مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار:  مردم شهر ایلام از وضعیت نظافت شهر، جمع‌آوری نشدن به موقع زباله‌ها، کمبود سطل زباله و پاک‌سازی کانال‌های روباز و جوی‌های آب رضایت ندارند.

جمع‌آوری زباله

آن‌ها می‌گویند این وضعیت علاوه بر زشت کردن چهره خیابان‌ها، باعث به وجود آمدن بوی بسیار بدی در شهر شده است. در فصل تابستان و با توجه به گرمای هوا، کانال‌های روباز درون‌شهری نبود سطل زباله و... مشکلات بهداشتی فراوانی را برای شهروندان به وجود آورده است. از سوی دیگر مسئولان شهرداری می‌گویند تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا شهر زیبا و پاک باشد و در این میان خود شهروندان نیز باید کمک کنند و با شهرداری تعامل داشته باشند و حداقل زباله‌های خود را رأس ساعت ۹ شب از خانه بیرون بگذارند تا ماموران به موقع آن‌ها را جمع‌آوری کنند تا شهر دچار بوی بد زباله و... نشود.

  • معضل بزرگ شهر

یکی از شهروندان در این رابطه به همشهری می‌گوید: این روزها باکس‌هایی که مردم زباله‌ها را در آن‌ها قرار می‌دادند از کنار خیابان‌ها جمع شده و مردم زباله‌ها را کنار خیابان‌ها و کوچه‌ها رها می‌کنند. «زینب عباسی» می‌افزاید: همین مسأله باعث شده زباله‌ها علاوه بر کثیف شدن خیابان‌ها و کوچه‌ها، باعث به وجود آمدن بوی بسیار بد در بیشتر خیابان‌ها و کوچه شوند. وی می‌گوید: وضعیت نظافت شهر مدتی است به خصوص در فصل تابستان بسیار بد شده و باعث شده اکثر شهروندان از این قضیه ناراحت شوند.

  • از بوی تعفن زباله تا تجمع حیوانات و حشرات

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: شهرداری ماه گذشته همه باکس‌های زباله را از سراسر شهر جمع کرد. نتیجه این اقدام، بی‌توجهی بعضی شهروندان به زمان جمع‌آوری زباله در ساعت ۹ شب و بعد رها شدن زباله‌ها در سطح معابر و محله‌هاست. زباله‌هایی که با وزش باد به این طرف و آن طرف پخش می‌شوند. همچنین محل تجمع حشرات، موش‌ها، سگ‌ها و گربه‌ها می‌شود.

«رضا احمدپناه» می‌افزاید: با تداوم این رویکرد در آینده‌ای نزدیک شاهد آلودگی زیست‌محیطی و شیوع بیماری‌های عفونی میکروبی در شهر خواهیم بود. او بیان می‌کند: گرمای این روزها هم باعث انتشار بوی تعفن زباله‌ها می‌شود. در ضمن به دلیل جمع‌آوری باکس‌ها، زباله‌گردها به راحتی کیسه‌های زباله را پاره می‌کنند و محتویات داخل سطل‌ها را روی زمین می‌ریزند و می‌روند. این شهروند اظهار می‌کند: از مسئولان مربوطه خواهشمندیم هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این معضل و برگشت باکس‌های زباله و رویکرد مدیریتی بهتر در این زمینه در سراسر شهر اقدام کنند.

  • احتمال بروز بیماری

یک کارشناسان حوزه بهداشت نیز در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: ماندگاری زباله با توجه به هوای گرم عامل و زمینه اصلی پیدایش انواع بیماری‌های واگیر می‌شود. «علی داوری» می‌افزاید: ماندگاری زباله باعث پیدایش حشرات مختلف در شهر می‌شود که این مسأله برای اقشار مختلف به خصوص کودکان خطرناک است.

  • پاسخ شهرداری

در این میان معاون خدمات شهری شهردار ایلام به خبرنگار ما می‌گوید: باکس‌های زباله که شهروندان از جمع‌آوری آن‌ها گلایه دارند، در خیابان‌های اصلی شهر وجود دارند و فقط از خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی جمع‌آوری شده‌اند. «یاسان مهدوی‌پور» می‌گوید: وقتی این باکس‌ها وجود دارند، خانواده‌ها ۲۴ ساعته زباله‌های خود را درون آن‌ها قرار می‌دهند و این مسأله خود باعث مشکلات بهداشتی متعدد در شهر می‌شود.

وی بیان می‌کند: وجود باکس‌های زباله در سراسر شهر باعث راه افتادن شیرابه زباله‌ها در معابر می‌شود که از عوامل آلاینده محیط زیست است. این موضوع، محیط را از درِ خانه تا محل دفع زباله آلوده و بدبو می‌کند. وی می‌افزاید: از شهروندان انتظار داریم زباله‌های خود را رأس ساعت ۹ شب از خانه بیرون بگذارند تا ماموران شهرداری به موقع آن‌ها را جمع‌آوری کنند. به این ترتیب شهر هم پاکیزه و زیبا خواهد ماند. وی اعلام کرد: جمع‌آوری زباله‌های شهر رأس ساعت ۹ شب جزو برنامه‌های هماهنگ و از جمله فعالیت‌های هدفمند ما در راستای جلب مشارکت مردم است که سال‌هاست انجام می‌شود و امیدواریم رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی اصولی و مناسب، این مهم را در جامعه نهادینه کنند.

  • میزان بالای تولید زباله در شهر ایلام

معاون خدمات شهری شهردار ایلام عنوان می‌کند: روزانه نزدیک ۲۰۰ تن زباله در شهر ایلام تولید می‌شود و به همین دلیل شهرداری از طریق سازمان مدیریت پسماند گام اول در طرح جامع مدیریت پسماند را که همان آموزش و ‌تفکیک از مبدأ است، به صورت منظم و گسترده در شهر آغاز کرده است.
به گفته مهدوی‌پور ۴۵ دستگاه سبک و سنگین و ۲۵۰ نیرو در حوزه خدمات شهری فعالیت مستمر دارند و در کار جمع‌آوری زباله هستند.

وی اظهار می‌کند: طبق بررسی‌های انجام‌شده سرانه تولید پسماند خانگی شهر ایلام از نرمال کشور بالاتر است و باید برنامه‌های کاهش تولید پسماند هرچه سریع‌تر اجرایی شوند و این مهم نیازمند همراهی و همکاری تمام شهروندان است. این مسئول می‌گوید: متاسفانه کمترین میزان مشارکت مردمی در حوزه خدمات شهری کشور، مربوط به ایلام است و انتظار داریم مردم در این راستا نقش ارزنده خود را به درستی ایفا کنند و یاری‌رسان شهرداری باشند.

  • جداسازی زباله‌های خشک و تر

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ایلام از شروع اهدای سطل‌های کارتن‌پلاست مخصوص جمع‌آوری کاغذ در ادارات، بانک‌ها، مدارس و مهدهای کودک‌ شهر ایلام به منظور جداسازی زباله‌های خشک از ‌تر خبر می‌دهد و می‌گوید: برای این طرح در مرحله اول هزار سطل مخصوص کاغذ از جنس کارتن‌پلاست در نظر گرفته شده است که توزیع می‌شود.

«پیام قربانی» در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که اشاعه فرهنگ جداسازی پسماندها در تمام سطوح بسیار مهم و ضروری است، می‌گوید: برای تولید یک تن کاغذ باید ۱۷ اصله درخت تنومند قطع شود؛ در حالی که با در اختیار گذاشتن سطل‌های کارتن‌پلاست به ادارات، بانک‌ها، مدارس و مهدهای کودک برای جداسازی زباله‌های خشک از جمله کاغذ و تحویل آن به ایستگاه‌های بازیافت، کمک زیادی به چرخه تولید کاغذ می‌شود و از قطع درختان بیشتر هم جلوگیری خواهد شد.

کد خبر 452486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha