مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت-خبرنگار:  دکتر محمدعلی فائق، پزشک خوشنام و فعال فرهنگی اجتماعی رشت از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و رسانه گیلان و صاحب امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه «گیلان ما» در ٩٥ سالگی درگذشت.

طبیب فرهنگ گیلان

بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی گیلان ضایعه مرگ وی را تسلیت گفتند. این پزشک نامی که از گذشته سابقه پربار پزشکی، مدیریتی و صنفی از جمله ریاست بهداری آموزشگاه‌های گیلان و دبیری سازمان نظام پزشکی رشت را داشت، از زمان تاسیس آن در سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۶۵، به‌ عنوان مدیر مسئول فصلنامه «گیلان ما»، ماهنامه «ره‌آورد گیل»، انجمن «مهرورزان گیل» و موسسه فرهنگی «مهرورزان گیلان‌پژوه» در زمینه‌های مطبوعاتی و فرهنگی کارنامه‌ای درخشان داشت. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان درگذشت این طبیب اهل قلم استان را تسلیت گفت و بیان کرد: بازگشت همه به سوی اوست. در آوردگاه حق و باطل، بار دیگر روایتگری صادق از این عرصه آسمانی شد و اینک نامی نیک و سرمایه‌های بسیار انسانی و فرهنگی از وی برجا ماند.

«فیروز فاضلی» افزود: خبر ناگوار درگذشتش کام فعالان عرصه فرهنگ، به‌ویژه اهالی رسانه استان را تلخ کرد. وی فرهیخته‌ای تاثیرگذار بود که عمری در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به هموطنان خود تلاش کرد؛ اندیشمندی فاضل که سال‌ها باید بگذرد تا همانندی چون او به منصه ظهور برسد. این مسئول بیان کرد: بنده ضمن اعلام همدردی با بازماندگان وی، به این وسیله فقدان این طبیب دلسوز و نامی فرهنگ گیلان را به اصحاب فرهنگ و رسانه استان تسلیت گفته و از آستان کبرایی حضرت احدیت برای آن مرحوم علو درجات و برای تمامی بازماندگان شکیبایی و طول عمر با عزت مسالت می‌کنم.

وحش شاد، یادش گرامی باد. چندی پیش مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به‌ همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، با حضور در منزل مرحوم فائق، ضمن عیادت از وی، لوح سپاس «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را به ‌مناسبت روز خبرنگار به این پیشکسوت مطبوعات گیلان اهدا کردند.

دکتر محمدعلی فائق، زاده تیر ١٣٠٣ خورشیدی در کوچه حاجی‌یعقوب واقع در محله کهن صیقلان رشت بود. اگرچه از سال ١٣٣٤ به لباس سفید طبابت مزین شد، اما هیچ‌گاه در دفاع از حقوق مسلم انسانی بی‌غلیان نبود و همواره در دفاع از فرهنگ سرزمین خویش بی‌تاب و پرالتهاب بود. به گفته ادیبان، فائق نه تنها هیچ‌گاه چشم بر جیب و دست کسی ندوخت بلکه همه وقت خویش را وقف مردم بی‌بضاعت کرد. این فرهیخته با فصلنامه‌ای ٧٠ ساله و انجمن فرهنگی ٢٥ ساله با قامتی برای علم و انسانیت خم کرده و عصایی چوبین و شکوهی برآمده از سال‌ها درست‌کوشی و پیوسته‌کوشی همگام با مفاخر استان، عضو ثابت محافل فرهنگی گیلان بود.

وی در سال ۱۳۳۴ از دانشگاه تبریز در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شد و به عنوان پزشک عمومی به استخدام آموزش و پرورش درآمد. از همان دوران دانشجویی به فعالیت‌های اجتماعی و مطبوعاتی علاقه‌ داشت و در همین راستا فصلنامه «گیلان ما» را ۲۷ آبان ۱۳۲۸ راه‌اندازی کرد. فائق در نخستین پنجشنبه هر ماه استادان دانشگاه، پژوهشگران، مورخان و ادیبان گیلان را به سالن بزرگ اجتماعات فصلنامه «گیلان ما» که مزین به تصاویر بزرگان علم و دانش ایران زمین بود، به تضارب آرا فرامی‌خواند و اسم آن را انجمن «مهرورزان گیل» گذاشت.

وی پس از شکل‌گیری این انجمن به تاسیس موسسه فرهنگی «مهرورزان گیلان‌پژوه» با هدف مطالعات گیلان‌شناسی و جمع‌آوری و ثبت واژگان و کنایات زبان گیلکی و گردآوری آیین‌ها و باورهای مردم استان همت گمارد. فعالیت این موسسه با مجوز وزارت ارشاد از اواخر سال ۱۳۸۷ آغاز شد. کتابخانه شخصی دکتر فائق که از کتابخانه‌های غنی و معتبر از نظر موضوع، محتوا و شمارگان است، ارزشی بسیار دارد و حاصل عمری معرفت‌اندوزی بوده و مرجعی شایان توجه محققان است. اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری گیلان سال ۱۳۹۴ در مراسمی از دکتر فائق به عنوان یکی از مفاخر گیلان تجلیل و هدف از برگزاری این گرامیداشت را حفظ و صیانت از میراث معنوی گیلان اعلام کرد.

کد خبر 453543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha