همشهری آنلاین: هزاران تن از معترضان در هنگ‌کنگ با وجود این که دولت هنگ‌کنگ حرکت متروها را متوقف کرده بود موفق شدند در تظاهرات جمعی شرکت کنند. پلیس با گاز اشک‌آور و ضربات باتوم تلاش کرد ده‌ها هزار تظاهرکننده را پراکنده کند.

اعتراضات در هنگ كنگ

به گزارش دویچه وله، هفته‌هاست که تظاهرات وسیع در سراسر هنگ‌کنگ ادامه دارد. روز شنبه دوم شهریور (۲۴ اوت) نیز معترضین درحالی به یکدیگر پیوستند که متروها بسته شده بودند تا جلوی حرکت مردم را بگیرند.

برای اولین بار پس از حدود ده روز تظاهرات اعتراضی جنبش دموکراسی در هنگ‌کنگ به خشونت کشیده شد. نیروهای امنیتی روز شنبه با پرتاب گاز اشک‌آور و ضربات باتوم با تظاهرکنندگان روبرو شدند و مخالفان نیز اشیای خیابانی را به سوی پلیس پرتاب می‌کردند.

به گزارش یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه، پلیس شماری را دستگیر کرده است و پیش از آن مانع از حرکت یک دسته چندین هزارنفری از تظاهرکنندگان شده و مسیر آنها را مسدود کرده بود.

از جمله خواسته‌های معترضان این است که دوربین‌های مدار بسته که در منطقه صنعتی کوان تونگ کار گذاشته شده‌اند، برچیده شوند. آنها می‌گویند این دوربین‌ها برای کنترل مردم و شناسایی مخالفان استفاده می‌شوند. در تظاهرات امروز نیز میان پلیس و تظاهرکنندگان درگیری رخ داد.

دادگاه نیز قانونی را وضع کرده است که تظاهرات در محوطه فرودگاه را ممنوع می‌کند. در روزهای آخر هفته گذشته هزاران نفر از معترضین در ترمینال‌های مختلف فرودگاه دست به تظاهرات زندند و عملا جریان کار در بخش‌هایی از آنجا را متوقف ساختند.

جنبش اعتراضی اخیر هنگ‌کنگ وارد دوازدهمین هفته خود شده است. این اعتراضات در رابطه با طرح استرداد افراد مظنون به چین به راه افتاد و پس از آن گسترش یافت. معترضان در هنگ‌کنگ هدف از تحصن در فرودگاه و همچنین تظاهرات گسترده خیابانی را دفاع از آزادی بیان و دموکراسی اعلام کرده‌اند.

شب قبل یعنی روز ۲۳ اوت نیز یک زنجیره انسانی متشکل از ۱۳۵ هزار نفر گرداگرد شهر تشکیل شد. این حرکت به تقلید از اعتراض حدود دو میلیون نفر از مردم سه کشور استونی، لیتوانی و لتونی به نام راه بالکان است که در سال ۱۹۸۹ علیه اتحاد جماهیر شوروی برپا شد.

دولت چین هم‌چنین از آمادگی برای گفت‌وگو با معترضان سخن می‌گوید. اما این ابراز آمادگی در شرایط صورت می‌گیرد که رویکرد خشن پلیس و نیروهای انتظامی برای مقابله با معترضان ظرف هفته‌های گذشته به هیچ رو کاهش نداشته است.

روز شنبه همچنین سیمون شنگ، کارمند کنسولگری بریتانیا در هنگ‌کنگ که توسط دولت چین ۱۵ روز در بازداشت نگهداشته شده بود آزاد شد. از قرار معلوم او برای انجام دیدارهای تجاری به شنژن، واقع در مرز هنگ‌کنگ سفر کرده بود. در پی این سفر به مدت چند روز هیچ اطلاعی از این کارمند کنسولگری بریتانیا در دست نبود.

به اعتقاد کارشناسان، ادامه تظاهرات و ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ می‌تواند از آهنگ رشد اقتصادی هنگ‌کنگ بکاهد. چین بر آن است تا شهر شنژن را تبدیل به مرکز مالی بین‌المللی کند. هدف از اجرای این سیاست جلب سرمایه‌گذاران خارجی به سرزمین چین است. دامنه تاثیرات این اقدام چین بر اهمیت هنگ‌کنگ و همچنین بر وضعیت اقتصادی ساکنان شنژن در شرایط کنونی ناروشن اعلام شده است.

کد خبر 452736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha