حمیدرضابوجاریان ـ خبرنگار: «همشهری محله» در شماره ۷۳۴ خود در گزارشی با عنوان «یک ملک عمومی با چند مدعی» به موضوع ساختمان درمانگاه تعاونی تاکسیرانی پرداخت که ۷ سال است با این ادعا که وزارت بهداشت با فعالیت این مرکز درمانی مخالف بوده و درمانگاه هم ضررده بوده است، تعطیل شد.

تاکسیرانی

بسته شدن درمانگاه، پای معتادان را به درمانگاه باز کرد و با حضور این افراد، ساختمان برای چندین بار طعمه حریق شد. اعتراض اهالی به وضعیت ایجاد شده در این ساختمان و ناایمن شدن ملک، در رفت و آمدهای چندباره اهالی به تاکسیرانی و تعاونی آن بی‌نتیجه بود. در بررسی‌های بعدی، خبرنگار همشهری محله از تلاش برای تغییر کاربری ملک از درمانی به مسکونی، مطلع شد. بنای ناایمن با وعده ایمن‌سازی و مسدود کردن راه‌های ورود معتادان به داخل ملک از سوی شهرداری ناحیه و تعاونی تاکسیرانی تنها در حد یک «مانور» انجام شد، اما هنوز سایه خطر ملک بالای سر اهالی و همسایه‌ها باقی است.

آن‌هایی که از قدیمی‌های محله سهروردی، کوچه شهید وزوایی و خیابان ملک در منطقه ۷ هستند از درمانگاه تاکسیرانی خاطرات خوبی دارند. همین درمانگاه، جان برخی‌ها را سر بزنگاه نجات داده بود. یکی از همسایه‌های قدیمی درمانگاه می‌گوید: «بیشتر از ۲۰ سال بود که کادر درمانی درمانگاه به مرکز درمانی می‌آمدند و تقریباً همه ما آنها را می‌شناختیم و رزومه اهالی دست دکترها و پرستارها بود و می‌دانستند هرکدام از مراجعان محله چه دردی دارند که درمانش کنند.» آن‌گونه که «سعیدخدابخشی» می‌گوید، کادر درمانی مثل بچه‌محله آنها شده بودند: «یادش بخیر! رئیس درمانگاه، پزشک با شخصیت و معتبری بود که هر بار با اهالی روبه‌رو می‌شد، احترامشان می‌کرد. یادم می‌آید در سال‌های آخر فعالیت درمانگاه، بارها از اینکه هر بار بخشی از تجهیزات را از درمانگاه می‌برند و کیفیت درمانی را کاهش می‌دهند، ناراحت بود. آنقدر این رویه ادامه پیدا کرد که بالاخره درمانگاه را تعطیل کردند. دکتر هم چند سال پیش فوت کرد و همه خاطرات خوبمان را از درمانگاه با خود برد.»

  • پنج میلیارد داده‌ایم  تا مجتمع مسکونی بسازیم!
    با اینکه اهالی از خدمات درمانی ارائه شده از سوی درمانگاه ابراز رضایت می‌کنند، فردی که خود را نماینده خریدار بخشی از بنای درمانگاه معرفی می‌کند، می‌گوید: «مردم ساکن محله از فعالیت درمانگاه ناراضی بودند. فعالیت درمانگاه در بافت مسکونی به ضرر همه همسایه‌ها بود. کلی دوندگی کردیم تا جواز ساخت از درمانگاه را به مسکونی تغییر بدهیم.» این فرد که خود را «سلیمی» معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: «گزارش کارشناسی هم تهیه کرده و به کمیسیون ماده ۵ داده‌ایم و منتظریم جلسه کمیسیون برگزار شود تا مجوز ساخت مسکونی به جای درمانگاه صادر شود.» او در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قرار است کاربری زمین یک طبقه درمانگاه و چند طبقه مسکونی باشد، می‌گوید: «برای اینکه جواز ملک از درمانگاه به مسکونی تغییر کند، ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم. اگر قرار بود دوباره جواز درمانگاه صادر شود دلیلی نداشت که بخواهیم ۲سال، مبلغ ۵ میلیارد تومان پول سازنده را معطل کنیم تا دوباره جواز درمانگاه صادر شود.»
    سلیمی می‌گوید به‌زودی کار تخریب بنا و ساخت مجتمع مسکونی آغاز می‌شود: «نامه مربوط به درمانگاه و ضرورت تخریب آن به سازمان نظام پزشکی فرستاده شده است. رئیس سازمان نظام پزشکی در سفر است و با بازگشت این مسئول، موافقت‌نامه تخریب، دریافت و به کمیسیون ماده ۵ می‌رود تا پرونده برای تخریب بنا تکمیل و مجوزهای لازم صادر شود. بلادرنگ پس از صدور مجوز، بنا تخریب می‌شود و بنای زیبای مسکونی جای درمانگاه را می‌گیرد.» او حرفش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «خریدار، یک دانگ از تعاونی را خریده و با ۳ دانگ دیگر مشارکت در ساخت دارد، ۲ دانگ هم در اختیار تعاونی تاکسیرانی است.»
  • ۴ دانگ ملک را فروخته‌ایم، نه یک دانگ!

برای شنیدن نظر رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تاکسیرانی تهران درباره این موضوع که درمانگاه و زمین آن در سامانه‌های شهرداری به این تعاونی تعلق دارد، با «کاظمی» رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تاکسیرانی تهران تماس گرفتیم. او این گفته را که «یک دانگ از ملکیت درمانگاه فروخته شده است.» رد می‌کند و می‌گوید: «یک سال پیش مبلغ ۵ میلیارد تومان برای خرید ۴ دانگ، نه یک دانگ، به تعاونی پرداخت شده است. تعاونی تاکسیرانی اکنون تنها ۲ دانگ از این ملک را در اختیار دارد.» رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تاکسیرانی در پاسخ به این سؤال که چرا در سامانه‌های شهرداری این موضوع ثبت نشده است، می‌گوید: «معامله داخلی بوده و اسناد برای ثبت در سامانه به شهرداری ارائه نشده است. به‌زودی اسناد مربوطه برای درج در سامانه شهرسازی به شهرداری ارسال می‌شود.» او ناامن بودن بنا را به دلیل متروکه کردن آن تأیید می‌کند: «قرار است به‌زودی آب و برق و گاز درمانگاه وصل شود تا شرایط برای استقرار نگهبان در ملک فراهم شود. » این در حالی است که نماینده خریدار اعلام کرده که به‌زودی کار تخریب بنای درمانگاه شروع می‌شود.

  • درخواست اهالی از شورای‌شهر
    ساکنان خیابان وزوایی، تلاش زیادی برای جلوگیری از تغییر کاربری درمانگاه به مجتمع مسکونی انجام داده‌اند اما هر بار به در بسته خورده و نتوانسته‌اند حرفشان را به گوش مسئولان شورای‌شهر و کمیسیون ماده ۵ شهرداری برسانند. آنها باور دارند، شهرداری نباید اجازه تغییر کاربری درمانگاه را بدهد یا دست‌کم اگر مجوزی برای ساخت مجتمع مسکونی صادر می‌کند، یک طبقه از آن را با همان کاربری درمانگاه حفظ کند تا اهالی و تاکسیرانان شهر بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.
  • رانندگان تاکسی بی‌اطلاع از اقدامات تعاونی

هر تعاونی اعضایی دارد که اعضای هیئت‌مدیره را منصوب می‌کنند. اعضا باید گزارش عملکرد تعاونی را از هیئت‌مدیره بگیرند و در جریان چند و چون فعالیت‌های مالی و خدماتی باشند. دراین‌باره بسیاری از رانندگان تاکسی که خبرنگار همشهری محله با آنها گفت‌وگو کرده، اعلام کردند نمی‌دانند به‌طور دقیق، تعاونی تاکسیرانی چه می‌کند و عملکرد آن چیست. آنها از تعطیلی درمانگاه ناراضی‌اند و در واکنش به اینکه درمانگاه تعاونی فروخته شده است، ابراز تعجب می‌کنند. به نظر می‌رسد رانندگان عضو تعاونی تاکسیرانی آخرین کسانی هستند که از عملکرد تعاونی مطلع می‌شوند. این دسته از اعضای تعاونی خواهان شفافیت در عملکرد تعاونی و جلوگیری از صدور مجوز تغییر کاربری ملک خیابان «نارنج» که پیش از این درمانگاه بود، هستند.

  • مشکل تعاونی تاکسیرانی مدیریتی است

«درمانگاه تعاونی تاکسیرانی با اینکه پسوند تاکسیرانی را با خود همراه دارد، ارتباطی با سازمان مدیریت تاکسیرانی ندارد.» این جمله‌ای است که «علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، در واکنش به وضعیت درمانگاه متروک تعاونی تاکسیرانی بیان‌ می‌کند.

  • آقای قنادان تعاونی تاکسیرانی چه نسبتی با شرکت تاکسیرانی دارد؟
    شرکت تعاونی تاکسیرانی، شرکتی قدیمی در تهران است و تاریخ تأسیس آن به پیش از تأسیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی برمی‌گردد. تعاونی تاکسیرانی از بدو تأسیس، مسئولیت رسیدگی به امور تاکسیرانان را داشت. سال ۱۳۵۹، مقرر شد نظارت برحمل‌ونقل مسافر در شهرها به سازمان تاکسیرانی منتقل شود. از آن زمان سازمان و تعاونی تاکسیرانی از یکدیگر منفک شده‌اند.
  • یعنی تاکسیرانی نمی‌تواند دخالتی در امور تعاونی داشته باشد؟

شرکت تعاونی تاکسیرانی یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه حمل‌ونقل از تاکسیرانی پروانه گرفته است. اگر تعاونی تاکسیرانی در حوزه حمل‌ونقل تخلف کند، با آن برخورد می‌کنیم اما رسیدگی به تخلفات در سایر حوزه‌ها از حیطه مسئولیت سازمان خارج است.

  • با این شرایط، از سوی سازمان اقدامی برای کمک به ذی‌نفعان در تعاونی انجام شده است؟

اعضای تعاونی، تاکسیران‌ها هستند، برای کمک به اعضای تعاونی، در چند مرحله، چه در دوره مدیران عامل سابق سازمان و چه در دوره مدیریت کنونی تلاش شد به تعاونی کمک شود. چون شرکت تعاونی است و متولی تعاونی‌ها، اداره کل تعاون است، تعاملی از سوی اداره کل مربوط انجام نشد و در نتیجه تلاش برای کمک به تعاونی تاکسیرانی ناکام ماند.

  • گمان می‌کنید مشکلاتی مانند مسئله درمانگاه تعاونی تاکسیرانی در منطقه ۷ از کجا نشئت می‌گیرد؟

به گمانم مشکلاتی که به آن اشاره کردید، ناشی از ضعف مدیریتی در این مجموعه است. باور دارم این شرکت هم باید مانند سایربخش‌ها، ساز و کار مدیریتی خود را مدرن کند و با استفاده از نرم‌افزارها و تبیین استراتژی خود را به روزرسانی کند. اگر این اتفاق رخ ندهد، تعاونی هم به جایی نمی‌رسد و مشکلاتی که دارد برطرف نمی‌شود.

کد خبر 452562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha