شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

اجرای طرح‌های تقویت و ارتقای سطح واحدهای تولیدی و صنعتی، بنگاه‌های اقتصادی و حتی واحدهای بخش تعاونی و صنایع‌دستی امسال در اردبیل با جدیت بیشتری مد نظر مسئولان قرار گرفته است.

نبض تولید در اردبیل تند می‌شود

واحدهایی که طی سال‌های اخیر راکد مانده‌اند یا با تولید کمتر از ظرفیتشان فعالیت می‌کنند به عنوان واحدهای صنعتی و تولیدی نیمه‌راکد شناخته می‌شوند.  به گزارش همشهری، بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین استانداری اردبیل ۳۹۷ واحد در بخش تولید و صنعت، ۴۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی، ۲۴۷ شرکت در حوزه تعاونی‌ها و ۲۴۱ واحد در بخش کشاورزی واحدهای راکد و نیمه‌فعال استان را تشکیل می‌دهند و راه‌اندازی این واحدها علاوه‌ بر این‌که موجب اشتغال‌زایی می‌شود برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و رونق تولید هم موثر خواهد بود؛ اتفاقی که از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد آن بوده‌ایم و تداوم این روند حمایتی در استان زمینه‌ساز بسیاری از توفیقات اقتصادی در منطقه خواهد شد. مسئولان استانی هم پیش‌بینی کرده‌اند تا پایان سال از مجموع واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه‌راکد استان ۶۰ درصد به چرخه تولید بازگردند تا صدای گوش‌نواز حرکت چرخ‌ اقتصاد اردبیل از جای‌جای این واحدهای تولیدی به گوش برسد.

  • فعال‌سازی ۴۲۹ طرح تولید

استاندار اردبیل از اجرا، تکمیل و فعال‌سازی مجدد ۴۲۹ طرح اشتغال و تولیدی با مشارکت بنیاد برکت خبر داد و گفت: در نشست‌های برگزار شده با مسئولان بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت در تهران، برای راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی راکد استان و اجرا و تکمیل طرح‌های اشتغال و تولید تصمیم‌گیری شده است. قرار است طرح‌های این حوزه معرفی شود تا شاهد سرمایه‌گذاری و مشارکت بنیاد برکت در این حوزه باشیم.

«اکبر بهنام‌جو» افزود: بر این اساس قرار است سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۱۶ طرح تولیدی و اشتغال‌زایی را به بنیاد برکت ارائه کند تا زمینه برای اجرا و تکمیل این طرح‌ها از سوی این بنیاد فراهم شود. وی از معرفی طرح‌هایی در حوزه کشاورزی به این بنیاد خبر داد و بیان کرد: در حوزه‌های باغی و کشاورزی ۱۳ طرح از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به بنیاد برکت معرفی می‌شود تا در زمینه تکمیل و اجرای این طرح‌ها اقدام شود. وی تاکید کرد: نسبت مشارکت بنیاد برکت در اجرا و تکمیل و فعالسازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال ۴۹ به ۵۱ است و تلاش و جدیت بر این است تا بتوانیم بامشارکت و تعامل لازم بتوانیم شاهد راه‌اندازی این طرح‌ها در استان باشیم. استاندار از اجرای ۴۰۰ طرح کوچک و زودبازده و برخی طرح‌های بزرگ اشتغال‌زا در جنوب استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها به منظور توسعه متوازن استان و با مشارکت بنیاد برکت برای تامین امکانات تولید در شهرستان‌های خلخال و کوثر اجرا می‌شود.

  • خروج ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی استان از رکود 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل با اشاره به این‌که فعال شدن واحدهای راکد در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: امسال ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی به چرخه تولید برمی‌گردد. «محمد اهلی» افزود:‌ در سال ۹۷ نیز ۳۶ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی از رکود خارج شده و به چرخه تولید بازگشت.

وی با بیان این‌که در استان ۱۰۷۰ واحد صنعتی دارای پروانه وجود دارد که از این تعداد ۱۰۲۰ واحد صنایع کوچک هستند، گفت: با احتساب ۲۷ واحد متوسط بیش از ۹۷ درصد صنایع منطقه، صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شوند. ۵۴۵ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد که عمده این واحدها در داخل شهرک‌های صنعتی مستقر هستند. این مسئول با اشاره به فعالیت ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و غیردولتی در استان بیان کرد: ۴ شهرک غیردولتی دارای پروانه تاسیس بوده و ۴ شهرک غیردولتی هم در مرحله شروع عملیات اجرایی هستند. ۴ ناحیه صنعتی جدید هم در هشجین، انگوت، موران و کزج در مرحله عملیات اجرایی است و در برنامه ششم توسعه اجرای ۱۰ ناحیه صنعتی مدنظر قرار گرفته است.

اهلی تاکید کرد: در ۵ حوزه مشوق‌های حمایتی شهرک‌های صنعتی برای سرمایه‌گذاران اعمال می‌شود تا در سال رونق تولید فضای حمایتی از اشتغال و تولید فراهم آید.  این مشوق‌های اعطایی شامل واگذاری زمین، بخشودگی مالیات، ارائه مشوق‌هایی در حوزه بهره‌برداری، اعطای عرصه‌های بزرگ به سرمایه‌گذاران و همچنین ارائه مشوق‌هایی درحوزه ایثارگران و نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

  1. تقویت کارگاه‌های صنایع‌دستی در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل هم از تقویت کارگاه‌های صنایع‌دستی در استان اردبیل با هدف حفظ و ایجاد اشتغال در این حوزه خبر داد و گفت: امسال بنا داریم برای بحث اشتغالزایی جوانان برنامه‌های خوبی اجرا ‌کنیم. یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ماموریت‌ها، ایجاد اشتغال‌ پایدار و موفق برای جوانان در حوزه صنایع‌دستی است.

«نادر فلاحی» با بیان این‌که کارگاه‌ها و مشاغل صنایع‌دستی در استان اردبیل تقویت می‌شوند، افزود: یکی از اولویت‌های اصلی و مهم ما در استان تقویت کارگاه‌ها و مشاغل صنایع‌دستی است که در بحث اشتغال‌زایی در حوزه صنایع‌دستی موفق عمل کنیم. فلاحی با تاکید بر این‌که استان اردبیل در حوزه صنایع‌دستی ظرفیت‌های بسیاری دارد، تاکید کرد: این استان علاوه ‌بر این‌که در گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد در حوزه صنایع‌دستی نیز از ظرفیت‌های بسیار خوب و مناسبی برای ارتقا و توسعه استان برخوردار است. بر این اساس امسال نسبت به سال‌های گذشته به صورت ویژه با ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در شهرستان‌های اردبیل برای کمک به این حوزه تلاش کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی با اشاره به این‌که ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی در تحقق شعار رونق تولید نیز موثر است، بیان کرد: باتوجه به این‌که امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است یکی از سیاست‌های ما نیز در حوزه کاری خود اشتغال‌زایی در عرصه صنایع‌دستی است تا بتوانیم در مقابل تحریم‌ها گام‌های تاثیرگذاری برداریم. وی با بیان این‌که بازاریابی و سایر کارها در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: اگر ما بخواهیم با اجرای برنامه‌های خود برای توسعه مشاغل صنایع‌دستی و ایجاد شغل برای جوانان، گام‌های موثری برداریم، باید اقدامات لازم را برای کارهای بازاریابی و بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی استان با مشارکت و همکاری گسترده بخش‌خصوصی پیش ببریم تا بتوانیم به بازار کشورهای مورد نظر نفوذ کنیم.

  • بازگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم با اشاره به این‌که امسال تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و غیرفعال در استان اردبیل به چرخه تولید بازگشته‌اند، ‌اظهار کرد: برخی از این واحد با مشکل تهیه مواد اولیه وارداتی روبه‌رو بودند که نسبت به رفع موانع موجود اقدام شده وراهکارهای مناسب برای تسهیل خرید و انتقال مواد اولیه و دستگاه‌های مورد نیاز آنها در نظر گرفته است.

«رامین صادقی» افزود: هر کدام از این واحدها با دریافت تسهیلات، تولید خود را افزایش و اشتغال‌زایی خود را دو برابر خواهند کرد. او تاکید کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت اردبیل با تامین مواد اولیه و رفع موانع تولید برای صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق، آذربایجان و ترکیه مراوداتی انجام داده که تولیدات ارسال شود. وی اعتبار اختصاص یافته برای پرداخت تسهیلات و وام‌های کم‌بهره برای حل موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان را ۲۳۴ میلیارد تومان در سال جاری اعلام کرد و گفت: این مبلغ تا ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

  • واحدهای راکد؛ نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل با تاکید بر این‌که احیای واحدهای تولید و شرکت‌های تعاونی راکد و نیمه‌فعال استان نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات هستند، بیان کرد: هم‌اکنون ۲۴۷ شرکت تعاونی در شرف اجرا، نیمه‌فعال و راکد در استان وجود دارد که با اختصاص این میزان تسهیلات، امکان بازگشت یا ورود آنها به چرخه اشتغال و اقتصاد استان وجود دارد. «قاسم رحیمی» بر ضرورت حمایت از شرکت‌های تعاونی استان اردبیل برای بازگشت به چرخه اقتصادی و یا ادامه فعالیت از طریق حمایت‌های بنیاد برکت تاکید کرد و گفت: موانع اجرایی و فنی فعال‌سازی طرح‌های تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی راکد و مشکل‌دار باید برطرف شود.  

  • دست کوتاه ساکنان  شهرک آزادی از خدمات
  • سرپرست شهرداری منطقه ۳: عملیات آسفالت‌ریزی و احداث فضای سبز انجام‌ می شود

پوپک قاسمی-  اردبیل- خبرنگار:شهرک آزادی به عنوان یکی از شهرک‌های قدیمی و بالانشین اردبیل در مجاورت شهرک حافظ و خارج از کمربندی اول همچنان با مشکلاتی که طی سال‌های اخیر با آن مواجه بوده، دست و پنجه نرم می‌کند. ساکنان این منطقه از جایگزینی آپارتمان‌ها به جای خانه‌های ویلایی طی نزدیک به سه دهه اخیر، ‌ ایجاد نشدن خطوط تاکسیرانی از مرکز شهر به این شهرک، نبود فضای سبز برای گذران اوقات فراغت و ترافیک ناشی از تردد شهروندانی که خیابان آزادی این شهرک را به عنوان محلی برای دوردور انتخاب می‌کنند، در کنارِ نبود نظارت پلیس، گلایه‌مندند.

سرپرست شهرداری منطقه ۳ شهرداری اردبیل در گفت‌وگو با همشهری درباره اقدامات انجام شده در این شهرک به همشهری می‌گوید: امسال برای آسفالت معابر این شهرک فعالیت‌های زیادی انجام شده که آسفالت‌ریزی کوچه گلدیس از جمله آنهاست. «کیانوش خدابخش» در مورد توسعه فضای سبز شهرک آزادی بیان می‌کند: زیباسازی فضای سبز این شهرک از اولویت‌های شهرداری بوده و افتتاح چند روز قبل آب‌نما نیز از جمله آنهاست.

وی می‌افزاید: آب‌نمای مدرن در پارک آذربایجان شامل رقص نور و رقص آب است و بهره‌برداری از آن فضای لذت‌بخشی برای شهروندان ساکن در این شهرک ایجاد می‌کند. برای توسعه و زیباسازی فضای سبز پارک آذربایجان نیز بوته و گل‌های رنگارنگ و چراغ‌های ۶۰ سانتی‌متری برای روشنایی با رعایت زیبایی بصری نصب شده است. خدابخش درباره نبود تاکسی‌های خطی این مسیر می‌گوید: شهرداری تعدادی تاکسی خطی به این مسیر اختصاص داده اما به دلیل تردد اغلب شهروندان این شهرک با خودرو شخصی، برای آنها فعالیت در این خط صرفه اقتصادی ندارد و مجبور هستند برای تامین هزینه‌های خود در خط‌های همجوار مانند بسیج، حافظ، ارتش و ایستگاه سرعین فعالیت کنند.

  • انتقال پادگان ارتش

پادگان تیپ چهل مستقل پیاده ارتش هم در همسایگی این شهرک قرار دارد که در سال‌های اخیر صحبت‌هایی از انتقال این پادگان شنیده شده است. طبق توافق‌های صورت‌گرفته، با انتقال پادگان در آینده نزدیک، از این محل برای ایجاد امکانات گردشگری استفاده می‌شود. «اکبر بهنام‌جو» استاندار اردبیل در این باره می‌گوید: طرح جامع گردشگری زمین پادگان ارتش با کاربری‌های مختلف گردشگری، فرهنگی، تجاری و با حفظ اولویت احیای فضای سبز و ایجاد میدان شهری آماده شده است. این طرح با انجام اصلاحات لازم، از سوی شهرداری و با مشارکت بخش خصوصی عملیاتی خواهد شد

کد خبر 452523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha