شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

مرجان فرهمند - خراسان رضوی- خبرنگار: «سیدخلیل‌الله کاظمی» معاون حوزه‌های حمل‌ونقل، ترافیک و فنی‌ و عمران شهر مشهد است که به‌تازگی عنوان خدمتش از سوی وزارت کشور مورد تأیید قرار گرفته است.

ترافیک اطراف حرم رضوی

حوزه‌هایی که وی مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است، از کلیدی‌ترین و حساس‌ترین حوزه‌های معاونت مدیریت شهری است. کاظمی که دی سال گذشته به ‌عنوان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد انتخاب شد، هم‌زمان سرپرستی معاونت فنی ‌ وعمران را هم به ‌دست گرفت تا این‌که چندی پیش ادغام این ۲ معاونت به تایید وزارت کشور رسید. ادغام این ۲ معاونت به دلیل اجرای طرح‌های عمرانی در حوزه حمل‌ونقلی بود تا کمترین زمان برای گرفتن تأیید و بوروکراسی صرف شود. از اسفند سال قبل تاکنون شهروندان مشهدی شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی فراوانی در گوشه و کنار شهر هستند.

البته ناگفته نماند که این پروژه‌ها نه‌فقط در روی زمین که حتی زیر زمین هم در جریان است. اتفاقاتی که برای بهره‌برداری از ادامه خطوط ۲ مترو مشهد تا کلنگ‌زنی و آغاز پروژه خطوط ۴ مترو افتاد نشان از این دست فعالیت‌هاست. همشهری به ‌خاطر اهمیت این حوزه معاونت شهری گفت‌وگویی با کاظمی انجام داده است.

  • بهره‌برداری از پروژه‌ها در زمانبندی مشخص

کاظمی در ابتدا با اشاره به زمانبندی پروژه‌های عمرانی در مشهد بیان می‌کند: خودمان را مقید می‌دانیم در چارچوب زمانی مطرح‌شده پروژه‌های عمرانی را به بهره‌برداری برسانیم، هرچند ممکن است شروع کار با یک‌سری مشکلات و نگرانی‌ها به ‌دلیل مسائل مالی، معارض‌ها و تملک‌ها همراه باشد. زمانی‌ که شهروندان احساس کنند در راستای توسعه شهرشان اقدام می‌شود، در پرداخت عوارض شهرشان اقدام می‌کنند، بنابراین به وعده اختتامیه پروژه‌هایمان مقید هستیم که آنها را به بهره‌برداری برسانیم. از پروژه‌های عمرانی مشهد که سال گذشته عملیات آنها آغاز شد، پروژه پارکینگ و پایانه اتوبوس غیرهمسطح آزادی واقع در ابتدای بزرگراه وکیل‌آباد است که به‌ گفته معاون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک مشهد کمی به تاخیر افتاده است.

کاظمی در این خصوص بیان می‌کند: یکی از مشکلات این پروژه درخصوص کابل‌های مخابراتی، فیبر نوری و لوله‌های آب و گاز بود که انتقال آنها نیاز به دریافت مجوز از وزارتخانه‌های مربوطه داشت و این موضوع باعث تاخیر ۷ ماهه در اجرای پروژه شد. وی می‌گوید: اکنون این معارضات برطرف شد و توانستیم با سرعت دادن به پروژه حدود ۴ ماه از این تاخیر را جبران کنیم. قرار بود این پروژه در تیر ۹۹ به بهره‌برداری برسد، اما در مهر یا نهایتا آبان ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

  • طرح ترافیک در هسته مرکزی مشهد

در این روزها مجاوران و زائرانی که برای زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می‌شوند، شاهد گره کور ترافیکی در هسته مرکزی مشهد و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر هستند. کاظمی با بیان این‌که روزانه ۳۰۰ دستگاه خودرو در مشهد پلاک‌گذاری می‌شوند، در خصوص جزئیات طرح ترافیک هسته مرکزی و بافت پیرامونی حرم مطهر عنوان می‌کند: در طرح رفع ترافیک از این هسته مرکزی ۳ موضوع را بررسی کردیم؛ ابتدا ایجاد پارکینگ در مبادی منتهی به حرم مطهر، سپس تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی و در انتها ایجاد محدودیت ترافیکی برای خودروهای شخصی مورد توجه قرار گرفته است.

کاظمی با بیان این‌که در حال حاضر ۲۵ الی ۳۰ درصد ترددها از مبادی حرم مطهر عبوری است، می‌افزاید: اگر این ترددها محدود و از مسیرهای دیگری انجام شود، شاهد کاهش ترافیک در هسته مرکزی خواهیم بود. البته قبل از محدودیت ترافیکی باید اقداماتی از قبیل احداث پارکینگ و تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی در این محدوده انجام شود.

وی تصریح می‌کند: در طرح ترافیک هسته مرکزی شهر احداث پارکینگ در میدان شهدا، بسیج، شهید گمنام و نواب صفوی پیش‌بینی شده است. هر چند که باید در کنار استفاده از پارکینگ فرهنگ استفاده و محدودیت ترافیکی نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا اکنون پارکینگ آرمان با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ خودرو در میدان ۱۷ شهریور وجود دارد. با این وجود به ‌دلیل نبود محدودیت تردد خودرو شخصی بیشتر ظرفیت آن همیشه خالی است.

کاظمی با بیان این‌که تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی در هسته مرکزی شهر از جمله قطار شهری، اتوبوس و تاکسی مدنظر قرار گرفته شده است، اظهار می‌کند: در مجموع احداث پارکینگ، تقویت حمل‌ونقل عمومی و ایجاد محدودیت تردد خودروها ۳ ضلع مثلث ترافیکی طرح ترافیک هسته مرکزی شهر هستند که ۲ هفته دیگر برای رفع نقص با حضور استاندار و سایر دستگاه‌های مرتبط بررسی خواهند شد.

  • تامین اتوبوس با مصوبه وزارت کشور

حدود یک هفته قبل مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد از کاهش تولید اتوبوس در کشور اظهار تاسف و نگرانی کرد. کاظمی نیز با اشاره به اهمیت این موضوع بیان می‌کند: برای تأمین اتوبوس می‌توان از مصوبه وزارت کشور استفاده کرد. وزارت کشور این مصوبه را دارد تا برای واردات هر دستگاه اتوبوس‌ گازی، ۱۴۲ هزار دلار تأمین اعتبار کند. ۱۰ درصد دیگر این هزینه را نیز شهرداری پرداخت می‌کند. به همین دلیل لایحه‌ای را برای استفاده از این ظرفیت به شورا ارائه دادیم تا برای واردات اقدام کنیم. او همچنین با اشاره به بازسازی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس اضافه می‌کند: فراخوان نوسازی تاکسی‌های فرسوده منتشر شده و امسال قرار است ۲ هزار دستگاه نوسازی شوند که این موضوع برای شهرداری ۱۰میلیارد تومان هزینه دارد.

  • کمربند جنوبی در پرده‌ای از ابهام

از جمله مسائلی که در این گفت‌وگو به ‌صورت شفاف و روشن به آن پرداخته نشد، بحث کمربند ۷۵ متری جنوبی است که بنا به‌ گفته کاظمی، دغدغه‌های محیط‌زیستی بحق و قابل قبول است و باید این دغدغه‌ها را برطرف کنیم. وی خاطرنشان می‌کند: دغدغه‌هایی در این‌باره مطرح شده است و بحق هستند. به‌طور مثال بولوار وکیل‌آباد در گذشته از شریان‌های اصلی تردد بوده اما به دلیل ساخت‌وسازهای متعدد در اطراف آن، نقش خود را از دست داده و به مسیری مانند خیابان احمدآباد تبدیل شده است. با این حال مدیریت‌ شهری تمام تلاشش را می‌کند تا این اتفاق برای کمربند جنوبی نیفتد که یکی از راه‌حل‌ها، اجرای فضای سبز تا عمق زیاد است. اکنون در حال بررسی سازوکارها هستیم.

  • ضعف قانونی در تغییر کاربری ساختمان پزشکان

یکی از عمده مشکلات ترافیکی در کلان‌شهرها و به‌خصوص مشهد، تردد و ترافیک در پیرامون ساختمان پزشکان است. ساختمان‌هایی که بنا به گفته معاون حمل‌ونقل، ترافیک و فنی‌وعمران تغییر کاربری می‌دهند و از سیستم مسکونی به تجاری تبدیل می‌شوند. کاظمی در این‌باره توضیح می‌دهد: متاسفانه طبق قانون پزشکان می‌توانند در کاربری‌های مسکونی هم اقدام به تاسیس مطب کنند. ما این موضوع را پیگیری کردیم تا بلکه از گسترش و تمرکز مطب‌های پزشکان در مناطق پرتردد مثل احمدآباد و یا خیابان شهید چمران پیشگیری کنیم، اما متاسفانه به دلیل خلأهای قانونی پیگیری‌های ما به جایی نرسید.

وی خاطرنشان می‌کند: در این خصوص باید دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی فکری برای حل این معضل و در این زمینه محدودیت‌هایی را ایجاد کنند. در نظر داریم پارکینگی با ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ خودرو را در خیابان پرستار یک اجرا کنیم که به عنوان مسکنی برای این مشکل است.
کاظمی در مورد علت ادغام ۲ معاونت عمران و حمل‌ونقل و ترافیک تصریح می‌کند: حجم کار زیاد شده است، اما اعتقاد داریم که ۸۰ درصد فعالیت‌های حوزه فنی و عمران از حوزه حمل‌ونقل دریافت می‌شود و ادغام این ۲ معاونت به دلیل ارتباط این ۲ بخش آثار خوبی خواهد داشت و باعث پیشگیری از دوباره‌کاری می‌شود.

  • کمبود ۶۰ واگن در خط یک قطار شهری مشهد

پرنیان علی‌بخشی - خراسان رضوی- خبرنگار:

به‌ گفته معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد قرار بود ایستگاه‌های کوهسنگی و الندشت در خطوط ۲ مترو به‌صورت TDO اجرا و همراه با ایستگاه، مراکز تجاری نیز تعریف شوند. اکنون برای احداث مراکز تجاری در ایستگاه‌های مترو با توجه به وضعیت اقتصادی و نگرانی از این‌که این مجموعه‌ها با موفقیت به نتیجه نرسند، تصمیم گرفته شد ایستگاه‌ها از TOD جدا شوند. به همین دلیل ساخت ایستگاه‌ها با تأخیر انجام شده و ایستگاه کوهسنگی تا پایان مهر و بعد از آن ایستگاه الندشت به بهره‌برداری می‌رسد. کاظمی با تشریح وضعیت هر یک از خطوط مترو بیان می‌کند: بهره‌برداری از ایستگاه‌های الندشت و کوهسنگی در مسیر خط ۲ به دلیل تغییراتی در نقشه ایستگاه‌ها، با کمی تأخیر انجام شد و احتمالا تا پایان پاییز امسال به بهره‌برداری برسند.

خط ۳ قطار شهری مشهد، دومین مسیر بلند مترویی کشور با طول ۲۸/۵ کیلومتر است. کاظمی درباره خط ۳ قطار شهری عنوان می‌کند: دستگاه حفار خط ۳ از میدان فردوسی شروع می‌شود و بعد از گذر از باب‌الجواد و میدان بسیج (که به‌سختی از زیر خط یک عبور کرد) اکنون نزدیک به پایانه مسافربری است. از سوی دیگر این دستگاه TBM از میدان جانباز و آموزگار گذر کرده و به امامت ۴۹ رسیده است. وی با اعلام این خبر که قرار است در آبان، هم در امامت ۴۹ و هم در پایانه مسافربری دمونتاژ TBM انجام شود، می‌افزاید: باید عملیات خاک‌برداری از این نقاط انجام شود و دوباره دستگاه‌های TBM مونتاژ شوند؛ سپس از یک‌سو به سمت انتهای الهیه و از سوی دیگر به سمت شهرک ابوذر حرکت کنند. به گفته او ۵/۲ کیلومتر از مسیر خط ۳ قطار شهری در اولویت اجرا تا سال ۱۴۰۰ قرار دارد.

این مسیر که از میدان شهدا تا پایانه مسافربری را دربر می‌گیرد، قرار است مسافران و زائران را از تمام نقاط قابل دسترس به حرم مطهر رضوی برساند. لایحه‌ای به شورا ارسال شده تا برای برآورد قیمت و ساخت ایستگاه‌های این مسیر پنج‌کیلومتری، مجوز داده شود. معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان این‌که سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان برای خط ۳ اوراق مشارکت منتشر شد و امسال نیز قرار است ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر اوراق منتشر شود، می‌گوید: ۷ ماه زمان نیاز است تا شفت خط ۴ قطار شهری ایجاد شود و TBM برای حفاری آغاز به کار کند. خط ۴ قطار شهری مشهد از خواجه‌ربیع شروع شده و بعد از گذر از میدان شهدا و حرم مطهر رضوی به شهرک شهید رجایی می‌رسد.

همین چند وقت پیش کلنگ این پروژه با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، به زمین خورد. وی اضافه می‌کند: برای حفاری ۱۶/۵ کیلومتر از خط ۴ به همراه سازه ۲۲ ایستگاه با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) قراردادی ۱۰۹۰ میلیارد تومانی بسته شده است. اکنون فقط برای ساخت شفت ۱۲میلیارد تومان نیاز است که از بودجه شهرداری استفاده می‌کنیم و هنوز برای انتشار اوراق تصمیمی گرفته نشده است.

پیش از این هم بارها بیان شده بود که خط یک قطار شهری مشهد برای خدمت‌رسانی ۶۰ واگن کم دارد و به دلیل تفاوت‌های موجود، نمی‌توان از تولیدات داخلی برای این خط استفاده کرد. کاظمی این را هم اضافه می‌کند که برای تأمین واگن‌های خط ۲ مشکلی وجود ندارد و می‌توان واگن‌ها را از خط ۲ به خط ۳ انتقال داد. وی درباره تأمین واگن‌های خطوط این خبر را هم داد که مجوز واردات واگن LRE برای خط یک صادر شده و فقط نیاز است تا این موضوع در شورای شهر مشهد به تصویب برسد.

کد خبر 452636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha