مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

مریم جباری -  اراک- خبرنگار: رهاسازی پسماندهای عفونی بدون توجه به اهمیت سلامت شهروندان توسط برخی از مطب‌ها، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها در شهر اراک صورت می‌گیرد و همچنان با همه توصیه‌ها وتبلیغات در این زمینه هنوز برخی از آنها برای بستن قرارداد با شهرداری برای بی‌خطرسازی و دفع بهداشتی پسماندهای عفونی تمایلی ندارند.

پسماندهای عفونی؛ بلای جان شهروندان اراکی

آنها می‌توانند برای این‌گونه اماکن درمانی و بهداشتی از طریق شرکت‌هایی که توان انجام این کار را دارند اقدام کنند. پسماندهای عفونی با توجه به این‌که سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد باید جدای از پسماندهای عادی جمع‌آوری، دفن و بی‌خطرسازی شود، زیرا حفظ سلامت شهروندان یک مسأله مهم است و نباید در مورد آن اهمال‌ شود. با توجه به این‌که ۳۴۵ مطب در اراک شامل قانون پسماندهای عفونی می‌شود، برای رفع این مشکل باید اقدامات جدی در دستورکار قرار مسئولان قرار بگیرد و در این زمینه از شرکت‌هایی که مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی هستند استفاده و به مطب‌ها معرفی شود. با توجه به وجود زباله‌جمع‌کن‌های انسانی و احتمال بیمار شدن آنها در حین جداسازی زباله‌ها باید مسئولان مربوطه و مطب‌ها ترتیبی اتخاذ کنند تا زباله‌های عفونی از دسترس این افراد دور باشد.

  • فعالیت ۲ شرکت خصوصی در اراک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این مورد می‌گوید: در مورد مدیریت پسماندهای عفونی در بیمارستان‌ها دستگاه اتوکلاو وجود دارد که پسماندها را بی‌خطرسازی می‌کند و در این بخش تاکنون مشکلی وجود نداشته است. «سید محمد جمالیان» با اشاره به این‌که ۳۴۵ مطب در اراک شامل قانون پسماندهای عفونی می‌شوند بیان می‌کند: چند مورد از مطب‌های خصوصی وجود داشت که حاضر به بستن قرارداد با شهرداری برای جمع‌آوری پسماندها نبودند که این مشکل نیز تا پایان شهریور برطرف خواهد شد و شاهد جمع‌آوری پسماندهای عفونی به صورت جداگانه از پسماندهای معمولی
خواهیم بود.

وی با بیان این‌که حفظ سلامت شهروندان مهم‌ترین اولویت دانشگاه علوم پزشکی است ادامه می‌دهد: با برگزاری جلسات انجام شده به دلیل اهمیت موضوع جمع‌آوری و دفن پسماندهای عفونی مقرر شد شهرداری زمینی را در اختیار محیط‌ زیست قرار دهد تا این اقدام به صورت اصولی انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار می‌کند: علاوه بر اقدامات انجام شده، ۲ شرکت توسط دانشگاه علوم پزشکی به مطب‌ها معرفی خواهند شد که اقدامات مربوط به حمل‌ونقل و بی‌خطرسازی و سپس دفن پسماندهای عفونی را انجام دهند که این کار تا پایان شهریور اجرا خواهد شد.

  • تعیین وضعیت دفن پسماندهای عفونی 

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک نیز می‌گوید: روزانه ۱۰ تن پسماند عفونی در اراک تولید می‌شود که از این میزان ۲ تن مربوط به مطب‌های خصوصی به‌ویژه دندان‌پزشکی‌هاست. «حمیدرضا قناتی» با تأکید بر این‌که زباله‌های عفونی یک تهدید جدی برای محیط‌ زیست و سلامت مردم استان است بیان می‌کند: در مجموع ۲۲ بیمارستان فعال در استان وجود دارد که در ۲۱ بیمارستان اتوکلاوها زباله‌ها را بی‌خطر می‌کنند، اما ۲ تن دیگر از این زباله‌ها که در مراکز درمانی خصوصی و مطب‌ها تولید می‌شوند دارای این تکنولوژی نیستند و اصلی‌ترین مشکل در این بخش به شمار می‌روند.

وی می‌افزاید: ‌اکنون پسماندهای عفونی در محل دفن پسماند در امان‌آباد با خاک آهن دفن می‌شود. این در حالی است که بر اساس قانون مدیریت پسماند خود تولیدکننده موظف به جمع‌آوری و بی‌خطرسازی این پسماندهاست، اما در این زمینه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در جمع‌آوری این نوع زباله‌ها تاکنون همکاری‌های لازم را داشته است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اظهار می‌کند: در این زمینه از سال ۹۱ تفکیک و جمع‌آوری پسماندهای عفونی در اراک از طریق یک شرکت و با یک دستگاه ماشین مکانیزه و بر اساس ضوابط در حال انجام است. همچنین جمع‌آوری پسماند عفونی مطب‌ها روزانه توسط یک دستگاه خودرونیسان تمام‌مکانیزه نیز انجام می‌شود.

قناتی ادامه می‌دهد: این خودرو مجهز به کانکس غیرقابل نشت است و کارگرانی که این اقدام را انجام می‌دهند آموزش دیده و مجهز به لوازم ایمنی هستند که این اقدام برای نخستین بار در استان انجام می‌شود. وی اضافه می‌کند: برای جمع‌آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها امسال نیز پلاستیک‌های ویژه با آرم پسماند ویژه برای جمع‌آوری و انباشت زباله‌ها به پزشکان تحویل داده شده که در این بخش پزشکان نیز باید همکاری لازم را داشته باشند تا سلامت خودشان و شهروندان دچار تهدید نشود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک بیان می‌کند: برای این اقدام از یک شرکت خصوصی با توان علمی و به صورت شخصی برای جمع‌آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها استفاده خواهد شد. همچنین ایجاد ترانشه دفن پسماند عفونی توسط این سازمان در دستور کار قرار دارد که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و بعد از ۱۰ سال وضعیت پسماندهای عفونی به صورت تخصص و مهندسی در اراک مشخص و مشکلات برطرف می‌شود.

  • بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی می‌گوید: بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی از جمله پسماندهای بیمارستانی و مطب‌ها بر اساس قانون بر عهده تولیدکننده است. یعنی این بخش‌ها در صورت تولید پسماند عفونی مسئولیت تبدیل آن به پسماند عادی را دارند. «بهروز اکرمی» بیان می‌کند: با توجه به مورد ذکر شده، نظارت بر حسن انجام این اقدام بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط‌ زیست است که باید در این بخش با جدیت و نظارت ویژه وظیفه خود را انجام دهند، زیرا سلامت شهروندان شوخی نیست و به عنوان اولویت باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: همه بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکان در استان باید عادی‌سازی پسماندهای عفونی را انجام دهند. در غیر این صورت با افراد متخلف برخورد و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. معاون سیاسی و امنیتی استاندار اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی مطب‌ها، در این زمینه خود پزشک باید برای پسماند عفونی مطب خود اقدامات قانونی را انجام دهد یا این‌که برای این اقدام با شهرداری قرارداد منعقد کند تا این پسماندها توسط شهرداری جمع‌آوری و به‌صورت اصولی منتقل شود.

اکرمی می‌افزاید: نظارت بر این اقدام باید توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شود و هیچ مطبی نباید از این اقدام سرباز زند و پسماندهای عفونی خود را در کنار پسماندهای معمولی قرار دهد. وی اظهار می‌کند: در این زمینه باید از ظرفیت شرکت‌های فعال که آمادگی و تخصص لازم را برای جمع‌آوری این نوع پسماندها را دارند، استفاده شود که در این بخش متقاضی برای انجام این کار وجود دارد که باید از این ظرفیت به‌درستی برای رفع این معضل استفاده شود.

کد خبر 452235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha