همشهری آنلاین: رئیس جمهور در پنجمین جشنواره روز مهندسی، بر ضرورت داشتن نگاه برنامه ریزی شده، سازمان یافته و مبتنی بر آینده نگری در نظام مهندسی همه امور کشور تأکید کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر دکتر احمدی نژاد گفت: باید با استفاده از تجربیات ارزنده دنیا و اتکا به خلاقیت و توانمندی داخلی و مبتنی بر فرهنگ ملت ایران، نظام مهندسی را متحول کرد.

وی افزود: مهندسی در سرزمین ما تاریخی کهن و ریشه ای عمیق دارد و مهندسان ایرانی در طول تاریخ، جز در 140 سال اخیر که انقطاع حاصل شد، همواره سرآمد جهان بوده اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید خلاقیت و نگاه مهندسی ما در خدمت جریان تکامل و ریشه دار در فرهنگ مردم ایران باشد.

آقای احمدی نژاد افزود: مدیریت و اداره کشور بدون استفاده از نگاه و روش مهندسی چندان موفق نخواهد بود و معدل حرکت ملت ایران در زمینه مهندسی همواره پیشتاز و آگاهانه بوده و هر جا روح جمعی ملت ایران دچار اشتباه شده خودش آن را اصلاح کرده است.

رئیس جهور گفت: استفاده از منابع انسانی و مادی و فرصت ها همراه با حفظ نشاط وشادابی در سازندگی یک ضرورت است و هرگاه با این نگاه امور جامعه و کشور مهندسی شده موفقیت های بزرگی در پی داشته است.

احمدی نژاد افزود: نگاه و روش مهندسی پدیده ای نیست که آن را اقتباس کرد بلکه حرکتی اجتماعی است که در جایی موفق می شود که درادامه حرکت طبیعی ملت باشد و منحنی رشد کشور را یک گام به جلو ببرد.

رئیس جمهور گفت: در دوران گذشته تلاش شد تا ریشه های ماندگاری این ملت ازجمله توانمندی های مبتنی بر فرهنگ بومی و خلاقیت را از بین ببرند اما ملت ایران دوباره آن را بازیافت.

رئیس جمهور ضرورت حفظ معماری فرهنگی و به کارگرفتن فناوری های نوین و متناسب با نیاز جامعه را یادآور شد و افزود: در ساختمان سازی باید فناوری را در امر سبک سازی، مقاوم سازی و کاهش هزینه ها به خدمت گرفت و باورم این است که این توان و ظرفیت در کشور ما وجود دارد و باید افق نگاه را ذره ای تغییر دهیم.

آقای احمدی نژاد پیشرفت های ایران اسلامی در همه زمینه ها ازجمله فناوری هسته ای و ساخت قطعات حساس در این خصوص را نمونه ای از توانمندی های داخلی برشمرد و گفت: مخالفان برنامه های هسته ای ایران در اسناد خود به طور رسمی اعلام کردند ده تا پانزده سال طول می کشد تا ایران بتواند قطعات مورد نیاز در غنی سازی را بسازد اما فرزندان این ملت در مدت چند ماه حتی نوع پیشرفته آن را ساختند که حیرت همگان را برانگیخت.

رئیس جمهور گفت: همین کاوشگری که به فضا فرستاده شد کار نه ماه فرزندان این ملت است که بسیاری از قطعات آن ابتکاری بوده و مشابه سازی خارجی نبوده است.

وی افزود: راه تسلط بر طبیعت و استفاده از آن واحد نیست و هنر مهندسی این است که بهترین راه را پیدا کند و ما می توانیم.

رئیس جمهور گفت: از ویژگی های ملت ایران این بوده است که هیچ گاه در برابر حرف حق و دستاوردهای علمی دیگران مقاومت نکرده و مطلب را گرفته و در خدمت رشد خود قرار داده است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه با ذهن سازمان یافته و مهندسی درست می توان اقتصاد کشور را سامان داد گفت: نگاه به اقتصاد هم نگاه صنفی نیست بلکه همه روش ها و نگاه ها می توانند در مهندسی نظام اقتصادی مشارکت و همفکری کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از چند ماه پیش تاکنون جلساتی با حضور اقتصاددانان برای طراحی به منظور تحول بزرگ اقتصادی در کشور برگزار کرده ایم افزود: همان کارهایی که گفته می شد پیچیده و نشدنی و متصل به یکدیگر است، با روش مهندسی حل می شود.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اتلاف منابع و ثروت های ملی از جمله نفت در کشور تصریح کرد: باید برخی تصمیمات بزرگ برای کشور بگیریم.

وی اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را از جمله تصمیمات بزرگ برشمرد و گفت: درصورت اجرا نشدن این طرح، امسال هشتاد و شش میلیون لیتر در روز بنزین در کشور مصرف می شد اما الان به پنجاه و هشت میلیون لیتر کاهش یافته است و با یک اقدام، بیش از بیست و پنج میلیون لیتر صرفه جویی می شود و می توان با روش بهتری این میزان را نیز کاهش داد.

آقای احمدی نژاد توزیع عادلانه امکانات برای همه مردم را ضروری و وظیفه دولت خواند و گفت: مردم ایران همه گل های یک گلستانند اما باید تعادل برقرار شود؛ در حالی که ما سالانه هشتاد و پنج هزار میلیارد تومان برای انرژی یارانه پرداخت می کنیم تا به طور طبیعی قیمت کنترل شود نزدیک به هفتاد درصد این یارانه نصیب سی درصد مردم می شود که عادلانه نیست.

رئیس جمهور استفاده از اهرم قیمت یا "زور نرم" را هم برای ساماندهی امور اقتصاد کشور ناکافی دانست.

وی گفت: کمیسیون های دولت در بخش های گوناگون از حضور جامعه مهندسی کشور در زمینه های مختلف استقبال و از طرح های مفید وسازنده و کارآمد در مهندسی امور حمایت می کند.

کد خبر 45329

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز