همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون میزان خسارت آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران حدود ۱۰۰ هکتار تخمین زده شد، البته هنوز بررسی‌ها تمام نشده و احتمال دارد این رقم تغییر کند.

خسارت آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران ۱۰۰ هکتار تخمین زده شد

به گزارش ایرنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی  با اشاره به این که آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران اطفاء شده است، گفت: بخشی از آتش‌سوزی در محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و بخشی نیز در محدوده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است که میزان دقیق خسارت در این مناطق در حال بررسی است.

وی گفتت: احتمال این که آتش‌سوزی عمدی باشد زیاد است که این موضوع نیز از سوی نهادهای مرتبط در حال بررسی است.

محبت خانی تاکید کرد: امسال تهدید برای وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع زیاد است چون بارندگی‌ها بسیار خوب و مناسب بوده و این مساله موجب رشد گیاهان شده است و اکنون که در فصل گرما و تابستان قرار داریم، گیاهان خشک شده‌اند و شرایط برای وقوع آتش‌سوزی فراهم است. از این رو نقش مردم و رعایت اصول ایمنی از سوی آن‌ها در کاهش وقوع آتش‌سوزی بسیار مهم است.

وی گفت: مردم با توجه به آموزش‌های انجام شده در غیر عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها می‌توانند به ما کمک کنند، همچنین در صورت مشاهده تخلف و عمدی بودن آتش می‌توانند مراتب را به سازمان حفاظت محیط زیست و یا نیروی انتظامی اطلاع دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست درباره همکاری نهادهای مختلف در روند اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران گفت: تاکنون مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان شرقی از همکاری نکردن دستگاهی گله نکرده است.

وی درباره توان تجهیزاتی اطفای حریق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال تجهیزات اطفای حریق را تقویت کرده‌ایم اما با توجه به شرایط پوشش گیاهی؛ به نظر می‌رسد کافی نیست بنابر این قطعا به کمک مردم نیاز داریم.

آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران واقع در استان آذربایجان شرقی از آخرین ساعات روز چهارشنبه ۳۰ مرداد آغاز شده بود که با تلاش فراوان خاموش شد.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در روند بازدید از منطقه آتش گرفته گفته بود که احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی وجود دارد و حتی چند نفر دستگیر شده‌اند اما بررسی‌ها در خصوص شناسایی عوامل حریق ادامه دارد.

وی گفته بود که از ابتدای امسال تاکنون، آذربایجان شرقی بیش‌ترین میزان حریق را در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در کشور داشته است، به غیر از آتش‌سوزی‌های اخیر، وسعت حریق در این استان به ۴۳۰ هکتار می‌رسد.

hارسباران یا قره‌داغ ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال استان آذربایجان شرقی است که از شمال کوه قوشا داغ، در جنوب اهر تا رود ارس گسترده‌ است. در سال ۱۹۷۶، یونسکو ۷۲٬۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد.

در پارک ملی ارسباران ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار مانند کل و بز، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، «وشق» (سیاه‌گوش) و پلنگ و ۲۲ گونه ماهی شناخته شده‌ است. از گونه‌های پرندگان بومی ارسباران می‌توان به قره خروس قفقازی، کبک، دراج و قرقاول و انواع پرندگان شکاری و تعداد بی‌شماری پرندگان آبزی و خشکی‌زی اشاره کرد.

ارسباران صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود، در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شده و چندی پیش نیز به پارک ملی ارسباران ارتقا یافت.

در این میان جنگل‌های بلوط و ممرز به همراه گونه‌هایی چون کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب و گلابی وحشی، تمشک و زغال‌ اخته معرف مناطق جنگلی متراکم با اقلیم مرطوب، حکایت از غنای جنگلی این منطقه دارد. میوه جنگلی قره‌قات نیز در جنگل‌های ارسباران به وفور یافت می‌شود. به دلیل شرایط خاص و ویژه اقلیمی و جغرافیایی، منطقه ارسباران از پوشش غنی و متنوع گیاهی و قارچی برخوردار است. از میان دو هزار و ۴۰۰ گونه شناسایی شده در آذربایجان، حدود هزار و ۴۰۰ گونه از مجموع آن‌ها در جنگل‌های ارسباران زیست می‌کنند.

کد خبر 452702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha