جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
۰ نفر

علیرضا مساح-  رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی گردشگری شهرداری اصفهان: به نظر می‌رسد صنعت گردشگری اصفهان و همچنین جنبه‌های مختلف آن مانند گردشگری طبیعی، میراثی و معنوی مغفول مانده و تنها به مرکزیت اصفهان و بازدید از چند اثر تاریخی مطرح پرداخته شده و گردشگران به طور معمول این بناهای مطرح را بازدید می‌کنند.

علیرضا مساح-  رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی گردشگری شهرداری اصفهان

در حالی که توجه به دیگر ظرفیت‌های موجود در این حوزه موجب تقویت حضور گردشگران و اقبال بیشتر آنها برای ماندن در اصفهان می‌شود که باید برنامه‌ریزی جدی در این خصوص برای تقویت ظرفیت‌های موجود انجام شود.  یکی دیگر از انتقاداتی که به گردشگری اصفهان وارد است، نبود یک موزه در شان این شهر است. راه‌اندازی موزه اصفهان به معرفی این منطقه پر استعداد و جذب گردشگر کمک می‌کند و موزه‌های فعلی معنای واقعی این موضوع را به همراه ندارد و باغ موزه اصفهان تنها یک باغ است و جوابگوی نیاز موزه نیست.

رویدادهای فرهنگی نیز به تقویت گردشگری کمک می‌کند. برنامه‌ریزی برای اجرای رویدادهای فرهنگی برای اعتلای این صنعت لازم است چرا که به واسطه این رویدادها زمینه جذب گردشگر و مسافر فراهم می‌شود. رویداد و رخدادهای فرهنگی خاطرات خوشی را برای مسافران می‌سازد و زمینه‌ساز حضور آنها در اتفاقات بعدی را فراهم می‌کند.  برای تقویت یک حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی و معرفی قابلیت‌های آن حوزه هستیم، صنعت گردشگری و منفعت‌های آن برای مردم و مسئولان ناشناخته مانده است و باید برای این موضوع فرهنگ‌سازی شود و منفعت آن را برای اقشار مختلف بیان کرد.

با آگاهی بخشی نسبت به منفعت‌های این صنعت، همکاری، همراهی و سرمایه‌گذاری در این حوزه بهبود و افزایش می‌یابد و نگرش کسب منفعت کوتاه مدت به منفعت‌طلبی بلندمدت تغییر پیدا خواهد کرد. اگر چنین آگاهی در جامعه حاکم شود و و سود آن را احساس کنند همدلی و همکاری‌ها افزایش خواهد یافت و فرصت‌های گردشگری بیش از بیش توسعه پیدا می‌کند و هیچ دستگاه و یا نهاد حقیقی و حقوقی به این صنعت و منفعت صدمه نمی‌زند.

مشکل خشکی زاینده‌رود در سال‌های گذشته، نه تنها در روحیه مردم اصفهان اثر گذاشته بلکه اقبال را برای جذب گردشگر و مسافر داخلی و خارجی نیز کاهش داده و چند روزی که آب در اصفهان باز بود تعداد گردشگران و مسافران در این شهر افزایش یافت. برای تقویت این صنعت باید مشکل خشکلی زاینده‌رود رفع و این رودخانه همیشه جاری باشد. در مجموع به جای افزایش گردشگر باید به دنبال کیفیت در ارائه خدمات باشیم و میزبانی خوبی از مسافران انجام شود که توزیع مسافر در سراسر استان و مناطق اطراف اصفهان به این موضوع کمک می‌کند. گردشگری نیازمند فرهنگ‌سازی است، با فرهنگ‌سازی و آموزش مفاهیم مهم گردشگری ناهنجاری‌های این عرصه مثل تخریب آثار میراث فرهنگی کاهش و رفتارها با همدیگر و گردشگران خارجی بهبود می‌یابد.

کد خبر 452230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha