همشهری آنلاین: معاون تربیت و آموزش نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه نیروهای نظامی معمولا عملگرا هستند، گفت: از چندین سال قبل، رادارها را بدون نیاز به خارج از کشور در داخل به طور کامل تولید می‌کنیم.

علیان‌نژادی

امیر محمدرضا علیان‌نژادی معاون تربیت و آموزش نیروی پدافند هوایی ارتش در گفتگو با مهر، با اشاره به اقدام اخیر نیروهای مسلح کشورمان در ردیابی وانهدام پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا اظهار داشت: شاید برای بسیاری از مردم عزیز کشورمان سوال باشد که هواپیمای جاسوسی بسیار پیشرفته و رادار گریز آمریکا که چندی پیش ساقط شد چگونه کشف، ردیابی و در نهایت مورد هدف قرار گرفت و چگونه عملیات درگیری پیش از انهدام با آن صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این عملیات بسیار پیچیده و حساس بود، گفت: این عملیات پیشرفته نشان می‌دهد ما به بهترین شکل می‌توانیم از ترکیب و شبکه گسترده راداری که در اختیار داریم استفاده کنیم و بتوانیم از آنها به بهترین شکل بهره ببریم.

معاون تربیت و آموزش نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: ملت ما اقدامات متعدد پدافند هوایی را در چند سال اخیر مشاهده کردند، اقداماتی نظیر نشاندن هواپیمای «آیساف» و ماجرای هواپیمای صدراعظم آلمان را افسرانی انجام دادند که از درجه افسری تا سروانی بودند. این نشان می‌دهد که آموزش‌ها به درستی انتقال داده شده و شبکه فرماندهی و کنترل را هم افسرانی جوان و کاربلد هدایت می‌کنند و مدیریت آن نیز با همین افسران جوان است.

وی تصریح کرد: در شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی حداکثر زمان تصمیم گیری دو دقیقه است. این زمان فرصت آن را به ما نمی‌دهد که از مقامات بالاتر کسب تکلیف کنیم، به همین دلیل نیاز است که نیروها به عنوان سلول هوشمند در لحظه بتوانند تصمیم گیری و اقدام کنند.

علیان‌نژادی موفقیت‌های شبکه پدافند هوایی کشور از جمله نیروی پدافند هوایی ارتش را نتیجه آموزش‌های درست و اصولی دانست و تصریح کرد: در حوزه آموزش مانند دیگر نیروهای ارتش، نیروی پدافند هوایی نیز دارای دانشگاه و مراکز آموزشی است و در این مراکز بحث آموزش به دانشجویان صورت می‌گیرد و تفاوتی ندارد این نیروی آموزشی موشکی یا سیستم راداری یا سامانه‌های فرماندهی و کنترل را ببیند. در این مراکز، آموزش‌های مورد نیاز به نیروها داده شده و بعد از آن در یک دوره متمرکز آموزش‌های تخصصی را می‌گذرانند و با یک سلاح کار می‌کنند و در نهایت به یگان اعزام می‌شوند و سطوح مختلف مهارت را می‌گذرانند.

علیان‌نژادی گفت: ما در ارتش سه فصل جداگانه داریم و آموزش را در سه حوزه دانشگاهی، تخصصی و مهارتی انجام می‌دهیم و بر خلاف دیگر موسسات آموزشی موظفیم هر سه حوزه را بسیار قوی پیش ببریم. فرقی نمی‌کند که نیروهای ورودی، افسر، درجه‌دار یا کارمند باشند. همه آنها یک دوره آموزشی تخصصی و یک دوره آموزشی مهارتی را می‌گذرانند. هیچگاه تا نیروها تبدیل به رزمنده نشوند از آموزش و تکرار دست بر نمی‌داریم. به این شکل نیست که نیرو، آموزش‌های لازم را برای استفاده از تجهیزات دیده باشد اما مهارت های لازم را نداشته باشد.

وی افزود: نیروهای نظامی به دنبال رجزخوانی و شعار نیستند و معمولا عملگرا هستند. رفتار جمهوری اسلامی ایران در حوزه رادار و پدافند نشان داد که در کجای جهان قرار داریم و اتفاقاتی که در حوزه کشف، رهگیری و انهدام صورت گرفته به خوبی ثابت کرد که جمهوری اسلامی جزو کشورهای برتر جهان در این حوزه است و هیچ قطعه ای از رادار وجود ندارد که ایران توان ساخت آن را نداشته باشد. به لطف خدا از چندین سال قبل رادار را بدون نیاز به خارج از کشور در داخل به طور کامل تولید می‌کنیم.

کد خبر 453237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha