چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

ستاره حجتی - گرگان-خبرنگار: تا پایان برنامه ششم ۱۵۰۰ هکتار  کشت گلخانه‌ای برای استان هدف‌گذاری گرفته شده است و با افزایش روزافزون چالش آب، گلستان باید به سمت توسعه کشت گلخانه‌ای برود.

شهرک‌های کشاورزی

بر اساس مطالعات کارشناسی شهرهایی مانند آق‌قلا، بندرترکمن، گنبدکاووس، گمیشان و در مجموع شهرهای شمالی و شرقی استان از نظر آب و هوایی برای احداث گلخانه‌ بسیار مساعد هستند. از سال ۹۵، دولت از محل صندوق توسعه ملی برای احداث گلخانه به متقاضیان تسهیلات ۱۸ درصد و برای مناطق کمتربرخوردار ۱۴ درصد پرداخت می‌کرد. علاوه بر این تسهیلات، قرار شد استانداری گلستان نیز به صورت ویژه برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان همکاری کند تا جایی که به پیشنهاد جهاد کشاورزی قرار شد ۵ تا ۷ درصد کارمزد این تسهیلات را استانداری تقبل کند که با کلیات این پیشنهاد موافقت شد. با پیگیری این سیاست‌ها، در سال‌های ۹۶ و ۹۷ کشت گیاهان دارویی رو به فزونی گذاشت.

  • ایجاد زیرساخت‌های لازم

 این بار اما معاون فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در سفری به گلستان از تعدادی واحد گلخانه‌ای بهره‌برداری کرد که برای ۱۷۵ نفر اشتغال مستقیم و برای ۷۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کنند. این واحدها به تولید بذرهای هیبریدی، اصل و مادری، در بخش سبزی و صیفی می‌پردازد.

«سید رحمت‌الله پریچهر»، در مورد ضرورت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای می‌گوید: با توجه به شرایط آب و هوایی ایران، خشکسالی و مشکلات کمبود منابع آبی، برای تامین امنیت غذایی جمعیت کشور چاره‌ای جز تولید به روش گلخانه‌ای نداریم که در این حوزه، استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس شرایط ویژه‌ای برای توسعه شهرک‌های کشاورزی در حوزه‌های دامپروری، شیلات و کشت‌های گلخانه دارند.

او ادامه می‌دهد: شرکت شهرک‌های کشاورزی در راستای وظایف قانونی خود، آمادگی لازم برای ایجاد زیرساخت‌های این نوع شهرک‌ها را در استان گلستان و گنبدکاووس دارد. پریچهر معتقد است که ایجاد شهرک‌های کشاورزی و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور و استان گلستان همچنین زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و درآمد پایدار و نیز صادرات به کشورهای همسایه به‌ویژه کشور روسیه با ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت است. اما برخی کارشناسان بر این باورند که هزینه بالای احداث واحدهای گلخانه‌ای یکی از دلایل روند کند آنهاست.  

«میثم میغانی» کارشناس کشاورزی می‌گوید: برای احداث هر یک‌متر مربع گلخانه نیاز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان سرمایه است که شرایط را برای سرمایه‌گذاران سخت کرده است. از سوی دیگر مباحث مربوط به بازرگانی محصولات گلخانه‌ای نیز مطرح است که باید بازار مطمئن و پایداری برای این نوع محصولات ایجاد کرد. توسعه گلخانه‌ها نه فقط می‌تواند زمینه را برای تولید پایدار محصول در خارج از فصول فراهم کند بلکه می‌تواند به صادرات محصول نیز نگاهی جدی داشته باشد.

  • سهم گلستان از کشت گلخانه‌ای اندک است

میغانی ادامه می‌دهد: ۶۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد در حالی که گلخانه‌های استان کمتر از ۷ هکتار است. او ادامه می‌دهد: در حال حاضر سهم استان از تولیدات گلخانه‌ای به حدی اندک است که به چشم نمی‌آید. سال گذشته، با توجه به برنامه دولت برای توسعه گلخانه‌ها در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت شد که ۲ سال نخست، دوره تنفس آن است و افرادی که تسهیلات را دریافت می‌کنند، در این ۲ سال بازپرداخت نخواهند داشت. در حال حاضر احداث هر متر مربع فضای گلخانه‌ای به صورت استاندارد ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد که همین مسأله موجب شده همین سطح محدود گلخانه‌های موجود نیز دارای استانداردهای فائو نباشد.

  • دانش اندک بهره‌برداران

این کارشناس اضافه می‌کند: دانش اندک بهره‌برداران درباره کشت‌های گلخانه‌ای و همچنین سرمایه‌گذاری کلان، روند توسعه گلخانه‌ها را کند کرده است. نبود دانش عاملی است که امکان ایجاد ارتباطات گسترده‌تر با مراکزی مانند مرکز علم و فناوری استان را هم محدود می‌کند. برای حل این مسأله و ارتقای روابط علمی، باید دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی استان را به این سمت هدایت کرد، تا هم خودشان در این زمینه فعال شوند و هم بتوانند این دانش را به سایر کشاورزان انتقال دهند. با وجود مشکلات عنوان شده از سوی این کارشناس به نظر می‌رسد که شرکت شهرهای صنعتی کشور، با ورود به این زمینه در گلستان، بتواند بخش بزرگی از مشکلات زیرساختی و سرمایه‌گذاری را در این زمینه در استان بر طرف کند.

کد خبر 453035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha