مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان-‌  استاد حوزه و دانشگاه: امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات هستند. یاد و نام امام حسین(ع) چنان تأثیری بر قلب‌های شیعیان و علاقه‌مندان به ایشان دارد که می‌تواند موجب توبه از گناهان شود و انقلاب درونی ایجاد کند.

استقبال از محرم  با شعاری متفاوت در اردبیل

جوانان بسیاری که در جلسات امام حسین(ع) شرکت کرده‌اند منقلب شده، انقلاب درونی در آنها حاصل شده و توبه کرده‌اند و در مسیر هدایت قرار گرفته‌اند. پس در این ماه که دل‌های مردم آماده هدایت و شنیدن است، امام حسین(ع) بستر را به خوبی فراهم می‌کنند و ما باید از این فرصت به بهترین شیوه استفاده کنیم.

مردم و مسئولان ما به اخلاق و معنویت نیاز دارند. بنابراین منبری‌ها و مداحان آیینی باید دهه اول ماه محرم را مغتنم بشمارند و مردم به‌ویژه نسل جوان را به مسائل معنویت، اخلاق، دین و ارتباط با خدا دعوت کنند. اکنون که کشور ما با آسیب‌های اجتماعی فراوانی در کانون خانواده مواجه است، کسانی که در محافل حسینی دارای تریبون هستند، برای تحکیم و تقویت بنیان خانواده نقش مهمی دارند. اگر فضای جلسات امام حسین(ع) فضای معنویت، اخلاق، ایمان، اعتقاد و باور به توحید، نبوت، معاد و امامت باشد، هم برای مخاطبان که دل‌های آماده و مشتاق دارند مفید خواهد بود و هم برای گویندگان کاربردی‌تر و موثرتر. این هنر گوینده است که مسائل را به صورت مصداقی بیان کند.

این‌که تجلی ایمان در عصر ما در یک خانواده به چه صورت است و ظهور اعتقادات دینی در نجات خانواده چه تأثیری دارد از مسائل مهم و اساسی خانواده است. از منبری‌ها انتظار می‌رود در این ماه درباره ضرورت ازدواج و کراهت طلاق و روابط دختر و پسر صحبت کنند و برکات مجالسی حسینی را نشان دهند. به مردم بگویند کسانی که اهل جلسات امام حسین (ع) هستند زندگی‌شان چگونه شکل می‌گیرد و کسانی که اهل این مجالس نیستند به چه گرفتاری‌هایی دچار می‌شوند. جوانانی که ارتباط نامشروع مرتکب می‌شوند و بعد فسادهای اخلاقی گریبان‌گیر آنها می‌شود معلوم نیست چه سرانجامی در انتظار آنهاست یا آنهایی که معتاد می‌شوند و دست به خیانت می‌زنند نیاز به هدایت دارند. گویندگان و سخنرانان ماه محرم باید به شیوه جذاب، این مسائل را مطرح کنند و باورهای عاشورایی را به این مسائل اجتماعی و خانوادگی گره بزنند. این کار شدنی است و بهترین فرصت پیش روی گویندگان است که تذکرها و سفارش‌های هدایت‌گونه را به نسل جوان بدهند و آنها را نسبت به عواقب رفتارهای ناصحیح گوشزد کنند.

مسأله دیگری که از منبری‌ها انتظار می‌رود پرهیز از بیان مسائل سیاسی جناحی و حزبی و ایجاد دودستگی میان مردم و گروه‌هاست. در ماه محرم مسائل سیاسی کلان باید مطرح شود، اما نباید به مسائل جناحی و حزبی دامن زد. این‌که مردم در انتخابات پیش رو شرکت کنند و از نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی حمایت کنند جزء مسائل کلان سیاسی است که همه گروه‌ها و احزاب سیاسی به آن اعتقاد دارند. با این حال، مسائل مربوط به چهره‌ها، شخصیت‌ها، گروه‌ها و مصادیق افراد نباید در جلسات امام حسین علیه السلام مطرح شود. چون در هر جلسه‌ای ممکن است عده‌ای مخالف و عده دیگری موافق یک شخصیت، نظر یا شعار باشند. اگر سخنران یا مداح بخواهد یک نظر خاص را به مردم ارائه کند، عده‌ای از مخاطبان را از دست می‌دهد، چراکه برخی مخالف آن نظر یا شخصیت هستند و علاقه‌ای به گوش دادن ندارند. اگر مسائل مشترک در محافل حسینی مطرح شود، بین همه گروه‌ها و افراد نوعی همدلی ایجاد می‌کند و جلسات امام حسین علیه السلام به محور وحدت‌آفرین تبدیل می‌شود.

نکته مهم دیگری که گاهی برخی منبری‌ها و مداحان به آن توجه ندارند، این است که فرمایش‌های امام حسین(ع) دقیقا مستند بیان شود و از بیان مطالبی که سند محکمی ندارد پرهیز شود. به‌ویژه برای نسل جوان و تحصیلکرده باید توجه داشت که مطالب به صورت علمی و بر اساس تاریخ مستند و معتبر بیان شود. اگر تاریخ عاشورا و ظرافت‌هایی که در تحلیل عاشورای حسینی وجود دارد به صورت علمی برای مردم مطرح شود، پذیرش مطالب بیشتر خواهد شد.

کد خبر 453407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha