جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
۰ نفر

شیرین شفیعی-  اصفهان- خبرنگار: زمزمه آب در زاینده‌رود و همزمانی چند مناسبت بزرگ مذهبی مانند عید قربان و غدیر در تعطیلات تابستان، بازار گردشگری اصفهان را پس از یک دهه رکود دوباره پررونق کرد.

پایان یک دهه رکود در گردشگری اصفهان

در روزهای داغ تابستان فلات مرکزی ایران، سایه درختان کنار زاینده‌رود و خنکای نسیمی که از این رودخانه بر می‌خیزد و هوای اصفهان را دل‌انگیز می‌کند، یکی از پرطرفدارترین گردشگاه‌های تابستانی برای مسافران است. مسافرانی که طبیعت‌گردی را به اندازه تماشای جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی دوست دارند و به همین دلیل بود که در دوران خشکی ۱۰ ساله زاینده‌رود، کمتر به اصفهان سفر می‌کردند. امسال اما آمارهای راه‌های برون شهری و گردشگری حکایت از افزایش قابل توجه آمار گردشگران داخلی نصف جهان دارد.  نشانه‌های خداحافظی با رکود سنگین بازار گردشگری اصفهان از تعطیلات نوروز آغاز شد، زمانی که تصمیم وزارت نیرو برای جاری شدن آب در رودخانه، آمار گردشگران بهاری را از ۷۰۰ هزار نفر در سال‌های گذشته به ۲ و نیم میلیون نفر افزایش داد و این هشدار سیل و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها بود که از رشد تقاضای سفر جلوگیری کرد.

  • رفت و آمد ۱۲۳ میلیون وسیله نقلیه در جاده‌ها

در چهارماهه نخست امسال تعداد وسایل نقلیه عبوری از محورهای مواصلاتی استان براساس آمار ۱۲۰ دستگاه ترددشمار، ۱۲۳ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۸۳۶ وسیله نقلیه بوده است که نسبت به مدت مشابه ۱۰ درصد افزایش یافته است. رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان با اعلام این مطلب، می‌گوید: بیشترین حجم تردد عبوری در فروردین و کمترین حجم تردد عبوری مربوط به اردیبهشت بوده است.

«مرضیه فراست»، تعداد تخلفات سرعت ارسال شده به پلیس در ۴ ماه ابتدایی سال، براساس سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور و سامانه‌های توزین در حین حرکت در مجموع ۹۸هزار و ۶۹۶ مورد بوده است. رئیس پلیس راه اصفهان نیز با اشاره به حضور ۱۸۰ تیم گشت پلیس به صورت محسوس در جاده‌های استان برای کاهش تخلفات ترافیکی در ایام تابستان، می‌گوید: طرح تابستانه به صورت همزمان در سراسر کشور از اول تیر تا اول مهر با هدف کاهش تلفات و خسارت‌های ناشی از حوادث ترافیکی در سطح جاده‌ها در حال اجرا است.

سرهنگ «حسین پورقیصری» تعداد نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های استان اصفهان را ۱۰۹ نقطه اعلام می‌کند و می‌افزاید: تعدادی از آنها رفع شده و تعدادی هم به علت مشکلات اقتصادی و جغرافیایی محل در دست اقدام است. همچنین دوربین‌های ثابت در جاده‌های برون شهری استان فعال هستند وپلیس حداکثر توان خود را با استفاده از سامانه هوشمند، کنترل تخلفات با دوربین‌های ثبت تخلف ثابت و سیار و اجرای طرح ویژه تشدید برخورد با تخلفات حادثه‌ساز در محورهای پر تردد به‌کار گرفته است. وی از برخورد جدی پلیس راه استان با رانندگان پرخطر و حادثه‌ساز خبر می‌دهد و می‌گوید: تخلفاتی مانند سبقت و سرعت غیرمجاز، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، تجاوز به چپ، نبستن کمربند ایمنی توسط راننده و سرنشین‌های خودرو مواردی هستند که پلیس با آنها برخورد شدید می‌کند.

  • رشد ۲۰ درصدی اقامت گردشگران داخلی

از سوی دیگر، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت‌وگو با همشهری از رشد ۲۰ درصدی اقامت گردشگران داخلی در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: جاری بودن آب در زاینده‌رود، تاثیر بسیار مثبتی بر رونق گردشگری در شهر اصفهان داشته است. در کنار آن برپایی جشنواره‌هایی مانند جشنواره خربزه گرگاب، قنات میمه، کباب و لبنیات گلپایگان و... باعث جذب مسافران به شهرستان‌ها می‌شود.

«فریدون الهیاری» با اشاره به استقبال گردشگران نوروزی از سفر به اصفهان در تعطیلات سال نو، می‌گوید: گرچه بارش‌های سیل‌آسای بهاری باعث جاری شدن سیل در بسیاری از استان‌ها و در نتیجه کاهش سفرها شد اما با این حال آمار مهمانان نوروزی اصفهان با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد و اگر سیل اتفاق نمی‌افتاد، به طور حتم آمار چشمگیری از حضور گردشگران ثبت می‌شد. وی ادامه جریان آب در رودخانه را باعث رونق گردشگری بهاره و تابستانه در استان اصفهان می‌داند و ادامه می‌دهد: آخرین آمار حکایت از رشد ۲۰ درصدی اقامت گردشگران داخلی در نیمه نخست تابستان دارد که درتعطیلات عید قربان و غدیر نیز به اوج رسیده است و به نظر می‌رسد همین روند در شهریورماه نیز ادامه داشته باشد.

  • سفرها به اوج می‌رسد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از پرشدن ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های استان اصفهان در فاصله تعطیلات عید قربان تا غدیر خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه چند مناسبت بزرگ از جمله عید فطر، قربان و غدیر در اواخر فصل بهار و تابستان قرار گرفته و به دلیل تعطیلی مدارس، دست گردشگران داخلی را برای سفرهای داخلی باز گذاشته بود.

او فاصله بین عید قربان تا غدیر را اوج سفرهای تابستانی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: برای اقامت این موج گردشگران پیش‌بینی شده بود که از ظرفیت مدارس، کمپ‌های اقامت و خانه‌های استیجاری استفاده شود اما بهترین راهکار برای توسعه تاسیسات گردشگری و اقامتی در استان و بازدهی آنها این است که تعطیلات را در طول سال توزیع کنیم تا سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری به‌ویژه هتل‌ها و مراکز اقامتی بتوانند در طول سال فعالیت کنند و از سودآوری سرمایه‌گذاری خود اطمینان داشته باشند.

الهیاری با اشاره به این‌که بیشتر سفرهای تابستانی در شهریورماه انجام می‌شود، توضیح می‌دهد: البته با توجه به این‌که معمولا آزمون سراسری دانشگاه‌ها در نیمه نخست تابستان اتفاق می‌افتد و از سویی دیگر از آنجا که در شهریورماه شرایط آب و هوایی نسبت به سایر ماه‌های تابستان بهتر است، بیشتر سفرهای تابستانی در شهریور انجام می‌شود.  او از رشد قابل توجه صنعت گردشگری کشور در ۵ سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: میانگین رشد گردشگری در مدت ۴ سال تصدی دولت یازدهم ۱۲ درصد و در استان اصفهان ۳۰ درصد گزارش شده است.

  • آسیب جدی صنعت گردشگری از بی‌برنامگی

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان که توسعه صنعت گردشگری را زمینه‌ساز رونق اشتغال، رشد نقدینگی با ورود ارز و توسعه بخش‌های کشور می‌داند، می‌گوید: باید با برنامه‌ای هدفمند برای تقویت حوزه گردشگری پیش برویم، بی‌برنامه بودن در این حوزه آسیب جدی است که باعث شده پیشرفت ایران در این عرصه چشمگیر و در حد جایگاه واقعی آن نباشد.

«محمد زاهدی» با انتقاد از نبود سامانه رصد و تحلیل صحیح از وضعیت گردشگری در کشور و استان اصفهان خاطر نشان کرد: به دلیل نبود سامانه متمرکز وضعیت واقعی و اثربخشی آن برای کشور روشن نیست، همچنین در ساخت، توسعه و خدمات‌رسانی در اقامتگاه‌ها دچار مشکل هستیم و وضعیت کلید به دستان در استان اصفهان و کل کشور مشخص نیست و برخی از قوانین زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی شده است.  وی با بیان اینکه اخذ اسناد نسبی در اقامتگاه‌ها یکی از عوامل استقبال از افراد کلید به دست است، خاطرنشان کرد: چنین قوانینی در هتل و سوئیت‌های دارای مجوز باعث شده که برخی از افراد از کلید به دستان به دلیل نخواستن اسناد استقبال کنند و به دنبال آن مشکلات اجتماعی و خانه‌های تیمی تشکیل شود.

کد خبر 452231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha