همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به مسئولان هیأت‌های عزاداری محرم در این استان توصیه کرد که برای حفظ محیط زیست از ظروف تجزیه‌پذیر برای توزیع غذاهای نذری استفاده کنند.

هیأت‌های عزاداری محرم از ظروف تجزیه‌پذیر استفاده کنند

به گزارش ایرنا، حال و هوای ایام محرم عطر و بوی خاص خود را دارد که در بخشی از آن نیز مردم در هیأت‌های عزاداری با صمیمیت و اخلاص در توزیع غذاهای نذری و آب، چای و شربت به یکدیگر کمک می‌کنند اما بهتر است هیات‌های عزاداری، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد در ایام محرم و صفر به حفظ سلامت عزاداران حسینی و محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ایام محرم عشق و ارادت خود را به مولای خود حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طرق مختلف به نمایش می‌گذارند.

در این ایام حجم نذورات بسیار زیاد بوده و نیاز است افراد اطلاعاتی در خصوص استفاده از ظرف مناسب برای توزیع آن‌ها داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در این باره گفت: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیات‌ها و تکایای مذهبی در این استان و به طور کلی در کشور توزیع می‌شوند.

محسن جعفری‌نژاد افزود: تماس این ظروف با غذای گرم، چرب و داغ، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی تولید می‌کند که تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی باعث ایجاد اختلال‌های در عملکردهای مختلف فیزیولوژیک بدن و تغییر در عملکرد هورمونی آن می‌شود و این اختلال های هورمونی می‌تواند در ابتلای ما به چاقی و اضافه وزن نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بر سرطان‌زا بودن ظروف پلاستیکی در مصرف نوشیدنی‌های داغ و غذای چرب تاکید کرد.

جعفری‌نژاد از مردم استان خواست که تا حد امکان برای توزیع نوشیدنی‌های گرم مانند شیر و چای از لیوان‌های کاغذی (سلولزی) استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده ظروف سلولزی و گیاهی در تماس با نوشیدنی و غذاهای داغ عاری از هرگونه اثرات مضری برای بدن است.

جعفری‌نژاد: سازگاری با طبیعت، تجزیه‌پذیری در خاک حداکثر پس از ۶ ماه از جمله مزایای استفاده از ظروف گیاهی است که  می‌تواند جایگزینی مناسب برای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف محسوب شود.

وی از فعالان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با انجام کار فرهنگی برای حذف این ظروف در میان خانواده‌ها و عزاداران و جایگزین کردن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی اقدام و برای حفاظت از محیط زیست استان تلاش کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی در این زمینه‌ها ائمه جمعه و جماعات و مداحان نیز می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه‌ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی‌های این ایام در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی ورود داشته باشند.

وی به شهروندان و عزاداران توصیه کرد ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

جعفری‌نژاد از مسئولان هیات‌ها و تکایا نیز خواست در جمع‌آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند و با توجه به افزایش حجم آب گرفتگی معابر به دلیل ریختن ظروف در انهار، لازم است مساجد و تکایا نسبت به جمع‌آوری این ظروف پس از مصرف اقدام کنند.

کد خبر 453359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha