محمدتوفیق مشیرپناهی - خبرنگار: زندگی شهری و افزایش هر روزه جمعیت، نیازهای متنوع و بیشتری را می‌طلبد.

بازارچه‌های میوه و تره‌بار

نیاز به ارزاق و مایحتاج عمومی و خریدهای روزانه تا خدمات فرهنگی و بهداشتی از این دست است. در کنار اینها دسترسی آسان به بازار در میان انواع گرفتاری‌ها و مشغولیات روزانه مردم، از نیازها و خواسته‌های اساسی در شهرهاست. بازارهای میوه و تره‌بار یکی از پرازدحام‌ترین بازارهاست. ۸۰ درصد این بازارها به ‌علت شکل‌گیری سنتی و دسترسی آسان در هسته مرکزی شهر متمرکز شده‌اند. بازار میوه و تره‌بار سنندج تا همین چند سال پیش اطراف میدان انقلاب بود. امروز نیز همین بازارها چون گذشته فعالیت دارند و به‌جز مغازه‌های عرضه میوه و تره‌بار، تعداد زیادی دست‌فروش و وانتی نیز در مرکز شهر به این بازارها و حاشیه خیابان‌ها اضافه شده‌اند.

مَثل معروف و کنایه‌ای وجود دارد که سنندجی‌ها در هر نقطه دور و نزدیک شهر قرار داشته باشند، برای خرید یک کیلو سبزی خوردن باید حتما سری به مرکز شهر بزنند. به عبارتی تردد مردم از یک کیلومتری شهرک‌های اطراف- که قارچ‌گونه رشد کرده‌اند- به مرکز شهر برای خریدهای روزانه، به‌ویژه میوه و تره‌بار موجب مشکلاتی چون ترافیک شده است. این عادت تردد و تقاضا یکی از علت‌های افزایش دست‌فروشی و وانتی‌ها در مرکز شهر است. انگار این نقطه از شهر سحر و جادو شده و جز از اینجا نمی‌توان از میوه‌فروش محل سکونت خود خرید کرد. شهرداری و شورای شهر- دوره دوم- با هدف کم‌کردن بار ترافیک و تردد و سفرهای درون‌شهری در چند نقطه شهر تعدادی بازارچه میوه و تره‌بار راه‌اندازی کردند؛ ۲۸ دی، سوم خرداد، روبه‌روی فروشگاه رفاه، روبه‌روی پارک آی‌تی بازارهای میوه و تره‌بار احداث شده هستند.

در ابتدای شروع فعالیت این مراکز، میوه‌فروشان و شاغلان تره‌باری مقاومت می‌کردند و می‌گفتند چه کسی حاضر است برای خرید یک کیلو میوه به این مسیرهای فرعی بیاید. همین معضل نیز در مورد خرید از مرکز شهر صدق می‌کرد. استقبال از بازارچه‌های عرضه میوه و تره‌بار سرد و سردتر شد و افراد فروشنده در برابر تعهد اجاره محل و متضرر شدن، در اندک زمانی غرفه‌ها را تحویل شهرداری دادند و به محل‌های سابق که همان مرکز شهر بود، بازگشتند و آش همان آش و کاسه همان کاسه شد. چرا طرح راه‌اندازی بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری که با هدف کنترل ترافیک و جلوگیری از تردد مردم به قصد خرید از مرکز شهر اجرا شد، ناکام ماند؟

آیا اگر همزمان با دایر کردن این بازارچه‌ها تبلیغات و فرهنگ‌سازی می‌شد، این بازارها رونق می‌گرفت؟ آیا جانمایی این بازارچه‌ها اشتباه بود و اگر در مسیر همان مرکز شهر تعریف و دایر می‌شد، ممکن بود امروز نتیجه دیگری حاصل شود؟ فرهنگ‌سازی برای خرید از بازارچه‌های میوه و تره‌بار شهرداری و همکاری شهروندان همچون سایر موضوعات و معضلاتی مثل رعایت قانون نکردن و ایجاد ترافیک، چسباندن تبلیغات به در و دیوار، آشغال انداختن در خیابان و... یک اصل بااهمیت بود.

امروز بازارچه‌های میوه و تره‌بار شهرداری به شکل نامطلوبی تعطیل و تبدیل انباری شده‌اند و مرکز شهر سنندج هم هنوز دست به گریبان مشکلات هر روزه ترافیک سنگین و تردد مردم برای خرید است. لازم است شورای دوره پنجم، این موضوع را با دعوت از کارشناسان بررسی و آسیب‌شناسی کند، زیرا جز دایر کردن دوباره بازارچه‌ها، چاره‌ای برای حل مشکل تمرکز تردد مردم در هسته مرکزی شهر نیست. ‌

کد خبر 453539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha