همشهری آنلاین: رئیس جمهور آلمان در مراسم یادبود قربانیان جنایات نازی‌ها در شمال ایتالیا نسبت به تحرک دوباره نژادپرستان هشدار داد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر

به گزارش دویچه وله، فرانک والتر اشتاین‌مایر روز یک‌شنبه ۲۵ اوت در مراسم یادبود قربانیان جنایت‌های نازی‌های آلمان در شمال ایتالیا شرکت کرد و گفت کشتارهای نیروهای اس‌اس در این منطقه ضرورت مقاومت در برابر ناسیونالیسم افراطی و نژادپرستی را به همه یادآوری می‌کند. ۷۵ سال پیش منطقه فیویتسانو شاهد یک سلسله از بی‌رحمانه‌ترین قتل عام‌های نازی‌های آلمان بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری آلمان تاکید کرد که به خصوص در شرایط کنونی که "سم ناسیونالیسم" دوباره در حال نفوذ کردن در سرزمین‌های اروپایی است، باید دوباره درس‌های جنایات سال ۱۹۴۴ را به خاطر آورد.

پیشتر اشتاین‌مایر همراه با همتای ایتالیایی خود، سرجیو ماتارلا، تاج گلی در محل یادبود ۴۰۰ قربانی قتل‌عام‌های نازی‌ها در فیوتیسانو قرار داده بود.

رئیس جمهوری آلمان تاکید کرد که اروپائیان باید به احترام قربانیان و بازماندگان جنایات ناسیونال سوسیالیسم، برای آزادی و دموکراسی، برای حقوق بشر و انسانیت و برای اروپای متحد "و چه بسا امروز شدیدتر از قبل" مبارزه کنند.

اشتاین‌مایر در سخنرانی خود، به زبان ایتالیایی تصریح کرد که اروپای متحد در نهایت بر پایه چنین وعده‌هایی شکل گرفته: «نه به ناسیولیسم افسارگسیخته، نه به جنگی دوباره در قاره ما، نه به تکرار نژادپرستی و خشونت و آزار و تعقیب. »

او خاطر نشان کرد که سفر به فیویتسانو برای او به عنوان رئیس جمهور آلمان و یک شهروند آلمانی "راهی به غایت دشوار" است. اشتاین‌مایر افزود که او همچنین عمیقا سپاسگزار است که می‌توان این مسیر یادها و خاطره‌ها را با خواست آینده‌ای بهتر با هم طی کرد.

  • درخواست بخشش رئیس جمهوری آلمان

درخواست رئیس جمهوری آلمان برای بخشش با تشویق شدید حاضران در مراسم یادبود قربانیان در فیویتسانو روبرو شد.

در اوت ۱۹۴۴ سربازان یک واحد زرهی ارتش اس‌اس به تلافی چند عملیات پارتیزان‌های ایتالیایی علیه اشغالگران، طی روزهای متوالی به چند منطقه در فیویتسانو بیش از ۳۲۰ نفر را که اغلب کودک، زن و سالمند بودند قتل عام کردند.

نازی‌های آلمان در ماه‌های مه و سپتامبر همین سال نیز در چند منطقه دیگر فیویتسانو مرتکب جنایت جنگی شدند که در مجموع بیش از ۴۰۰ قربانی برجا گذاشت.

اشتاین‌مایر در سخنان خود با لحن تند و کم‌سابقه‌ای از این‌که در آلمان واکاوی جنایات فیویتسانو بسیار دیر صورت گرفته به شدت انتقاد کرد. او ابراز تاسف کرد که برای بسیاری از مسببان و عاملان این جنایات پاسخگویی در مقابل دستگاه قضائی امکان‌پذیر نشده است.

رئیس جمهوری آلمان در بازدید از شمال ایتالیا با دو بازمانده قتل‌عام‌های سال ۱۹۴۴ نیز ملاقات کرد؛ زنی ۸۰ ساله که در پنج سالگی مادر و پنج نفر از بستگانش توسط نیروهای اس‌اس به قتل رسیدند و زنی ۸۷ ساله که در جریان کشتار فیویتسانو، پدر و مادر بزرگ و چند نفر دیگر از نزدیکانش قربانی شدند.

کد خبر 452906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha