همشهری آنلاین: مراسم ویژه «هماورد کشمیر» با برگزاری راهپیمایی و گردهمایی ها در پایتخت و شهرهای مختلف پاکستان در حمایت از مردم کشمیر، برگزار شد.

پاكستان

به گزارش ایرنا، روز هماورد کشمیر به ابتکار «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در شهرهای مختلف این کشور برگزار شد. به همین مناسبت امروز و از ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی تردد وسایل نقلیه در اسلام آباد و شهرهای مختلف پاکستان برای ۳۰ دقیقه متوقف و مردم با حضور در خیابان ها، با مردم کشمیر ابراز همبستگی کردند.

هزاران نفر ساکنان شهر اسلام آباد، راولپندی و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک پاکستان با حضور در راهپیمایی و گردهمایی ها در این روز، حمایت خود را از مردم کشمیر اعلام می کنند. امروز از سوی دولت پاکستان تعطیل رسمی اعلام شده است.

شهرهای پاکستان امروز همچنین شاهد راهپیمایی، نصب پلاکاردها و تصاویری در حمایت از مردم کشمیر، بود.

«عارف علوی» رئیس جمهوری و «عمران خان» نخست وزیر پاکستان طی سخنرانی در گردهمایی هماورد کشمیر در مقابل پارلمان و کاخ نخست وزیری در اسلام آباد گفتند: پاکستان از حمایت های سیاسی و دیپلماتیک از مبارزات مردم کشمیر برای رسیدن آزادی و حق تعیین سرنوشت، دست برنخواهد داشت.

عمران خان گفت: امروز بیست و ششمین روز اعمال حکومت نظامی در کشمیر است، هشت میلیون نفر از ساکنان این منطقه با دشواری زندگی خود را می گذارند، صلح پایدار در منطقه تنها از طریق حل عادلانه مساله کشمیر قابل تحقق است و جامعه بین الملل باید نقش خود را در راه ایفا کند.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی برای کمک به حل تنش ها در شبه قاره هند و کمک به رفع محدودیت های اعمال شده در کشمیر، هشدار داد: شانسی برای مذاکره میان پاکستان و هند نیست و خطر رویارویی میان طرفین افزایش یافته است.

عارف علوی رئیس جمهوری پاکستان نیز ضمن اعلام همبستگی با مردم کشمیر گفت: کشمیر و پاکستان جزو لاینفک یکدیگر هستند و هیچ قدرتی در جهان نمی تواند این دو جزو را از هم جدا کند.

وی تاکید کرد: تنها راه حلی برای مساله کشمیر قابل قبول است که مردم این سرزمین با آن موافق باشند.

پس از استقلال پاکستان در روز ۲۲ مرداد ۱۳۲۶ شمسی، قرار بر این شد که تمام مناطق مسلمان نشین کشمیر جزو خاک این کشور محسوب شود، اما "مهاراجا" (حکمران وقت) کشمیر اعلام کرد که سرزمین مسلمان نشین کشمیر جز خاک هند است.

او در ابتدا خواستار دولت مستقل در کشمیر بود، اما مردم این منطقه خواستار پیوستن به پاکستان و یا دولتی مسلمان نشین شدند که در نهایت این حاکم طی توافق نامه ای کشمیر را به هند واگذار کرد و ریشه اختلاف میان هند و پاکستان را پدید آورد.

از آن سال تا کنون، موضوع کشمیر به عنوان یکی از اصلی ترین مناقشات میان هند و پاکستان محسوب می شود و دولت پاکستان ضمن اعلام آمادگی برای انجام مذاکره با هند برای حل اختلافات میان دو کشور همسایه، در عین حال تاکید دارد که هرگونه مذاکره، منهای موضوع کشمیر را به رسمیت نخواهند شناخت و موضوع این سرزمین حتما باید جزو اصلی ترین محورهای مذاکره میان دو کشور باشد.

کد خبر 453236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha