همشهری آنلاین: معاون پرستاری وزارت بهداشت، از اجرای سراسری پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل خبر داد.

پرستاري

به گزارش ایرنا، مریم حضرتی روز شنبه در یک نشست خبری که در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار ایرنا توضیح داد: پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل به صورت آزمایشی سال گذشته در شورای عالی بیمه برای ۵ بیماری انجام شد و اجرای این برنامه به زودی ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی و بیمارانی که در آی سی یو هستند و به مراقبت نیاز دارند تحت پوشش بیمه برای دریافت خدمات مراقبت در منزل هستند.

حضرتی با بیان اینکه ۸۱۶ مرکز مراقبت در منزل راه اندازی شده است و ۵۹۱ مرکز مجوز دریافت کرده اند، اظهار داشت: این مراکز به دنبال اخذ پروانه هستند تا به مردم خدمات مراقبت در منزل را ارائه کنند.

وی اظهار داشت: برای تعدادی از بیماران که در منزل و بیمارستان‌ها امکان مراقبت از آنها وجود ندارد، مراکزی درنظرگرفته شده که در دنیا به عنوان مراکز طولانی مدت نگهداری معروف است و آیین نامه آن نوشته شده که در کمیته تنظیم مقررات در حال تدوین است.

حضرتی ادامه داد: تدوین برنامه عملیاتی کارگروه آموزش، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیز در معاونت پرستاری مورد نظر بوده زیرا بیماری‌های غیرواگیر یکی از معضلات جامعه امروز است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اضافه کرد: در ماده ۷۴ بند ۳ برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت مکلف به جامعه نگر شدن نظام سلامت شده و همچنین جامعه پرستاری به ارائه خدمت در جامعه و مراقبت در منزل مکلف بوده است، بر این اساس باید به سمت پیشرفت و توسعه پرستاری در جامعه و توسعه مراکز مراقبت در منزل حرکت کنیم.

حضرتی توضیح داد: دلیل اینکه پرستاری در جامعه مطرح می‌شود به علت رشد جمعیت سالمندی در کشور است، در سال ۲۰۵۰ برای اولین بار جمعیت سالمندان در ایران بیش از جمعیت کودکان زیر ۵ سال خواهد بود و این به معنی جهانی شدن سالمندی است، هزینه‌های درمان و بیماری‌های غیرواگیر نیز افزایش یافته و همه این عوامل باعث شده جوامع مختلف به سمت ارائه مراقبت‌های درمانی در جامعه حرکت کنند.

به گفته وی، در معاونت پرستاری وزارت بهداشت، ابلاغ تعرفه‌های مراکز مشاوره و مراقبت در منزل در سال ۱۳۹۶ انجام شد و در سال ۱۳۹۷ نیز ۱۰ درصد افزایش تعرفه در این زمینه اتفاق افتاد. ابلاغ تدوین فرم‌های نظارت بر مراکز مراقبت در منزل و تشکیل اتحادیه مراکز مشاوره و مراقبت در منزل نیز انجام شده که این اتحادیه می‌تواند در نظارت بر مراکز مراقبت در منزل اقدام مهمی انجام دهد.

وی تصریح کرد: توانمندسازی پرستاران یکی از مهمترین برنامه‌های معاونت پرستاری بوده و در این زمینه ۱۸ برنامه کوتاه مدت حرفه‌ای در یک سال اخیر تدوین و بیش از ۵۰ درصد آنها مصوب شده است.

حضرتی، تدوین شیوه نامه ساختار آموزش سلامت به بیمار، مددجو و خانواده را یکی دیگر از برنامه‌هایی دانست که در معاونت پرستاری در حال انجام است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: آموزش پرستاری در بحران یکی دیگر از کارهایی بود که در معاونت پرستاری انجام شد؛ در این زمینه ۱۰۰ پرستار را در مناطق آمایشی برای این موضوع انتخاب شدند که در سه پودمان آموزش دادیم و آخرین دوره آموزشی این پرستاران در خرداد ماه امسال برگزار شد. در حال حاضر ۱۰۰ پرستار برای مدیریت بحران داریم که دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده اند.

حضرتی همچنین  از کمک پرستاران در حادثه سیل امسال تقدیر کرد و آن را بسیار قابل توجه دانست.

وی با اشاره به سامانه ثبت اطلاعات پرستاران که در سال گذشته راه اندازی شد، افزود: اطلاعات کافی در زمینه پرستاران بیکار و افرادی که در بخش خصوصی و خیریه‌ها کار می‌کنند، وجود نداشت؛ این سامانه تدوین و پرستاران در آن ثبت نام کردند و در واقع  این سامانه پیش درآمد سامانه‌ای است که برای صلاحیت حرفه‌ای راه اندازی خواهد شد.

حضرتی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری در کشور شدید است و این مشکل یک معضل جهانی محسوب می‌شود، ادامه داد: جهان در حال سالمند شدن است و کشورهای آلمان، کانادا و استرالیا نیز با کمبود شدید نیرو مواجه هستند، در حال حاضر میانگین پرستار به تخت در کشور ۰.۹ است که ایده آل آن ۱.۸ است. انتظار داریم تا سال ۱۴۰۴ به این استاندارد برسیم؛ در حال حاضر با توجه به مطرح شدن پرستاری در جامعه، معیار پرستار به تخت در کشور ما خیلی معیار مناسبی نیست.

وی افزود: سالانه حدود ۱۱ هزار پرستار فارغ التحصیل می‌شوند و حدود ۲۰۰ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد، اما با این وجود کمبود نیرو داریم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: جذب تعداد ۹ هزار نیرو برای وزارت بهداشت قطعی شده که حدود ۷۵ درصد به پرستاری اختصاص داده می‌شود و معاونت توسعه اعلام کرده که به دنبال جذب ۹ هزار نیروی دیگر هم هستند که امیدواریم تا مهر ماه آزمون جذب این افراد برگزار شود.

حضرتی با اشاره به اینکه خشونت علیه پرستاران بحث جدیدی نیست و همواره وجود داشته است، تاکید کرد: این اتفاق درباره پزشکان و پرستاران و سایر کادر درمان بروز می‌کند، خط اول مواجهه با بیماران، پرستاران هستند و این آمار در پرستاران بالاتر است. اگر آمارهای دنیا را نگاه کنید، در همه دنیا این خشونت وجود دارد، اما میزان و شدت آن متفاوت است.

به گفته وی، در حال حاضر قوانین و مقرراتی وجود دارد تا این مشکل را کنترل کند، اما مهم این است که بستر آرامش بخش برای بیماران و همراهان آنها فراهم کنیم تا کمتر این اتفاق بیفتد.

حضرتی در مورد طرح تربیت پرستاران بیمارستانی افزود: حدود ۴ سال پیش طرح تربیت پرستاران بیمارستانی مطرح شده بود که بورد پرستاری و معاونت پرستاری آن زمان دلایلی مطرح کردند که بیمارستان‌ها شرایط آموزش برای تربیت پرستار ندارند، این طرح با دلایل و منطق گروه‌های مختلف لغو شد و دیگر مطرح نیست.

وی با اشاره به اینکه نظام پرداخت پرستاران باید تغییر کند تا پرداخت‌ها عادلانه‌تر باشد، خاطرنشان کرد: این نظام پرداخت عملا مبتنی بر درآمد است؛ یعنی بیمارستان‌هایی که درآمد بیشتری دارند، پرداخت بیشتری انجام می‌دهند و اعتقاد داریم که این نظام پرداخت باید تغییر کند، معاونت درمان، معاونت پرستاری و وزیر بهداشت به این اعتقاد دارند که نظام پرداخت باید تغییر کند.

حضرتی همچنین از ثبت الکترونیکی گزارش نویسی پرستاران خبر داد و گفت: عملیات ثبت الکترونیکی گزارش نویسی پرستاران در حال انجام است و باعت جلوگیری از اتلاف وقت پرستاران و ارایه خدمات کیفی تر به بیماران می‌شود.

وی تصریح کرد: این کار از کمبود نیرو، خستگی و فرسایش پرستار نیز می‌کاهد.

کد خبر 452611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha