همشهری آنلاین: رییس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات گفت: مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌هایی که به مرحله دوم برسند نیمه اول اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد حسین موسی پور سه‌شنبه (7 اسفند) در نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: پس از بررسی و شمارش آرا و رسیدگی به شکایات نامزدهای انتخاباتی، مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار می‌شود و پیش بینی ما این است زمان این انتخابات نیمه اول اردیبهشت ماه باشد.

وی ادامه‌داد: تمام مقدمات طبق برنامه زمان بندی شده پیش‌می‌رود و فرم‌ها، تعرفه‌ها و مهرها و غیره تهیه و به حوزه‌های انتخابیه ارسال شده است.

رییس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات به‌ روند چهار مرحله‌ای تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اشاره کرد و ضمن مطلوب ارزیابی کردن آن ، گفت: شورای نگهبان زمینه حضور احزاب و داوطلبان مختلف با گرایش‌های سیاسی گوناگون را فراهم کرده است.

موسی پور یادآور شد: پیش بینی می‌کنیم رقابت خوبی را در روز ‪ ۲۴‬اسفند میان داوطلبان نمایندگی مجلس هشتم شاهد باشیم.

رییس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور گفت: در حال حاضر چهار هزار و ‪۵۰۰‬ نفر از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته‌اند که بر این مبنا در هر کرسی ‪ ۱۶‬داوطلب به رقابت می‌پردازند که احتمال افزایش این افراد از سوی شورای نگهبان وجود دارد.

وی افزود: ‪ ۱۴‬نفر از داوطلبان میاندوره‌ای مجلس خبرگان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند که این داوطلبان از ‪ ۹‬اسفندماه می‌توانند رقابت‌های خود را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها در ‪ ۲۳‬اسفندماه به پایان می‌رسد، گفت: رقابت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری با شرایطی که نامزدهای انتخاباتی مجلس هشتم دارند، متفاوت بوده و برخی محدودیت‌ها در این زمینه برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد.

موسی‌پور ادامه داد: آخرین مهلت تغییر حوزه‌های انتخابیه هشتم اسفندماه است که متقاضیان می‌توانند درخواست خود را به صورت مکتوب به وزارت کشور یا حوزه‌های انتخابیه که در آن ثبت نام کرده اند، اعلام کنند.

وی اظهار داشت: طی چهار روز هیات‌های اجرایی و نظارت حوزه‌های انتخابیه جدید وضعیت صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند و درصورت عدم تایید می‌توانند در حوزه‌ای که تایید صلاحیت شده اند، به فعالیت خود ادامه دهند.

او همچنین با اشاره به اصلاحیه ماده ‪ ۵۷‬و الحاق یک تبصره به قانون انتخابات مجلس، تاکید کرد: ابهاماتی در این‌باره برای برخی داوطلبان ایجاد شده که با تهیه و تدوین شیوه نامه تبلیغاتی این مشکل نیز از سوی وزارت کشور برطرف شده است.

معاون حقوقی وامورمجلس وزارت کشور ادامه داد: باتوجه به اصلاحیه قانون انتخابات مجلس چاپ و الصاق هرگونه عکس، بنر و پوستر به طور کلی خلاف است.

موسی پور افزود: تراکت ، بروشور، ارسال پیامک، پست‌الکترونیکی (ایمیل) و اصلاع رسانی از طریق وبلاگ در زمان تبلیغات ممنوعیتی ندارد.

وی با بیان اینکه ستادهای بازرسی در سراسر کشور فعالیت نامزدها را رصد می‌کنند و برای تمامی داوطلبان پرونده ویژه تشکیل می‌دهند، گفت: این سنجش، معیار خوبی برای اثبات پایبندی نمایندگان مجلس هشتم به قانون است.

او مهمترین ویژگی انتخابات مجلس هشتم را برگزاری آن به صورت رایانه‌ای دانست و افزود: این شیوه انتخابات گامی بلند در جهت تحقق دولت الکترونیک و نوین‌سازی شیوه اخذ رای و مشارکت سیاسی مردم است.

رییس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور گفت: طبق موافقت شورای نگهبان انتخابات مجلس هشتم به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود و فقط در حوزه‌هایی که تک نماینده هستند، انتخابات به صورت نیمه رایانه‌ای برگزار می‌شود.

موسی پور ادامه داد: در این راستا نیز به شش هزار نفر کاربری رایانه در این‌باره آموزش داده شده است و لوح‌های فشرده‌ای در این رابطه که به مراحل‌مختلف برگزاری انتخابات اشاره کرده به استان‌ها ارسال شده است.

وی همچنین گفت: انتخابات به صورت موازی و پشتیبان برگزار می‌شود که در این راستا برای راحتی مردم در شیوه رای‌گیری تغییراتی صورت نگرفته است.

این مقام مسوول با بیان اینکه ‪ ۴۷‬میلیون از ‪ ۵۰‬میلیون واجد شرایط کارت ملی خود را دریافت کرده اند، تصریح کرد: در شیوه رایانه‌ای ، شرکت کنندگان درانتخابات باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند که حدود ‪۹۷‬ درصد از واجدین رای کارت ملی خود را دریافت کرده‌اند.

موسی پور با بیان اینکه تمهیداتی نیز برای کسانی که تا روز انتخابات به دلایل مختلفی نتوانند کارت ملی دریافت کنند، درنظر گرفته شده است، تاکید کرد: پس از اخذ رای در جهت افزایش سرعت و دقت شمارش آرا به صورت رایانه‌ای شمارش می‌شود که با این وجود ملاک اصلی شمارش دستی آرا است.

وی افزود: نرم افزارهای آموزشی بطور کلی شبیه‌سازی روش سنتی است و به تیراژ ‪ ۲۱۰‬هزار نسخه جهت بهتر عمل کردن مسئولین و دست اندرکاران انتخابات تهیه شده است.

وی همچنین در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: داوطلبان مجلس خبرگان رهبری ‪ ۱۴‬روز و از ‪ ۹‬اسفندماه می‌توانند تبلیغات خود را آغاز کنند که در این زمینه چاپ و الصاق عکس طبق آیین نامه داخلی قانون مجلس خبرگان رهبری محدودیتی ندارد.

رییس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات با بیان اینکه برخی مدعی هستند رد صلاحیت‌های زیادی برای ورود به عرصه رقابت در مجلس صورت گرفته است ، گفت: این موضوع صحت ندارد و تایید یا رد داوطلبان از سوی هیات‌های اجرایی ملاک اصلی هیات‌های نظارت نیست.

موسی پور افزود: داوطلبانی که بتوانند یک چهارم از آرای صحیح را کسب کنند، می‌توانند به خانه ملت راه پیدا کنند.

وی همچنین تاکید کرد: مشارکت زنان نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشته که بزودی در این‌باره نیز آمار دقیقی دراختیار مردم قرار می‌گیرد.

موسی پور ادامه داد : داوطلبان می‌توانند چندین ستاد انتخاباتی در قالب خواهران و برادران داشته باشند که در این‌باره نیز محدودیتی وجود ندارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت کشور همچنین تصریح کرد: بازرسان، ناظران، مسئولان و دست اندرکاران انتخابات هیچ گرایش سیاسی ندارند، زیرا آنها باید امین و آگاه به قوانین باشند.

کد خبر 45291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز