همشهری آنلاین: کارگاه آموزشی تبلیغات و بازاریابی برای فرش دستباف ایران چهارشنبه ششم شهریورماه ۹۸ در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران برگزار شد.

فرش

در این کارگاه آموزشی که از سوی انجمن علمی فرش ایران سامان یافت، دکتر حمید کارگر (رئیس انجمن علمی فرش ایران) به ارائه مباحث مرتبط با تبلیغات و بازاریابی فرش دستباف ایران پرداخت.

بر پایه این گزارش، کارگر با اشاره به آموزه‌های آمیخته  بازاریابی، آنچه باید در وجوه چهارگانه این مقوله (محصول، قیمت، کانالهای توزیع و پیشبرد فروش) مدنظر مبلغان فرش دستباف قرار بگیرد را برشمرد و در ادامه ضمن مروری بر پیشینه تبلیغ فرش ایرانی، ویژگی های قابل تأکید فرش دستباف ایران در فرایند تبلیغات و بازاریابی را فهرست کرد.

وجود پشتوانه‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و ملی برای فرش دستباف در ایران، وجود نگاه مثبت در بازارهای جهانی نسبت به دستبافته های ایرانی، تنوع تولیدات از نظر طرح و نقش، رنگ، اندازه، قیمت و جنس الیاف، گستردگی و پراکندگی تولید فرش دستباف، سازگار بودن مواداولیه مصرفی در فرش دستباف با محیط­زیست و سلامت انسان، وجود نیروی کار ماهر در هنر- صنعت فرش دستباف در ایران، وجود شبکه توزیع و فروش در بسیاری از کشورها و قابلیت نوآوری گسترده در طرح و رنگ از جمله ویژگی های مورد تأکید وی در این مبحث بود.

رئیس انجمن علمی فرش ایران در بخش دیگری از سخنانش با مرور برخی تجربه های ناکام تبلیغاتی در دوره‌های پیشین، به پنج تصمیم مهم در فرایند تبلیغات پرداخت و هدفگذاری، بودجه بندی، انتخاب رسانه، تدوین پیام و ارزیابی تبلیغات انجام شده را دارای اهمیت دانست.

وی همچنین با بهره‌گیری از روان شناسی و نظریه های مرتبط با مقوله یادگیری، چهار شیوه «شرطی سازی»، «نفی و اثبات»، «طرح ناگهانی» و «استدلالی» را در امر تبلیغات مورد بررسی قرار داد و چگونگی بهره گیری از این شیوه ها در تبلیغ فرش ایرانی را تشریح کرد.

حمید کارگر همچنین با برشمردن انواع رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی و معایب و محاسن هر یک از آنها در تبلیغ فرش ایرانی، گام های مقدماتی برای ایجاد کمپین تبلیغاتی فرش ایران در دو حوزه B۲B و B۲C را مورد واکاوی قرار داد.

کد خبر 453187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha