید خانه در طرح اقدام ملی باید خانه‌اولی باشند و سپرده‌گذاران صندوق مسکن یکم نیز با انتقال امتیاز وام خود در اولویت این واگذاری قرار دارند

کد خبر 453731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha