جاکارتا در رقابت برای انتخاب بدترین پایتخت دنیا، یکی از گزینه‌های همیشگی است. این شهر 10میلیون نفری ترافیک‌های افسانه‌ای دارد، یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیاست، فضاهای سبز و فرهنگی بسیار کمی دارد و حتی پیاده‌روی در آن هم خطرناک است. به همه اینها، غرق شدن شهر در آب دریا را هم باید اضافه کرد.

غرق شدن جاکارتا، دلیل تغییر پایتخت اندونزی

در چنین شرایطی، راهی برای نجات این شهر به‌عنوان پایتخت سریلانکا باقی نمی‌ماند و به همین‌خاطر است که دولت تصمیمی انقلابی در این‌باره گرفته است؛ یعنی خلق یک پایتخت جدید.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، ویدودو جوکو، رئیس‌جمهور اندونزی دوشنبه اعلام کرد که سرانجام پایتختی از جاکارتا گرفته خواهد شد و یک شهر جدید به‌عنوان پایتخت ساخته خواهد شد.

براساس این طرح، وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی از جزیره جاوا به بورنئو که یک جزیره خلوت‌تر است، منتقل خواهد شد. این جزیره به‌خاطر جنگل‌های انبوه و اورانگوتان‌های در معرض خطرش مشهور است.

جوکو گفت که پایتخت جدید در 40هزار هکتار زمین متعلق به دولت در استان کالیمانتان در نزدیکی شهر ساحلی بالیکاپان ساخته خواهد شد.

جوکو اعلام کرده است هزینه ساخت این پایتخت جدید 33میلیارد دلار خواهد بود که دولت تنها 19درصد آن را تامین خواهد کرد و بقیه از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد. او گفته است که یک دلیل انتقال پایتخت، بهبود شرایط در جاکارتا و جزیره جاواست. جاوا خانه بیش از 60درصد جمعیت اندونزی است و بیش از نیمی از فعالیت‌های اقتصادی اندونزی‌ در آن صورت می‌گیرد. کالیمانتان 4 برابر جاوا مساحت دارد.

جوکو که پیش از این فرماندار جاکارتا بود، امسال برای دومین‌بار به‌عنوان رئیس‌جمهور اندونزی انتخاب شد. او در شعارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود که زیرساخت‌های اندونزی را توسعه دهد.

او گفته است دلیل انتخاب کالیمانتان این است که برخلاف جزایری مانند جاوا، سولاوسی، ‌بالی و لامبوک در 20‌ماه گذشته شاهد فجایع طبیعی مانند سونامی، زمین‌لرزه‌های بزرگ و فوران آتشفشان نبوده است. او همچنین گفته است که این نقطه نزدیک مرکز جغرافیایی کشور است و همین حالا هم از برخی زیرساخت‌ها برخوردار است.

احداث یک پایتخت جدید نیازمند ساختن کاخ ریاست‌جمهوری، ساختمان وزارتخانه‌ها، مسکن کافی برای کارمندان دولت و همینطور بزرگراه‌ها و خیابان‌های بزرگ جدید است. پیش‌بینی شده است که کار ساخت‌وساز در سال2021 شروع شود. هدف این است که کار ساخت این شهر جدید در سال2024، یعنی سال آخر ریاست‌جمهوری جوکو به پایان برسد.

جاکارتا در قرن چهارم در شمال غرب جزیره جاوا ساخته شد و قرن‌ها پایتخت سلاطین و شاهان بود. بعد از مستعمره شدن اندونزی به‌دست هلندی‌ها، این شهر در سال 1600پایتخت هند شرقی هلند شد و در ادامه بندری بزرگ شد که همیشه گرفتار مالاریا بود. روی هم رفته، جاکارتا به همراه شهرهای بکاسی، تانگرانگ و بوگور، یک ابرشهر 30میلیون‌ نفری را تشکیل می‌دهد.
در ساحل شمالی، شهر در حال غرق شدن در دریاست و آب سالانه 25سانتی‌متر پیشروی می‌کند. دیوارهایی که برای جلوگیری از بالاآمدن آب تعبیه شده‌اند عملا کارآیی ندارند و انتظار این است که در دهه‌های آینده، بخش‌های وسیعی از شهر کاملا در دریای جاوا غرق شود.

در سال‌های اخیر برای مقابله با ترافیک فلج‌کننده جاکارتا، مترو توسعه داده شده و مقررات رفت‌وآمد ازجمله طرح تردد خودروها براساس پلاکشان (زوج و فرد) در بخش‌هایی از شهر وضع شده است. با این حال این اقدامات، اثربخش نبوده‌است.
علاوه بر ترافیک فلج‌کننده، آلودگی جاکارتا هم به‌شدت در حال بدتر شدن است و اخیرا این شهر حتی شرایط بدتری از پکن و دهلی‌نو را ثبت کرده است.

به گزارش گاردین، خبر انتقال پایتخت به کالیمانتان باعث نگرانی فعالان محیط‌زیست شده است. نه‌تنها جنگل‌های بارانی در این منطقه همین حالا هم در حال تخریب هستند که کالیمانتان یکی از معدود نقاط باقیمانده دنیاست که اورانگوتان‌ها به‌صورت طبیعی در آن زندگی می‌کنند. دولت در واکنش به این نگرانی‌ها اعلام کرده است که حفظ محیط‌زیست یکی از اولویت‌های اصلی در انتقال پایتخت است.

رئیس‌جمهور اندونزی همچنین وعده داده است که بعد از انتقال پایتخت، جاکارتا را به حال خود رها نخواهد کرد و به این شهر به‌عنوان پایتخت تجاری اندونزی رسیدگی خواهد شد.

جزیره بورنئو بین 3کشور بروئنی، اندونزی و مالزی تقسیم شده است و انتقال پایتخت اندونزی به این جزیره ‌به‌گفته مقامات مالزی، می‌تواند باعث رونق اقتصادی شرق این کشور شود.

کد خبر 453069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha