همشهری آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که پیش از این قرار بود در اوایل ماه سپتامبر به دانمارک سفر کند، روز چهارشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد که انجام این سفر را به زمانی دیگر موکول خواهد کرد.

گرینلند

به گزارش یورونیوز، ترامپ در پیام خود، به‌وضوح علت لغو این سفر را عدم تمایل دانمارک برای فروش سرزمین گرینلند اعلام کرده است.

یکشنبه گذشته مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک مقابل رسانه‌ها اعلام کرد که «گرینلند فروشی نیست» و افزود: «خوشبختانه دورۀ خرید و فروش کشورها و جمعیت‌ها به پایان رسیده است. »

در واکنش، دونالد ترامپ در تازه‌ترین پیام توییتری خود نوشت: «دانمارک کشوری بسیار ویژه با مردمانی فوق‌العاده است. اما با توجه به سخنان مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک که علاقه‌ای به گفتگو دربارۀ خرید گرینلند ندارد، دیدارمان را که قرار بود دو هفتۀ دیگر عملی شود، به زمانی دیگر موکول کردم. »

رئیس جمهوری آمریکا در دومین پیام توییتری خود نیز نوشت: «خانم نخست‌وزیر با این صراحتش توانست باعث صرفه‌جویی در تلاش و هزینه‌ای هنگفت، هم برای آمریکا و هم دانمارک شود. از او سپاسگزارم و منتظر برنامه‌ریزی جدید [برای انجام این سفر] در زمانی دیگر هستم. »

جاد دیری، معاون سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نیز لغو این سفر را تایید کرد.

پایگاه هوایی تول، شمالی‌ترین پایگاه ارتش آمریکا در گرینلند واقع شده است و گفته می‌شود که ترامپ قصد دارد با خرید این جزیره که بزرگترین جزیره جهان نام گرفته، قلمرو نظامی ایالات متحده را گسترش دهد.

سفر دونالد ترامپ به دانمارک در پی دعوت رسمی مارگارت دوم، ملکۀ این کشور از رئیس جمهوری آمریکا برنامه‌ریزی شده بود.

انتشار خبر لغو این سفر، خشم و شگفتی سیاستمداران دانمارکی را در پی داشت. برخی از آنها در شبکه‌های اجتماعی از دونالد ترامپ خواستند که احترام بیشتری نشان دهد و برخی نیز این رفتار او را «کودکانه» توصیف کردند.

شگفتی از لغو این سفر از آن رو است که پیش‌تر کاخ سفید تاکید کرده بود این سفر ارتباطی با اخبار منتشر شده دربارۀ تمایل آقای رئیس جمهور برای خرید گرینلند ندارد.

ترامپ نیز یکشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: «ما به لهستان می‌رویم و ممکن است از آنجا به دانمارک برویم، محور این سفر به هیچ‌وجه گرینلند نیست اما در حال بررسی این موضوع نیز هستیم. »

کد خبر 452384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha