دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
۰ نفر

مهرداد مرامند-‌ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان: استان اصفهان دارای ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش فعالیت دارند.

سال پررونق کشاورزی اصفهان

اگرچه ابتدای سال ‌زراعی جاری بارندگی‌ها مناسب نبود اما با تمهیدات پیش‌بینی شده، اواخر بهمن سال گذشته کشت دیرهنگام با بذر مناسب و یارانه‌ای انجام شد و نزولات جوی در اسفند وفرودین ماه به یاری کشاورزان آمد. این میزان بارش موجب تداوم جریان آب زاینده‌رود در بعد از برداشت گندم و حتی در فصل تابستان و نجات ۱۵ هزار هکتار باغ حوزه این رود شد.

خوشبختانه امسال عمده خوراک دامی مورد نیاز دامداران در استان تهیه می‌شود و در حوزه پروتئین مثل شیر، تخم مرغ، گوشت سفید، بوقلمون و شترمرغ در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌ایم.  همچنین استان اصفهان در زمینه تولید گوشت مرغ رتبه دوم، ماهیان زینتی رتبه نخست، گوشت قرمز رتبه پنجم، گلرنگ رتبه دوم، سیب زمینی رتبه سوم، پیاز رتبه چهارم و گل شب‌بو رتبه نخست را داراست و در حوزه توسعه آبیاری نوین با وجود تنگناهای اعتباری کار به صورت مداوم ادامه یافته است تا جایی که اکنون جزو ۱۳ استان برتر کشور در اجرای شبکه‌های آبیاری تحت فشار هستیم و سال گذشته ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در استان انجام شد. در پنج‌ماهه اول سال جاری نیز ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به این میزان اضافه شده است.

از سوی دیگر توسعه کشت گلخانه‌ای برای استفاده بهینه از آب امری ضروری برای استان اصفهان به شمار می‌آید و در همین راستا برای شهرستان‌ها سهمیه‌ای ۳۰۰ هکتاری برای کشت گلخانه‌ای در نظر گرفته شد که تاکنون ۲۰۰ هکتار آن محقق شده است و تحقق ۱۰۰ هکتار دیگر نیز منوط به فراهم شدن تسهیلات بانکی مورد نیاز است. این تسهیلات در مناطق غیربرخوردار استان با سود ۷ درصد و در مناطق برخوردار با سود ۹ درصد به متقاضیان ارائه می‌شود.

در زمینه افزایش سلامت مواد غذایی مورد نیاز مردم نیز آگاهی‌های لازم به کشاورزان از طریق اقدامات ترویجی تولید محصولات سالم با کمترین میزان استفاده از سموم و کودهای شیمیایی ارائه شده است. در همین راستا ۸ محصول گوجه، خیار، سیب زمینی، پیاز، سیب درختی، پرتقال، گوجه و خیار گلخانه‌ای با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مجوز محصول سالم دریافت می‌کنند.

کد خبر 453707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha