همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کره شمالی همتای آمریکایی خود را «زهر هلاهل» دیپلماسی ایالات متحده خواند.

سران آمريكا و كره شمالي

به گزارش یورونیوز به نقل از خبرگزاری دولتی کره شمالی، ری یونگ هو، وزیر خارجه این کشور روز جمعه یکم شهریور گفت: «اگر آمریکا همچنان دنبال این رؤیا باشد که با تحریم به همه چیز برسد، ما یا باید بگذاریم که آنها به رؤیاپردازی ادامه بدهند، یا این که رؤیای‌شان را خراب کنیم. »

مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی از زمان دیدار سران دو کشور در هانوی در ماه فوریه گذشته تاکنون در بن‌بست مانده است. در تاریخ ۳۰ ژوئن گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در جریان دیدار در نقطه مرزی بین دو کره قول دادند که مذاکرات بین دو کشور را از سر بگیرند، اما وزیر امور خارجه کره شمالی اکنون همتای آمریکایی خود مایک پمپئو را متهم می‌کند که «سایه‌ای سیاه» روی مذاکرات دو کشور انداخته است.

    هم آماده گفتگو، هم آماده رویارویی

خبرگزاری دولتی کره شمالی همچنین از قول آقای ری نقل کرده که دولت پیونگ‌یانگ هم آماده ازسرگیری گفتگوها با آمریکاست و هم آماده است تا رویاروی این کشور بایستد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کره شمالی با اعلام این مطلب گفت: «اگر آمریکا با تحریم‌ها در پی رویارویی با ما باشد و رفتار تنش‌زای خود را ترک نکند، دچار اشتباه محاسباتی شده است. »
او در عین حال با حمله شدید به همتای آمریکایی‌اش مایک پمپئو، او را «زهر هلاهل» نامید و گفت که او بیشتر به فکر «جاه‌طلبی‌های سیاسی» خودش است تا ایفای نقش به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده. به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، وزیر خارجه این کشور سخنان همتای آمریکایی خود را «لفاظی درباره تحریم‌های قدیمی» خوانده است.

این اظهارات آقای ری واکنشی به سخنان اخیر آقای پمپئو در یک گفتگوی رسانه‌ای است که گفته بود آمریکا برای وادار کردن کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای، «سخت‌ترین تحریم‌ها» را علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

وزیر خارجه کره شمالی در همین زمینه افزود: «ادای چنین الفاظ نسنجیده‌ای که ما را از امکان حل مشکل با این کشور [آمریکا] پشیمان و مردد کند، واقعا بی‌شرمی می‌خواهد. »

ری همچنین وزیر خارجه آمریکا را یک دیپلمات «گستاخ»، «بی‌منطق» و «عاری از عقلانیت» خواندن و گفت که او در هنگام بازدید از پیونگ‌یانگ و دیدار با کیم‌جونگ اون برای خلع سلاح و بهبود روابط دو کشور «التماس» می‌کرد.

کره شمالی در هفته‌های اخیر در واکنش به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی با سلاح‌های جدید، چند موشک نزدیک‌برد را آزمایش کرده است.

کد خبر 452527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha