شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

نسیم زمانی-  اصفهان- خبرنگار: مدت‌هاست که موضوع راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور توسط وزارت راه و شهرسازی، مورد پیگیری قرار گرفته و افراد پیگیر، نبود این سامانه و درنتیجه، نبود امکان دریافت مالیات از خانه‌های خالی را مسبب تشدید افزایش قیمت مسکن عنوان کرده‌اند.

مسكن

موضوعی که بیش از چند سال از طرح آن می‌گذرد ولی همچنان اجرای آن با اما و اگرهایی روبه‌رو بوده است. در این باره با «زهرا سعیدی»، نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

  • طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی با چه دلایلی مطرح شد؟

طرح مالیات بر عایدی مسکن به معنی مالیات بر خانه‌های اضافه است. متأسفانه وضعیت نامناسب اقتصادی در سال‌های گذشته عده‌ای را بر آن داشت که سرمایه‌های خود را در ساخت مسکن صرف کنند و اکنون شمار زیادی از این خانه‌ها خالی است، به این معنا که مبالغ کلان بی‌فایده‌ای در بخشی هزینه شد که تولید و اشتغالی در پی نداشته است.

  • اهمیت اجرای این طرح تا چه میزان است؟

اکنون در کشور ۲ میلیون و ۵۰۰ خانه و در اصفهان ۶۰ هزار  خانه خانه خالی وجود دارد. دریافت مالیات طرحی است مفید که در ۱۷۰ کشور جهان در حال اجراست و انجام آن در کشورمان می‌تواند در راستای کاهش نرخ مسکن مفید و مؤثر باشد.

  • طرح مذکور چه زمانی به اجرا درمی‌آید؟

این طرح شهریور ۹۷ یعنی هم‌زمان با اوج دوره رونق معاملات و البته اوج‌گیری رفتارهای سوداگرانه در بازار مسکن در مجلس ارائه شد، نمایندگان مجلس «طرح الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم با هدف مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن» را با ۱۱۷ امضا به هیات رئیسه مجلس ارائه کردند. اما بررسی آن در کمیسیون‌های تخصصی مجلس طولانی شد و در دی‌ماه ۹۷ بود که بررسی جزئیات آن در کمیسیون اقتصادی آغاز شد. این بررسی نیمه‌کاره ماند چراکه دولت اعلام کرد قصد دارد لایحه‌ای در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه ارائه کند و مالیات مذکور در بخش مسکن را ذیل این لایحه بگنجاند. اکنون طرح در کمسیون اقتصادی تصویب‌شده و به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.

کد خبر 452497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha