یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

دور نهم مذاکرات میان طالبان و آمریکا با هدف اعلام توافق بر سر خروج نیروهای آمریکایی در دوحه قطر در جریان است و پیش‌بینی می‌شود طی امروز و فردا این توافق به سرانجام برسد.

طالبان

در تازه‌ترین دور مذاکرات که از عصر روز پنجشنبه آغاز شده، زلمای خلیلزاد ریاست هیات آمریکایی را به عهده دارد اما از طرف طالبان، ریاست هیات مذاکره‌کننده به عهده شیرمحمد ستانکزی گذاشته شده است. این در حالی است که پیش از این، در اغلب نشست‌ها ملابرادر، فرد شماره ۲ طالبان، سرپرستی هیات نمایندگی طالبان را به عهده داشت.

برخی رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع طالبان نوشته‌اند که ملابرادر با زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی در مدت ۱۴ ماه موافقت کرده و این تصمیم بدون هماهنگی با رهبری طالبان یعنی ملاهبت‌الله اتخاذ شده است؛ موضوعی که باعث دلخوری ملاهبت‌الله شده است.

تعیین جدول زمانبدی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نخستین توافق میان دو طرف بوده است و پیش‌بنیی می‌شود در مرحله اول، ۵ هزار سرباز آمریکایی از مجموع ۱۴ هزار سرباز مستقر در افغانستان، خاک این کشور را ترک کنند.

تلویزیون طلوع افغانستان دیروز به نقل از عبدالسلام ضعیف؛ سفیر پیشین طالبان در پاکستان، خبر داد که چین، روسیه و پاکستان پذیرفته‌اند از طرف طالبان تضمین‌کننده تفاهمنامه صلح باشند. به گفته او قرار است یک هفته پس از اعلام توافق میان طالبان و آمریکا، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز آغاز شود.

کد خبر 452663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha