دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

نسا خلخالی-   ارومیه – خبرنگار : موضوع راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری که از جمله مهم‌ترین و تاثیرگذارترین راه‌ها برای تسهیل در سرمایه‌گذاری داخلی و افزایش تجارت فرامرزی در آذربایجان غربی است، طی چند سال اخیر مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.

نجات سرمایه‌گذاران از مارپیچ بوروکراسی

هدف از راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تسهیل در سرمایه‌گذاری و به‌ویژه تجارت فرامرزی است که با راه‌اندازی آن بخش‌های دولتی و خصوصی در کنار هم مشکلات را شناسایی می‌کنند و زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری و تجارت فرامرزی را بیش از پیش فراهم خواهند کرد. هدف کلی این سامانه انجام دادن کلیه امور سرمایه‌گذاران از جمله ثبت شرکت، اخذ جواز تأسیس، بهره‌برداری، گواهی محیط‌ زیست، ثبت سفارش ماشین‌آلات و تجهیزات و صدور پروانه ورودی گمرک به طور اتوماسیون است تا فعالان این بخش را از مارپیچ بوروکراسی‌ رها کند.

  • شناسایی لکه‌های مستعد سرمایه‌گذاری

نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان غربی با بیان این‌که استارت ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان از سال ۹۶ زده شده است، اظهار می‌کند:‌ این پنجره با هدف کاهش بوروکراسی تشکیل شده و از سال ۹۷ کار خود را آغاز کرده است. تا این لحظه ۴۲ دستگاه اجرایی استان به این سامانه وصل و ۷۶۰ فرایند خدمت و استعلام نیز در سامانه ثبت شده است.

«داوود غفارپور» با بیان این‌که سامانه ما نسبت به سامانه سایر استان‌ها تکمیل‌تر است، اظهار می‌کند: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پنجره واحد سرمایه‌گذاری تا پایان شهریور تکمیل خواهد شد و تمامی استعلامات و مکاتبات دستگاه‌های اجرایی از طریق این پنجره انجام می‌شود. این مسئول تهیه و به‌روزرسانی بسته سرمایه‌گذاری، نقشه راه سرمایه‌گذاری و تامین مالی، تهیه نقشه مناطق مستعد سرمایه‌گذاری و تهیه درخت سرمایه‌گذاری را از جمله اقدامات انجام‌شده برای تسهیل فعالیت در این حوزه اعلام می‌کند و می‌افزاید: برای این‌که سرمایه‌گذار درگیر بوروکراسی و چرخه پیچ‌درپیچ دستگاه‌های اجرایی نشود برنامه‌ریزی‌هایی شده است؛ به این ترتیب که اگر سرمایه‌گذاری از خودش زمین داشت، تنها خدمات به وی ارائه می‌شود، ولی اگر زمینی نداشته باشد و طالب زمین از اراضی ملی باشد، وزارت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور اراضی را مجاب کرده‌ایم تا لکه‌های مستعد سرمایه‌گذاری قابل واگذاری را در استان شناسایی و به این سرمایه‌گذاران معرفی کنند.

غفارپور درباره لکه‌های سرمایه‌گذاری توضیح می‌دهد: لکه‌های مستعد سرمایه‌گذاری قابل واگذاری در قالب لکه‌های زرد و سبز شناسایی شده‌اند؛ به این ترتیب که لکه‌های زرد زیرساخت ندارند و یا امکان ایجاد انشعاباتی نظیر آب و برق و گاز در زمین آنها وجود نخواهد داشت. ایجاد این زیرساخت‌ها به عهده خود سرمایه‌گذار است. لکه‌های سبز نیز شامل زمین‌هایی هستند که در محدوده شهرک‌های صنعتی قرار دارند و به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شده‌اند. البته زمین‌های خارج از شهرک‌های صنعتی هم جزو همین لکه‌های سبز هستند، اما امکان ایجاد انشعابات و ارائه خدمات در این مناطق وجود دارد که با ثبت‌نام سرمایه‌گذار در پنجره واحد سرمایه‌گذاری و درخواست زمین، این لکه‌ها به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شوند. وی از بازگذاری فایل کامل معرفی این لکه‌ها در پورتال مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خبر می‌دهد.

  • ثبت تمامی مراحل سرمایه‌گذاری 

مسئول دبیرخانه سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی می‌گوید: از سوی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، تمامی موارد مربوط به این حوزه حل شده است، هرچند کسب و کار موضوعی چندوجهی است و تمامی قوای سه‌گانه درگیر آن هستند، به طوری که از زمان تولد یک کسب و کار تا زمان انحلالش عوامل زیادی وجود دارند که نیازمند هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی دخیل هستند.

«حبیب تربتی» با تاکید بر این‌که پنجره واحد سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی ما تکمیل‌تر از سامانه سایر استان‌هاست، اظهار می‌کند: در مرحله اول، پنجره واحد سرمایه‌گذاری تنها برای اولین اقدامات کسب و کارهای جدید طراحی شده بود، اما پس از مدتی با مشاهده این مطلب که ۹۰ درصد از موارد و مشکلاتی که به عنوان شکایت به ما ارجاع داده می‌شد مربوط به شکایات و درخواست‌هایی بود که در تمامی مراحل کسب و کار با آن مواجه هستیم اقدام به رفع آنها کردیم. پنجره واحد سرمایه‌گذاری تنها برای پوشش نخستین گام سرمایه‌گذاری طراحی شده بود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای بررسی تمامی درخواست‌های سرمایه‌گذاران در تمامی مراحل سرمایه‌گذاری از طریق این پنجره انجام می‌شود.

این مسئول تاکید می‌کند: دومین هدف ما از تشکیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری و ثبت تمامی مراحل این حوزه در سامانه، شفاف‌سازی است؛ به طوری که بتوانیم تمامی عملکرد دستگاه‌های اجرایی را به طور دقیق مشاهده کنیم. به همین منظور از دستگاه‌های اجرایی درخواست کرده‌ایم تا یکی از کارمندان خود را در میز خدمت مستقر و مسئول ثبت روند اجرایی کارهای سرمایه‌گذاری مراجعه‌کنندگان کنند.

  • ثبت ۸۶۴ درخواست در پنجره واحد سرمایه‌گذاری

مسئول دبیرخانه سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی اعلام می‌کند: ۸۰ درصد از شکایات سرمایه‌گذاران مربوط به استعلامات زمین مورد نیاز است و اگر دستگاه‌های اجرایی با ما همکاری کنند و تمامی مشکلات موجود در مورد پروژه‌های سرمایه‌گذاران را در سامانه ثبت کنند، می‌توانیم با آگاهی سریع از مشکلات برای رفع آن اقدام کنیم. با محقق شدن این امر در سرمایه‌گذاری شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

تربتی تعداد درخواست‌های به‌ثبت‌رسیده در پنجره واحد سرمایه‌گذاری تا ۳۱ مرداد امسال را ۸۶۴ مورد اعلام می‌کند و می‌افزاید: از این تعداد درخواست ثبت‌شده ۵۰۰ درخواست پاسخ مثبت دریافت کرده و ۶۰ درخواست رد شده است. وی با اعلام این‌که در سال ۹۷ رتبه سوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی را کسب کرده‌ایم می‌گوید: در سال گذشته، ۶ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری ۱۴۳ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار در استان اجرا شدند و امیدواریم با تکمیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی شاهد بیشتر شدن جذب سرمایه‌گذاری در استان باشیم.

کد خبر 453567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha