سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۲
۰ نفر

شیرین شفیعی-  اصفهان- خبرنگار: تب بالای گرانی میوه سرانجام در جشن برداشت میوه‌های تابستانی اصفهان فروکش کرد و سرازیر شدن محصولات جالیزی و صیفی ارزان و میوه‌های تابستانی با قیمت عادلانه‌تر به بازار.

قرعه زیان به نام باغداران افتاد

این روزها و در آخرین ماه از فصل تابستان دوباره سبد خرید مصرف‌کنندگان را رنگین کرده است، اما از سوی دیگر باغداران و کشاورزان فروش محصولاتی مانند گرمک، خربزه و هندوانه با قیمت کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان، انگور با قیمت هزار تا ۲ هزار تومان و محصولات دیگر را در بازار اشباع شده داخلی در مقایسه با هزینه کاشت، داشت و برداشت به‌صرفه نمی‌دانند.

  • فراوانی میوه، هدیه بارش‌های بهاری 

فراوانی میوه و سبزی و صیفی در باغ‌ها و مزارع، هدیه بارش‌های بهاری است که غبار بی‌آبی و سرمازدگی را از تن باغ‌ها و مزارع سبزی و صیفی شست و میوه را از شاخه بلند گرانی پایین آورد تا جایی که رئیس اتحادیه عمده‌فروشان میوه و تره‌بار اصفهان قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی را در میدان مرکزی میوه هزار تا ۳ هزار تومان، انگور کیلویی ۲ تا ۵ هزار تومان، هندوانه ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومان، خربزه و طالبی ۸۰۰ تا ۲ هزار تومان، لیمو ترش ۵ تا ۸ هزار تومان، هلو ۳ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، بادمجان ۷۰۰ تا ۳ هزار تومانی، پیاز ۶۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تومان، خیار هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب زمینی ۲ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، فلفل دلمه ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، کاهو یک‌هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب درختی ۴ تا ۸ هزار تومان و شلیل را ۴ تا ۱۲ هزار تومان اعلام می‌کند.

«نوروزعلی اسماعیلی»، رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان نیز با اشاره به فراوانی میوه‌های تابستانی در بازار می‌گوید: وقوع سیلاب‌های بهاری تاثیر چندانی بر محصولات کشاورزی اصفهان نداشته، بلکه به دلیل بارندگی، برداشت میوه و صیفی بیشتر شد. در نتیجه قیمت میوه در ماه‌های اخیر به دلیل فراوانی، از ثبات نسبی برخوردار شده و قیمت‌ها مانند سال گذشته مدام افزایش نمی‌یابد. گرچه هنوز هم قیمت بعضی محصولات مانند آناناس، شلیل، گیلاس، انبه، زغال‌اخته، آلو و پسته و بادام تازه از کیلویی ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان پایین نیامده و تفاوت قیمت عرضه محصولات در میوه فروشی‌های مناطق مختلف شهر و با بسته‌بندی‌های گوناگون قابل توجه است اما تولید بیشتر به بازار میوه کمک کرده تا چند گامی از آشفته بازار قیمت‌های نجومی سال گذشته تا اواخر بهار امسال فاصله بگیرد.

  • کشت بی‌حساب و کتاب محصولات غذایی

از سوی دیگر عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به افزایش هزینه‌های جانبی تولید و بسته‌بندی و عرضه محصولات کشاورزی به بازار در سال جاری به همشهری می‌گوید: با وجود بالا رفتن هزینه‌های جانبی مانند قیمت بذر و کود و سم و دستمزد کارگر و بسته‌بندی محصولات، تصور کنید محصولی مانند هندوانه به قیمت کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده برسد، این یعنی نه‌تنها کشاورز نتوانسته از دسترنج ماه‌ها کار و تلاش خود سودی به دست بیاورد، بلکه مبلغی هم زیان داده آن هم در شرایطی که با بحران کمبود آب روبه‌رو است و این قیمت تمام‌شده در بازار، به اندازه آبی که برای محصولات آب‌بر جالیزی مصرف کرده نیز نخواهد بود. «حسین محمدرضایی» که دلیل فراوانی محصولات کشاورزی در تابستان امسال را بارش‌های مناسب بهاری می‌داند، ادامه می‌دهد: متاسفانه الگوی کشت و تولید در کشور و استان ما، حساب و کتاب مشخصی ندارد و به همین دلیل کشاورزان یک سال پیاز می‌کارند و ناگهان قیمت پیاز افت می‌کند، یک سال هم گوجه و هندوانه و میوه‌های دیگر.

  • بی توجهی دنباله‌دار به الگوی کشت

وی وظیفه جهاد کشاورزی را تعیین و اعلام برنامه کشت محصولات مورد نیاز بازار به اندازه کافی اعلام می‌کند و می‌گوید: این مشکل فقط مربوط به استان اصفهان نمی‌شود، بلکه در تمام کشور هر سال همین اتفاق رخ می‌دهد و باعث می‌شود یک سال آنقدر گوجه فرنگی روانه بازار شود که بازار مصرف اشباع شود و تولیدکننده زیان ببیند و سال بعد کشاورزان همگی سراغ تولید یک محصول دیگر بروند و دچار کمبود تولید محصول قبلی ‌شویم. محمدرضایی با اشاره به افزایش قابل توجه هزینه‌های بسته‌بندی و حمل محصولات کشاورزی، یادآور می‌شود: حتی فرستادن بار مازاد اصفهان به استان‌های دیگر هم نمی‌تواند از ضرر و زیان کشاورز جلوگیری کند چون حمل یک کامیون گوجه‌فرنگی یا هندوانه بیش از یک میلیون تومان تمام می‌شود و با این هزینه‌های سرسام آور، سودی عاید تولیدکننده نخواهد شد.

  • ضرر و زیان کشاورزان و باغداران

«نصرالله مرادی» دبیر اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی شهرستان اصفهان نیز با انتقاد از بی‌توجهی جهادکشاورزی به ارائه الگوی کشت برای تولید محصولات کشاورزی در ابتدای هر فصل زراعی به همشهری می‌گوید: این وظیفه جهاد کشاورزی است که با یک برآورد دقیق به کشاورزان اعلام کند آیا کاشت محصول آب‌بری مانند هندوانه یا انواع دیگر محصولات جالیزی در استان اصفهان به‌صرفه هست یا باید سراغ محصولات دیگر بروند.

وی که قیمت‌های کنونی بعضی محصولات در بازار را باعث ضرر و زیان کشاورزان و باغداران می‌داند، توضیح می‌دهد: بخشی از محصولات جالیزی که در بازار به قیمت کیلویی ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان فروخته می‌شوند، مانند خربزه و هندوانه، محصول اصفهان و شهرستان‌های اطراف آن هستند. از سوی دیگر بسیاری از باغداران نیز امسال به دلیل بارندگی‌های مناسب بهاری، محصولاتی تولید کردند که با اضافه کردن هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت و بسته‌بندی آنها ناگزیرند با قیمت کیلویی ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان بفروشند اما به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده، بارهایی مثل گلابی، گیلاس و... نیز بازار مصرف ندارد و بنگاه‌های فروش میوه مجبور می‌شوند برای جلوگیری از فاسد شدن بارها، آن را به قیمت پایین‌تری عرضه کنند.

  • اصفهان سومین استان خریدار حمایتی گوجه‌فرنگی

رئیس سازمان تعاون روستایی استان با اشاره به خرید تضمینی گوجه‌فرنگی از کشاورزان اصفهان می‌گوید: هدف از اجرای این طرح، جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان بود و گوجه‌فرنگی به قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ ریال از تولیدکنندگان خریداری شد.   «سلیمان میرزایی»، سطح زیرکشت محصول گوجه‌فرنگی امسال استان را هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام می‌کند و با پیش‌بینی برداشت ۱۵ تا ۱۸ هزارتن محصول با ارقام جدید در سال جاری، یادآور می‌شود: اصفهان بعد از استان‌های خراسان رضوی و فارس سومین استان خریدار حمایتی گوجه فرنگی از کشاورزان است.

کد خبر 453716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha