یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که امروزه محل تولید ثروت و ارزش افزوده است و نگاه جدید دولت و حاکمیت به سوی مرزهای استان توسعه‌گرانه بوده و رفع فقر و پایداری امنیت کاملا در سیاست‌های دولت و حاکمیت یافت می‌شود.

صنایع پتروشیمی کردستان

بر همین اساس توزیع عادلانه ثروت در استان از اهداف اصلی استاندار در حوزه اقتصادی است. در این زمینه گفت‌وگوی همشهری را با دکتر «حسین فیروزی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در ادامه می‌خوانید.  

  • ابتدا درباره برنامه اقتصادی استاندار از زمان شروع به کارشان تا هفته دولت امسال توضیح دهید.  

استاندار بومی کردستان با شناخت ذهنی خود، توانمندی و ظرفیت‌های استان را اولویت‌بندی کرده و نگاه ویژه‌ای به اقتصاد استان داشته و دارد، به‌طوری‌که از همان ابتدای فعالیت خود به‌عنوان استاندار معتقد بود که تولید ناخالص داخلی استان متناسب با ظرفیت‌های مادی و انسانی آن نیست.  
استان کردستان ۲ درصد از جمعیت کشور را دارد، این در حالی است که کمتر از یک درصد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده عدم تعادل میان ظرفیت‌ها و توانمندی‌هاست، لذا بنا به درخواست استاندار افزایش تولید ناخالص را مبنای کار قرار دادیم و طبیعتا باید این کار بین تمامی حوزه‌ها تقسیم‌بندی می‌شد.

بخش کشاورزی با ۲ /۸ میلیون تن در سال یکی از حوزه‌های مهم استان است. تیم جهاد کشاورزی به کمک امور آب و سایر ادارات ذی‌ربط طرحی با عنوان «طرح جامع توسعه کشاورزی استان» را به منظور افزایش میزان تولیدات سالانه اجرا کرده که حاصل آن شناخت ۳۰ ساله شاخص‌ها، ظرفیت‌ها، محدودیت و موانع کشاورزی استان بوده است.  

تخصیص آب برای حداقل ۱۰۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی از سوی وزارت نیرو یکی از نتایج چشمگیر این طرح است. این میزان تخصیص برای ۹۶ هزار هکتار زمین، ایجاد ۵۶ هزار و تثبیت بیش از ۲۵ هزار شغل را به دنبال خواهد داشت و علاوه بر آن ۲ میلیون تن نیز به تولیدات کشاورزی استان اضافه می‌شود، به ‌طوری که در میان‌مدت تولیدات سالانه استان در بخش کشاورزی ۲ برابر خواهد شد، لذا استاندار با جدیت و تلاشی خستگی‌ناپذیر از این طرح حمایت کرده و در حال حاضر نیز بخشی از آن در حال اجراست.

صنعت و وجود معادن یکی دیگر از ظرفیت‌های مناسب استان است که جلوگیری از خام‌فروشی، افزایش ارزش افزوده و اشتغال‌زایی را به دنبال خواهد داشت. صنایع فولاد و ذخایر سنگ طلای کردستان پاسخگوی حداقل ۵۰ سال آینده خواهد بود، زیرا دارای ظرفیت مناسب و عیار بالاست و کردستان با وجود آنها چهره صنعتی خواهد یافت.  

  • کردستان با چه موانعی در مسیر توسعه مواجه است؟

مشکلات درون و برون‌استانی، موانعی بر سر راه توسعه در استان محسوب می‌شود. عدم آماده‌سازی برخی از ذهن‌ها که باعث تولید و گسترش اخبار منفی در فضای مجازی شده، ‌از جمله مشکلات درون‌استانی در راه توسعه کردستان است و تامین منابع مالی و صدور مجوز از دیگر مشکلات برون‌استانی است، بنابراین ما در استان نباید ذهنیت فرقه‌گرا داشته باشیم و باید مانند دیگر استان‌های کشور با همکاری یکدیگر برای توسعه استان قدم برداریم و کوچک شمردن برنامه‌ریزی و امور انجام شده در راستای توسعه امری نارواست.  

  • فرصت‌های اقتصادی استان کدام است و چگونه به توزیع عادلانه ثروت در کردستان می‌انجامد؟

توزیع عادلانه ثروت در استان کردستان از دیگر اهداف اصلی در حوزه اقتصادی است و وجود مرزهای استان و بهره‌گیری از آنها به شیوه مناسب می‌تواند در تحقق این مهم موثر باشد. کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. اگر در قرن ۲۰ مرزها محل تهدید محسوب می‌شدند، امروزه محل تولید ثروت و ارزش افزوده‌اند و نگاه جدید دولت و حاکمیت به سوی مرزهای استان توسعه‌گرانه بوده و رفع فقر و پایداری امنیت کاملا در سیاست‌های دولت و حاکمیت یافت می‌شود.

رسمی شدن مرز باشماق و تردد مسافران در مرز سیرانبند نیز در همین زمینه انجام می‌شود. سال ۹۷ به دلیل توسعه صادرات، استفاده بهینه از مرزها در کانون توجه استان بود و بر همین اساس ۶/ ۸ میلیارد دلار مبادلات مرزی صورت گرفت‌ که از این مبلغ ۱/۳ میلیارد دلار سهم صادرات استان بود. به دلیل دسترسی به بازارهای خارجی، مرزهای استان کردستان فرصتی مناسب برای تجارت فرامرزی کشور است، زیرا صادرات به ارتباط حسنه بین کشورها و افزایش امنیت در مرزهای غرب کشور کمک می‌کند.  

گردشگری با ظرفیت کم‌نظیر از دیگر ظرفیت‌های استان است و کردستان با برخورداری از جاذبه‌های کم‌نظیر مانند زریبار و اورامان دارای سرمایه‌های فراوانی است که زمینه گردشگری فرهنگی و تاریخی را فراهم خواهد کرد. در گذشته به دلیل وجود مشکلات جاده‌ای، گردشگری استان مغفول مانده بود، اما در سال‌های اخیر با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و بهبود جاده‌ای این مهم با سرعت کم وارد فاز توسعه شده است. ضعف کارشناسان گردشگری یکی از دلایل رشد و توسعه کُند در این حوزه است و مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری باید با جدیت بیشتر این موضوع را پیگیری کند و از کارشناسان آموزش‌دیده و باتجربه استفاده کند، البته تاکنون اقدامات مناسبی هم در این باره انجام شده که باید سرعت بیشتری پیدا کند.  

  • چه پروژه‌هایی در تحرک اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان نقش دارند؟

صنایع تبدیلی و صادرات محصولات به بازارهای خارجی می‌تواند در رونق اقتصادی موثر باشد و موضوع منطقه آزاد مریوان و بانه نیز بر همین اساس مطرح شده و تمام مراحل آن در دولت و مجلس طی شده و در حال حاضر در کمیسیون مجلس در حال بررسی است و امیدوارم به‌زودی تصویب شود. فاز اول منطقه ویژه بانه با ۳۵ هکتار نهایی شده و آماده واگذاری به سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی کار و فعالیت است. در مریوان نیز به دنبال احیای موضوع منطقه ویژه و منطقه آزاد هستیم تا زمینه جذب سرمایه‌گذار ایجاد شود.

در صنعت چند پروژه بزرگ مانند پتروشیمی دوم با ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری که زمینه اشتغال را برای بیش از هزار نفر به‌صورت مستقیم فراهم می‌کند، در دست اجراست. موضوع دیگر راه‌اندازی صنایع کوچک در ارتقای ارزش افزوده موثر است، به همین دلیل توسعه شهرک‌های صنعتی در استان به‌خصوص در شهرهای قروه، بیجار و سرنجیانه سنندج در دستور کار قرار گرفته و توسعه شهرک‌های صنعتی استان مهم‌ترین اولویت برای جذب سرمایه‌گذار است که استاندار آن را در دستور کار قرار داده و امور انجام شده در شهرک‌های صنعتی دلیل محکمی بر این امر است.

این فعالیت‌ها برای افزایش جی‌دی‌پی، اشتغال‌زایی و توزیع درآمدها در سطح وسیع است و همه این هدف‌گذاری‌ها نیازمند شروطی است که می‌توان به همکاری و مشارکت مردم در طبقات مختلف، حمایت فعالان فرهنگی برای ایجاد فضای مناسب، تربیت نیروی انسانی به وسیله مراکز آموزشی و دانشگاهی، محیط تکنولوژی و استفاده از فناوری جدید در محیط کسب و کار اشاره کرد.  

بدیهی است که فضای فرهنگی مناسب به‌ وسیله رسانه شکل می‌گیرد و فضا باید مشوق جذب سرمایه‌گذار باشد و در حال حاضر نیز با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا میزان جذب سرمایه‌گذار از نظر کمی و کیفی افزایش یافته و این مهم مدیون امنیت استان کردستان بوده که نوید آینده روشن است. استان کردستان دارای فرصت‌های بسیار خوبی است و برای توسعه ابتدا باید مردم خود استان خواهان این امر باشند تا سرمایه‌گذار نیز جذب شود.

کردستان از عقب‌ماندگی مزمن و تاریخی رنج می‌برد و رفع آن نیازمند شتاب بیشتر در توسعه است و تمامی مدیران استانی باید در حوزه اقتصادی به اجماع مناسب برسند و با حمایت از سرمایه‌گذار و صدور مجوز بدون فوت وقت و بوروکراسی مشوق آنها باشند. سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه در حوزه‌های مختلف نیازی بیش از وضعیت موجود است و ما باید دست در دست هم به رفع آن کمک کنیم.

کد خبر 453389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha