مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: شهر ایلام طی سال‌های اخیر مملو از مراکز عرضه فست‌فود شده؛ موضوعی که احتمال خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را در آن بالا برده است.

فست‌فود

گرایش ذائقه مردم ایلام به فست‌فود باعث افزایش مغازه‌های فست‌فودی در این شهر شده و همین موضوع نگرانی کارشناسان بهداشت و درمان استان را برانگیخته است. در گذشته بیشتر فست‌فودی‌ها فقط فلافل می‌فروختند؛ غذایی که تهدیدی برای سلامت محسوب نمی‌شد. اما بیشتر آن فلافی‌ها امروز همبرگر، پیتزا، سوسیس و کالباس را نیز به لیست غذاهای خود اضافه کرده‌اند. تمایل زیاد ایلامی‌ها به فست‌فود، این شهر را به شهر رستوران‌ها و فست‌فودها تبدیل کرده است. مجوزها پی ‌در پی صادر می‌شوند و حالا دیگر در کوچه‌ها هم مرکز تهیه فست‌فود دایر می‌شود. مردم در کنار فست‌فود معمولا نوشابه هم مصرف می‌کنند که این مساله نیز موجب نگرانی کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت شده است.

مردم ایلام برای خرید بعضی از فست‌فودها در بعضی از مراکز خاص صف می‌کشند. آنها ساعت‌ها منتظر میز خالی می‌مانند تا غذاهایی را بخورند که سلامتشان را نشانه گرفته است. مردم ایلام همیشه به خوردن غذاهای محلی معروف بوده‌اند و در خانواده‌های عشایر استان از نان، دوغ، شیر، ماست و کره و حتی روغن محلی استفاده می‌شده، اما گرایش به فست‌فودها چند سالی است که رنگ و بوی سفره آنها را تا حدی تغییر داده است.

ایلام دارای غذاهای محلی با استفاده از مواد اولیه بومی است، ولی گذشت زمان و تغییر روش زندگی باعث شده است امروز نه‌تنها نامی از این غذاهای محلی اصیل استان باقی نماند، بلکه جای خود را به غذاهای بیماری‌زا هم بدهد. طبق آخرین آمارها، ۲۳۰ مرکز عرضه فست‌فود در شهر ایلام وجود دارد و این عدد برای شهری با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر نگران‌کننده است.

  • مردم چه نظری دارند

یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: فست‌فود غذایی ارزان، آماده و در دسترس است. الان بیشتر ذائقه‌ها به سمت پیتزا رفته و با نگاهی به پیتزافروشی‌ها در شهر ایلام می‌توان به راحتی این موضوع را تایید کرد. «رزیتا احمدی» ادامه می‌دهد: به خطرات افزایش ابتلا به بیماری در صورت افزایش مصرف فست‌فودها آگاهی داریم، ولی باز هم متاسفانه هر چند وقت یک بار به عنوان یک وعده غذایی فست‌فود مصرف می‌کنیم.

  • به ازای هر ۷۷۰ نفر یک فست‌فود

یک کارشناس مسائل بهداشتی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: طبق بررسی‌های انجام شده، به ازای هر ۷۷۰ نفر یک فست‌فود در شهر ایلام وجود دارد که نشان‌دهنده تغییر ذائقه مردم است. «قاسم رضایی» می‌افزاید: : افزایش تعداد مشتری‌های فست‌فودی‌ها باعث ایجاد مغازه‌های لاکچری برای فروش این نوع غذا در شهر ایلام شده است، اما باید بدانیم که این مساله خطر ابتلای مردم را به بیماری‌های مختلف افزایش می‌دهد.

  • فشار خون و چاقی در انتظار ایلامی‌ها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: رشد روزافزون تعداد فست‌فودی‌ها در شهر ایلام از استقبال مردم به غذاهای آماده حکایت دارد. «راضی ناصری‌فر» بیان می‌کند: این در حالی است که فست‌فودها سرطان‌زا هستند و همچنین عاملی مهم در بالا رفتن فشارخون و چاقی افراد محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که فست‌فودها به ظاهر شیک و خوشمزه هستند اما باطنی بیماری‌زا دارند، ادامه می‌دهد: اگر در هفته چند وعده غذایی را به این غذاها اختصاص داده‌ایم، باید به سلامت بدن خود شک کنیم. ناصری‌فر اضافه می‌کند: غذاهای فراوری‌شده مثل همبرگر و پیتزا دارای تراکم انرژی بالا هستند و شما به مصرف مقدار بیشتری از آنها برای دریافت مواد مغذی لازم نیاز دارید.

  • فست‌فود؛ بلای جان ایلامی‌ها

ناصری‌فر اظهار می‌کند: آمار مرگ ‌و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در استان افزایش یافته که یکی از دلایل آن تغییر سبک تغذیه مردم و مصرف بی‌رویه فست‌فود است. وی می‌گوید: محققان دریافته‌اند در مناطق دارای مراکز فست‌فود بیشتر، موارد حمله قلبی بیشتری گزارش می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به این‌که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، می‌افزاید: فست‌فود بلایی است که به جان سلامت استان ایلام افتاده است. وی با بیان این‌که برای کاهش مصرف فست‌فود در استان به فرهنگ‌سازی نیاز است، ادامه می‌دهد: نمی‌توان مصرف فست‌فود را برای خانواده‌ها ممنوع کرد، اما با فرهنگ سازی می‌توان میزان مصرف آن را محدود کرد و کاهش داد.

بازار فست‌فود یا غذاهای فوری طی ۲ دهه اخیر به سرعت توسعه یافته و در ایران نیز با رشد روزافزونی مواجه شده‌ است به طوری که ارزش بازار داخلی آن حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. طبق آخرین بررسی‌های انجام شده توسط محققان پزشکی، فست‌فودها علت بروز ۷۰ درصد بیماری‌های غیرواگیر هستند.

کد خبر 452625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha