همشهری آنلاین: خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه مردم و مسئولان به خوبی فهمیدند آمریکا و اروپا سرو ته یک کرباس هستند، دل به این‌ها نبندند، گفت: به خدا اعتماد کنند و تکیه به مردم داشته باشند.

سيد احمد خاتمي

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه ۸ شهریور تهران اظهار کرد: امسال ۱۳۸۰ سال از داغ جانگذار اباعبدالله می‌گذرد. پیامبر(ص) فرمودند داغ حسین(ع) خاموش شدنی نیست. کشورمان با تمام شکوه به استقبال برگزاری با شکوه عزای حسینی می‌رود. ما مدیون حسین(ع) هستیم. در این ۱۳۸۰ سال از یزید تا دیگر جلادان خواستند این نور را خاموش کنند اما نتوانستند.

وی ادامه داد: بانیان، ‌ شرکت کنندگان و مداحان عزای اباعبدالله به این عزاداری به عنوان یک سرمایه نگاه کنند. سخنان و اشعارشان را پر کنند از فرهنگ حسینی. عزاداری امام حسین یک سرمایه است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در هفته امر به معروف و نهی از منکر هستیم، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، نظارت عمومی است. اگر مردم در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند جلوی فساد گرفته می‌شود. معروف‌ها  و منکرها را محدود به حوزه فردی نکنیم. منکرهای سیاسی، اقتصادی و گرانی هم مصداق منکر است. معروف‌ها و منکرها را گسترده ببینیم. از مهم‌ترین معروف‌ها قانون مداری است. امر به معروف مرادف با خشونت نیست. مرادف با مهر است. مرادف با تدبیر است. با تدبیر امر به معروف و نهی از منکر کنید تا تاثیر گذار باشد.

وی افزود: امروز روز شهادت دو یار نظام اسلامی شهیدان باهنر و رجایی است. این دو شهید خستگی ناپذیر، مخلص و فداکار بودند. بر همین اساس امروز را روز مبارزه با تروریسم نامیدند. ایران قربانی تروریسم است. ۱۷ هزار شهید ما شهید مبارزه و ترور هستند. ایران مدعی و جلودار مبارزه با ترورریسم است.

خاتمی گفت: در تبلیغات انتخاباتی همه شنیدند ترامپ به کلینتون گفت داعش را شما درست کردید. طالبان را هم آن ها درست کردند. سازمان جهنمی منافقین با این ترورهای کور از لیست تروریسم آمریکا خارج شده است. دولت آمریکا در صدر دولت‌های تروریستی دنیا قرار دارد.

وی افزود: ادبیات آمریکا این است که غیرت‌مندان و باشرف‌ها را تروریست می خواند. حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی عراق را تروریست می‌خواند. این‌ها تروریست نیستند، ‌ انسان‌های با شرف مدافع ارزش‌ها هستند. جوان‌های ما بدانند این ادبیات‌ها اغواگری است.

خطیب جمعه تهران با تبریک هفته دولت به دولتمردان و اشاره به افتتاح‌ پروژه‌های مختلف در این هفته گفت: امنیت، آرامش و رفاه مناسب ویژگی دولت اسلامی است. رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در این راستا کمک کننده است. قانون اساسی ما ظرفیت بسیار خوبی برای اداره جامعه دارد. دولتمردان با همین قانون اساسی می‌توانند کشور را اداره کنند. برخی از مسئولان برای خودشان حاشیه درست نکنند با همین قانون اساسی کشور را می شود به خوبی اداره کرد.

وی ادامه داد: مبارزه با فساد در عرصه اجرایی و مدیریتی یک ضرورت است. حالا که بحمدالله قوه قضاییه عزمش را برای مبارزه با فساد جزم کرده، کمکشان کنید. سلامت اداره کشور به سود نظام اسلامی و هر سه قوه است.

خاتمی همچنین خاطرنشان کرد: در هفته گذشته مسئله مذاکره با آمریکا تب و تاب زیادی داشت. مقام معظم رهبری قاطعانه فرمودند هیچ مذاکره‌ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت. چه در متن و چه در حاشیه سازمان ملل مذاکره‌ای نخواهیم داشت. مذاکره با عهد شکنان نابخردی است؛ همان طور که رئیس جمهور گفت دیوانگی است. مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: در شرایط مساوی مذاکره معنا دارد؛ نه در شریط نامساوی. اسم شرایط نامساوی مذاکره نیست، سلطه است. مذاکره تحت فشار، مذاکره نیست؛ مذاکره تحت فشار تسلیم است و ملت عاشورایی ملت هیهات منا الذله است.

امام جمعه موقت تهران گفت: مسئولان طوری حرف بزنند که دشمن از آن سوژه نگیرد، بابا شما که نمی‌خواهید مذاکره کنید طوری حرف بزنید که از شما بهانه نگیرند. آمریکایی‌ها نیاز به مذاکره دارند چون انتخابات است. ترامپ در این انتخابات می‌خواهد قهرمانانه بگوید ایران را پای مذاکره آورده است.

وی خاطرنشان کرد: مذاکره چند ثانیه‌ای که بین آقای رئیس جمهور و اوباما شد آنها جشن گرفتند ما نیاز به مذاکره نداریم. در شرایطی که آمریکا دارد، آرزوی مذاکره با ما را باید به گور ببرند.

خاتمی تصریح کرد: مردم و مسئولان به خوبی فهمیدند آمریکا و اروپا سرو ته یک کرباس هستند. دل به این‌ها نبندند. به خدا اعتماد کنند و تکیه به مردم داشته باشند.

وی در عرصه سیاست خارجی با اشاره به حملات پهپادی اخیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: این حمله نشان خوی تجاوزگری است. تا این رژیم هست تجاوز هم هست. راه درست همان است که امام(ره) فرمود اسرائیل باید از بین برود.

خاتمی همچنین گفت: از دولت هند انتظار می رود سیاست منصفانه در قبال مردم کشمیر پیش بگیرند.

خطیب جمعه تهران در خطبه‌ عبادی این هفته با اشاره به ضروروت با خدا بودن با بیان آیاتی از قرآن کریم گفت: اوایل انقلاب می گفتند انقلاب به بن‌بست رسیده است. امام عظیم‌الشان می‌گفتند شما به بن بست رسیدید انقلاب اسلامی به بن بست رسیدنی نیست. شما یار خدا باشید خدا یار شما است. کمک به خدا دفاع از خدا است. حجت الهی را کمک کنید تنهایش نگذارید. این باور که اگر ما با خدا باشیم توطئه‌ها خنثی می شود درست است. مقاوم باشید خسته نشوید تقوا پیشه کنید.

وی ادامه داد: ملت ایران طی این ۴۰ سال با خدا بودن را دیده‌اند. توطئه جنگ قومیت‌ها، جنگ تحمیلی، فتنه‌ها، کودتاها، حمله آمریکا به طبس و ده‌ها کد دیگر را خدا خنثی کرد.

خاتمی افزود: دنبال عظمت هستید با خدا رابطه‌تان را صمیمی کنید. در ۴۰ سال انقلاب، شما این آیات را دیدید و مفهومش این است اگر عزت را در جایی غیر از خانه خدا دیدید شکست می‌خورید. دشمن نه تنها کمکتان نمی کند بلکه بیچاره‌تان می کند. آنچه که تاثیر گذار است ارتباط صمیمی با خدا است. قرآن هشدار می‌دهد اگر می خواهید آسیب نبینید راهش دل بستن به خدا است.

کد خبر 453227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha