آرتین اسماعیلیان - خراسان رضوی ـ خبرنگار: مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تولید ملی و رسانه به همت خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد، سازمان بسیج رسانه و خانه مطبوعات و رسانه برگزار و از خبرنگاران برگزیده در بخش‌های مختلف خبر، گفت‌وگو و گزارش تجلیل شد.  

تقدیر از خبرنگار همشهری
  • استفاده از ظرفیت رسانه‌ها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: بخشی از مشکلات حوزه تولید و صنعت را می‌توان در استان حل کرد، برخی از مشکلات از عهده استان خارج است و به وزارتخانه مربوط می‌شود. برخی از مشکلات نیز از حوزه تخصصی صمت خارج است و به تصمیم‌گیری‌های کلان در هیات دولت و مجلس مربوط می‌شود.  

«محمدرضا مس‌فروش» معتقد است برخی از اهالی بخش تولید و صنعت صاحب‌نظرانی ارزشمندند و می‌توانند مشکلات خود را احصا و تحلیل کنند و برای آن راه چاره‌ای بیابند. این افراد اگر به دور از تهییج و مسائل حاشیه‌ای در فضای آرام و منطقی از ظرفیت رسانه استفاده کنند، می‌توانند مشکلات خود را به گوش مسئولان ارشد نظام برسانند.  

وی گفت: از فعالان رسانه نیز درخواست می‌کنیم دیدگاه‌های خود را درباره مسائلی که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شده است با ما در میان بگذارند تا ما آنها را در بستر تعامل تقویت کنیم و مقاله را استغنا ببخشیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به این‌که در کشورهای موفق، دولت‌ها اقتدار خود را در بخش‌های غیرحاکمیتی به خصوص بخش اقتصادی به‌تدریج به بخش خصوصی منتقل کردند، افزود: این دولت‌ها شرایط مناسبی مانند سیاست‌گذاری به تناسب اقلیم و پتانسیل‌ها را برای بخش‌های خصوصی فراهم آورده‌اند و در زمان فعالیت نیز از آنان حمایت می‌کنند.  

مس‌فروش با بیان این‌که برخی از مشکلات حوزه اقتصادی در ستاد تسهیل استان مطرح می‌شود، ادامه داد: استاندار رئیس ستاد تسهیل و دبیر آن رئیس سازمان صمت است. در این ستاد مشکلات از سوی تولیدکنندگان در حضور جمعی از دستگاه‌های محیطی مطرح می‌شود و نتایج آن مصوب خواهد شد. به گفته وی، در سیاستگذاری‌های دولت موضوع تامین تولید داخلی به صورت جدی مطرح است و موضوع صادرات غیرنفتی و نظارت بر روند اجرای کار نیز مورد توجه است.  

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که یکی از اقدامات بخش خصوصی برای عبور از مشکلات، فعالیت در حوزه تبلیغات است، گفت: تبلیغات به صورت کمپین و کنسرسیوم می‌تواند واحدهای ضعیف‌تر را پوشش دهد. در این زمینه شبکه‌های ملی رسانه، ایران‌کالا و نیز شبکه‌های مجازی بستر مناسبی برای کمپین‌های تبلیغاتی در استان محسوب می‌شود.  

  • خبرنگاران صدای ملت هستند

به گفته رئیس خانه صمت خراسان رضوی، خبرنگاران صدای ملت هستند و بخشی از مطالبات مردم را بیان می‌کنند و انتظار می‌رود علاوه بر نشر خبر، تولیدکننده خبر نیز باشند و برخی از اتفاقات پنهان مملکت را آشکار کنند. «حسن حسینی» خاطرنشان کرد: اکنون ما هرروز بر سر سفره انقلاب شاهد یک «خاوری» هستیم. فساد، دزدی و اختلاس بیداد می‌کند، تالاب‌ها خشک شده است، جنگل‌ها از بین می‌رود، محیط‌ زیست در حال نابودی است و انعکاس این نابسامانی‌ها وظیفه خطیر اصحاب رسانه است.  

وی با انتقاد از نظام بانکی کشور توضیح داد: نظام ربوی بانکی کشور در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست. گفته می‌شود در کشور دانمارک که مردم آن مسلمان نیستند، وام ۱۰ ساله مسکن با نرخ منفی و وام ۳۰ ساله با نیم‌درصد بهره اعطا می‌شود. این مقام مسئول همچنین بوروکراسی و نظام دیوانسالاری در کشور را از موانع تولید دانست و افزود: بوروکراسی در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نفس افراد را می‌گیرد در حدی که سرانجام پشیمان می‌شوند البته تمام این مشکلات مشترک می‌تواند به نحو احسن برطرف شود.  

  • صادرات زیر بار بخش‌نامه‌ها

به گفته دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ماه‌های اخیر کمر صادرات زیر بخش‌نامه‌های متعدد حوزه تجارت خارجی خرد شده است. «فیروز ابراهیمی» گفت: در مشهد ۲ هزار کارگاه در حوزه نقره‌کاری و انگشترسازی فعالیت می‌کنند و برای ساخت هر انگشتر ۳ شغل ایجاد می‌شود.  

وی با اشاره به این‌که صادرات فیروزه به ازای هر نفر ۳ کیلوگرم است، تصریح کرد: صادرات نقره به ازای هر نفر ۱۵۰ گرم نقره است. اکنون فعالان این حوزه در حال پیگیری موضوع هستند تا میزان نقره صادراتی نیز با فیروزه برابر شود، زیرا با چند حرکت کوچک در حوزه اقتصاد خراسان رضوی می‌توان تحولات بزرگی را رقم زد.  

دبیر خانه صمت خراسان رضوی با اشاره به این‌که شهر بارسلون اسپانیا با سالانه ۳۰ میلیون گردشگر، ۳۰ میلیارد دلار درآمد از حوزه گردشگری دارد، افزود: اما شهر مشهد با همین تعداد گردشگر برنامه‌ای ندارد و حوزه گردشگری به عنوان پیشگام اقتصاد و تجارت استان در این زمینه می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.  

در پنجمین جشنواره تولید ملی و رسانه که از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج رسانه و خانه مطبوعات برگزار شد، ۲۰۰ اثر از ۴۳ خبرنگار و ۱۶ رسانه دریافت شد که ۱۸۳ اثر به مرحله داوری راه یافت. خبرنگاران شهرستان‌های استان مانند کاشمر و نیشابور نیز در این جشنواره حضور پررنگی داشتند. در پنجمین جشنواره تولید ملی و رسانه «بهناز رحیمیان» خبرنگار همشهری به خاطر گزارش «طلای سرخ خراسان در دست رقیبان» شایسته تقدیر شناخته شد.

کد خبر 452219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha