همشهری آنلاین: نگاه جنسیتی به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران حاکی از برابری و حتی سبقت زنان از مردان دارد؛ این درحالیست که به گفته مشاور امور بانوان معاون علمی رئیس‌جمهوری، عدم تعادل بین تحصیلات و نقش‌آفرینی اجتماعی زنان مشهود است.

كلاس درس

به گزارش ایسنا، دکتر زینب حمیدزاده در مراسم افتتاح اولین مرکز نوآوری بانوان دانشگاه علم و صنعت ایران، با بیان اینکه در ۴۰ سال اخیر میزان دانش‌آموختگان زن نسبت به آغاز انقلاب اسلامی ۱۷ برابر شده است، اظهار کرد:‌ در مقابل ۸۰ درصد از این زنان در مقاطع کارشناسی و بالاتر هستند و میزان تحصیلکردگان زن با مرد برابر شده و حتی در برخی شهرهای کشور نسبت ۷۰ به ۳۰ را شاهد هستیم که اکثر فارغ‌التحصیلان را زنان تشکیل می‌دهند.

حمیدزاده با بیان اینکه اما وقتی اکوسیستم نوآوری و فناوری را بررسی می‌کنیم، تنها شاهد حضور ۲۵ درصدی بانوان در مشاغلی چون عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خواهیم بود، ‌ادامه داد: همچنین در میان شرکت‌های دانش‌بنیان تنها ۱۰ درصد آن‌ها را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که مدیرعامل آن‌ها زنان هستند. هر چند که این عدد از سال ۹۷ به ۱۲ درصد افزایش یافته است اما این میزان نسبت به میزان فارغ‌التحصیلان زن، قابل قبول نیست، هر چند که در دانشگاه‌ها مقاومتی برای حضور زنان در اکوسیستم نوآوری صورت نمی‌گیرد.

مشاور امور بانوان معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اشاره به مطالعات آسیب‌شناسی در خصوص حضور زنان در جامعه در ستاد اجرایی فرمان امام، یادآور شد: این مطالعات نشان داد که اکثریت زنان تحصیلکرده به دلیل توجه به هویت زنان در جامعه هویت اجتماعی خود را فراموش می‌کنند و لازم بود تا راهی پیدا کنیم که بانوان متخصص بتوانند در جامعه هویت اجتماعی خود را حفظ کنند. بر این اساس، مدلی برای حضور زنان در اکوسیستم نوآوری طراحی کردیم که این مدل در معاونت علمی با نام توان‌افزایی بانوان خلاق در سه محور در دستور کار قرار گرفت.

  • استقرار ۵۰ شرکت در مرکز نوآوری بانوان

بر طبق این گزارش، جبارعلی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در مراسم افتتاح مرکز نوآوری بانوان دانشگاه علم و صنعت، راه‌اندازی مراکز رشد را از اهداف دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم دانست و گفت: بر این اساس اقدام به راه‌اندازی اولین مرکز رشد کردیم که ۵۰ شرکت در آن مستقر شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، ایده راه‌اندازی مرکز نوآوری بانوان در دانشگاه علم و صنعت ایران با نگاه به توسعه فضای اشتغال و نقش‌آفرینی بانوان برای تحول در چرخه اقتصاد، متناسب با استعدادها و مهارت‌های‌شان شکل گرفته است. در این مرکز نوآوری، شتابدهنده به عنوان محلی برای پرورش ایده و تبدیل آن به یک کسب و کار پایدار پیش‌بینی شده است.

مراکز نوآوری با رسالت حمایت از ایده‌های نو، یکی از بسترها در جهت تسهیل و تشویق جوانان برای گشودن راه‌های جدید در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند. هدف مرکز نوآوری بانوان در دانشگاه علم و صنعت، ترویج سبک زندگی پویا و کارآفرینی در جامعه زنان تحصیلکرده عنوان شده است.

کد خبر 452983
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha