شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

فرشاد شهیدزاده ـ مدیر گردشگری منطقه ۱۲: منطقه ۱۲ به‌عنوان «پایتخت گردشگری» پایتخت، بخش قابل توجهی از اماکن تاریخی و ارزشمند را در دل خود جای داده است که هر روزه به واسطه این ظرفیت‌های گردشگری غنی، میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیار است.

فرشاد شهیدزاده

اجرای طرح‌های گردشگری همواره در دستور کار مسئولان شهری منطقه ۱۲ بوده و هست و برنامه‌ریزی‌های کارشناسی در این حوزه موجب شد تا در نوروز امسال شاهد بازدید بالغ بر ۴۰۰ هزار گردشگر داخلی و ۸ هزار گردشگر خارجی از ظرفیت‌های گردشگری منطقه باشیم. طرح «پرسه در شهر» با هدف آشنایی شهروندان با فضاهای شهری پایتخت و بازدید از موزه‌ها و اماکن گردشگری منطقه۱۲، یکی از طرح‌های گردشگری پایتخت است که خوشبختانه با استقبال خوب شهروندان در منطقه روبه‌رو شد. در ادامه طرح پرسه در شهر، شاهد برگزاری طرح «گردشگری بدون خودرو» هستیم که این طرح با مشارکت کارشناسان حوزه گردشگری و روایت تاریخچه فضاهای تاریخی در قالب تورهای گردشگری برای گردشگران روزهای پنجشنبه برگزار می‌شود.

طرح گردشگری دیگری که در منطقه ۱۲ در حال برگزاری است طرح گردشگری بدون خودرو با ارائه دوچرخه‌های رایگان به شهروندان است که در ۲ شیفت صبح و بعدازظهر روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود و تاکنون شاهد مشارکت و حضور ۳۰۰ نفر از شهروندان تهرانی در این طرح بوده‌ایم. مسیر نخست در بافت تاریخی، امام خمینی(ره) و عودلاجان به این منظور تعیین شده بود و مسیر دوم نیز در بازار و پامنار برای این طرح در نظر گرفته شده است. در بخش دیگری از اجرای طرح‌های رونق گردشگری تهران، ما شاهد حرکت اتوبوس روباز گردشگری از میدان تجریش تا بافت تاریخی تهران قدیم هستیم که شهروندان می‌توانند با حضور در این تور ضمن آشنایی با نقاط گردشگری پایتخت یک سفر درون‌شهری لذتبخش را هم تجربه کنند. طرح‌های گردشگری پایتخت مزایای قابل توجهی برای شهروندان دارد که از جمله آنها می‌توان به بازدید رایگان از موزه‌ها و خانه تاریخی موجود در مناطق از جمله منطقه ۱۲ اشاره کرد. هرچند خوشبختانه طی یکسال گذشته، شاهد حرکت‌های خوبی در حوزه رونق گردشگری بوده‌ایم اما وجود مسائل و مشکلاتی اعم از هماهنگ نبودن متصدیان امر گردشگری در پایتخت موجب شده تا مردم نتوانند در ساعت فراغت از کار از این مزایا بهره‌مند شوند.

ساعت‌کاری موزه‌های فعال در شهر اغلب همزمان با فراغت مردم از مشغله روزانه به پایان می‌رسد و این امکان برای خانواده‌ها وجود ندارد تا هنگام عصر از موزه‌ها بازدید کنند هرچند شهرداری تهران کوشیده تا ساعت فعالیت موزه‌ها و فضاهای گردشگری و تاریخی خود را متناسب با ساعت فراغت شهروندان تنظیم کند اما بخش قابل توجهی از این فضاها در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که متأسفانه همکاری لازم را در این بخش ندارند. از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود با توجه به وضعیت اقتصادی پیش روی مردم مانند کشورهای اروپایی فعال در حوزه «توریست»، نسبت به توزیع «سفر کارت» یا «کارت گردشگری» بین شهروندان اقدام کنیم تا امکان بهره‌مندی آنها از تخفیفات حوزه کارت گردشگری فراهم شود.

کد خبر 452557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha